Gå til innhold

MySQL > Sette opp PhpBB2


Anbefalte innlegg

Jeg har opprettet en MySQL-database fra før [uT2003-stats].(som virker bra)

Kjører Apache/PHP/MySQL på egen (lokal) server hjemme.

 

UT2003-databasen lagde jeg på følgende måte :

CREATE DATABASE utstats;

GRANT SELECT,INSERT,UPDATE,DELETE,CREATE,DROP,ALTER,INDEX

-->ON utstats.*

-->TO utstats@localhost

-->IDENTIFIED by 'passord';

 

Nå skal jeg opprette en database for PhpBB2-forumet jeg skal lage....

Hvilke regler skal jeg ha for denne databasen ? (I'm a Newbie)

 

Må PhpBB2-mappa ligge på rota i home-directory eller kan den ligge "hvor_som_helst" ?

 

Under installasjonen av PhpBB2 skal jeg fylle inn endel ting bl.a. :

"Database Server Hostname /DSN" (skal det stå localhost/127.0.0.1 eller den lokale stien til databasen ?)

 

"Database Username" (hmm kan ikke huske å opprettet noe brukernavn. Husker jeg opprettet passord for root, men....)

 

"Prefix for tables in database" (står phpbb_ er dette riktig ?)

 

"Script path" (/phpbb2/ dette er vel greit så lenge mappa heter /phpbb2/ og ligger i home directory ?)

 

Tnx ! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

phpBB-mappa kan ligge hvor som helst under home-mappa er jeg ganske sikker på

Under Database Server Hostname /DSN fyller du ut localhost

"Database Username" (hmm kan ikke huske å opprettet noe brukernavn. Husker jeg opprettet passord for root, men....)
En database kan ha mange brukere med forskjellige rettigheter. Hvis du ikke er helt sikker kan du sikkert opprette en bruker til med alle rettigheter og bruke dette brukernavn/passord i phpBB setup
"Prefix for tables in database" (står phpbb_ er dette riktig ?)
Dette spiller ingen rolle, det er bare hva alle tabellene i databasen skal hete. Hvis alle tabellene begynner på phpBB_ er det lett å skille dem fra de andre tabellene i databasen. Husk at du gjerne kan bruke UT2003-databasen til phpBB, man trenger ikke opprette en ny database.
"Script path" (/phpbb2/ dette er vel greit så lenge mappa heter /phpbb2/ og ligger i home directory ?)
Jupp :)

Til slutt lurer jeg på om du bruker UT2003-databasen sammen med et php-script e.l. til å generere en side. I så fall har du jo allerede brukernavn/passord liggende i det scriptet, og slipper å styre med å finne ut det i den nye databasen. Jeg vet om folk som kjører flere fora og mye mer på bare én database, så det er ikke nødvendig med en database for hvert formål.

Lenke til kommentar

Takk for rask respons ! :)

En database kan ha mange brukere med forskjellige rettigheter. Hvis du ikke er helt sikker kan du sikkert opprette en bruker til med alle rettigheter og bruke dette brukernavn/passord i phpBB setup

Hvordan oppretter jeg en ny bruker og setter rettigheter :roll: hehe... ehh kan sjekke i dokumentasjonen til MySQL. Ikke svar på dette med mindre du har veldig lyst.. :wink:

Husk at du gjerne kan bruke UT2003-databasen til phpBB, man trenger ikke opprette en ny database.

Ahh, sier du det ja. Kanskje like greit... får se...

Til slutt lurer jeg på om du bruker UT2003-databasen sammen med et php-script e.l. til å generere en side. I så fall har du jo allerede brukernavn/passord liggende i det scriptet, og slipper å styre med å finne ut det i den nye databasen. Jeg vet om folk som kjører flere fora og mye mer på bare én database, så det er ikke nødvendig med en database for hvert formål.

Joda, UT2003-databasen blir generert via php.

 

Og til slutt :

Hvis jeg velger å opprette en ny database så er det såvidt jeg har forstått denne kommandoen : GRANT SELECT,INSERT,UPDATE,DELETE,CREATE,DROP,ALTER,INDEX som setter regler for selve databasen, men reglene kan vel variere etter behov ? Kan jeg bruke den kommandolinjen for å opprette en forum-database eller er kan det skape problemer med hensyn til rettigheter, sikkerhet osv. ?

Lenke til kommentar

Ok, har funnet ut dette med å opprette nye brukere :

GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO brukernavn@localhost

   ->     IDENTIFIED BY 'passord' WITH GRANT OPTION;

..men der det står *.* må jeg vel spesifisere hvilken database brukeren skal ha tilgang til ? F.eks :

GRANT ALL PRIVILEGES ON utstats.* TO brukernavn@localhost

   ->     IDENTIFIED BY 'passord' WITH GRANT OPTION;

..eller vil *.* si at det gjelder for alle databasene ?

Lenke til kommentar

Tja, hvorfor ikke ? :)

*prøve*

 

Hvordan finner jeg ut hvilken verjon av MySQL jeg har ?

Står noe her :

"Server info: 4.0.1-alpha-nt"

"Client info: 3.23.36"

 

Noe av det som er MySQL-versjon ?

 

(Bruker FoxServ 3.0)

 

Edit :

Ser at phpMyAdmin følger med i FoxServ-distro'en :smile:

Lenke til kommentar

Tnx :)

 

Har fått innstallert forumet nå. Ser bra ut foreløpig.

 

Spørsmål ang. PhpMyAdmin :

Prøver å få dette til å virke. Jeg har logget meg på med passord/brukernavn. So far so good, men så skal jeg vel velge database på rullemenyen oppe i venstre hjørne. Når jeg da velger 'Min database (28)' så får jeg en 404-side. "The page cannot be displayed"... Tydeligvis noe galt med config'n...men hva ?

Og hva er det tallet (28) som står sammen med databasen min i rullemenyen ?

Lenke til kommentar

Ok... Kommet litt videre her nå :)

 

Men det er ikke slutt på problemene :

 

Prøver å logge meg inn på forumet. Da får jeg en feilmelding som sier "The page can not be displayed"

Har sjekket at login.php ligger i phpbb2-folderen...

Kjekt med et forum ikke en gang administratorn får logget seg på.. :D

 

Det som står på adresselinjen er noe sånt som :

http://.....min.adresse.../login.php?sid=a87b098d098c09aa8098

Lenke til kommentar
Ok... Kommet litt videre her nå :)

 

Men det er ikke slutt på problemene :

 

Prøver å logge meg inn på forumet. Da får jeg en feilmelding som sier "The page can not be displayed"  

Har sjekket at login.php ligger i phpbb2-folderen...

Kjekt med et forum ikke en gang administratorn får logget seg på..  :D

 

Det som står på adresselinjen er noe sånt som :

http://.....min.adresse.../login.php?sid=a87b098d098c09aa8098

 

Fiksa det nå....

Var en feil i functions.php som gjorde det... :)

Lenke til kommentar

Jepp, men det er en feil som "fulgte med" i 2.0.4 versjonen...

 

Nå har det blitt en del testing med nye "brukere" osv... Hvordan sletter jeg alle disse da ?

 

Og... har sett en del ganger ved feil i script osv. at den lokale stien til MySQL, PHP osv. dukker opp i feilmeldingen... er ikke dette litt "usikkert" ? Er det ikke lettere for folk å hacke seg inn når de vet hele stien til MySQL/Apache/PhP

 

Og til slutt:

Nå må jeg skrive http://minadresse.com/phpbb2 for å komme inn på forumet. Hadde vært bedre å skrive http://minside.com/forum

 

Er det for sent å gjøre noe med det nå eller er det enkelt å forandre på ?

Lenke til kommentar
http://dinside.com/forum/admin/ <-- der sletter du brukere

Har vært innom hele menyen og fant ingenting om sletting av brukere..

Edit: Gikk inn via phpmyadmin og ordnet det der !! 8)

 

Gå inn på ftp serveren og forandre navnet på phpBB2..

ikke verre enn det :D

Prøvde å forandre navnet på phpbb2-folderen til forum.

I Admin satte jeg Script Path til /forum/

Virket ikke :oops:

 

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...