Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av dumpventil

Svirre91

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ute etter en dumpventil for bare slipper lufta ut, og ikke lager noe plystrelyd eller noe sånt tull. Eneste lyden som skal komme fra ventilen er lufta som blåses ut :)

Noen som har noen erfaringer eller tips? Ønsker ikke å gå over 8-900kr for en dumpventil, men kom med forslag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvilken bil er det snakk om?

Mange motorer krever at du har en resirkulerbar ventil..

Hyundai H1 98'mod...tror ikke den trenger resirkulerbar etter det jeg har sett...

Skrevet

Dieselmotorer trenger nok kanskje noe mer arbeid for å montere en dumpventil.. Ta en kjapp google på diesel+dumpvalve eller noe slikt.. :)

Skrevet
Hvis du vet hvordan en dieselmotor fungerer så skjønner du kjapt at det ikke er noen vits med dumpventil....

Hvordan da tenker du?

Er kanskje litt harry, men ska ha en skikkelig "jåle-bu" nå...:p Samme det...tror det ikke er plass til å montere dumpventil heller siden turboen er klemt helt oppi luftfordelingen på motoren...

Gjest Slettet+13412342564
Skrevet

Litt ot: men hva er en dumpventil? :blush:

Skrevet

En dumpventil er en ventil som slipper ut overtrykket som turboen i en motor danner når du slipper gassen ved f.eks. en akselerasjon. I stedet for at overtrykket blir utjevnet over lengre tid mellom turbo og innsuget i motoren, så slippes det ut igjennom denne ventilen :)

Også kalt for Pop-off. Den lyden som du hører når en bil slutter å akselerere (en lyd av luft som blåses ut), en lyden av dumpventilen ;)

Kan sikkert forklares på en mer proff måte, men slik jeg kan forklare den på.

Skrevet

En dumpventil er en ventil som slipper ut overtrykket som turboen i en motor danner når du slipper gassen ved f.eks. en akselerasjon. I stedet for at overtrykket blir utjevnet over lengre tid mellom turbo og innsuget i motoren, så slippes det ut igjennom denne ventilen :)

Også kalt for Pop-off. Den lyden som du hører når en bil slutter å akselerere (en lyd av luft som blåses ut), en lyden av dumpventilen ;)

En popoff og en dumpventil er PÅ INGEN MÅTE det samme.

Skrevet

En popoff og en dumpventil er PÅ INGEN MÅTE det samme.

Tusen takk for at du forklarte forskjellen da, siden det tydeligvis er personer uten store motor/turbokunnskaper her.

Gjest Slettet+13412342564
Skrevet (endret)

Litt ot: men hva er en dumpventil? blush.gif

En dumpventil er en ventil som slipper ut overtrykket som turboen i en motor danner når du slipper gassen ved f.eks. en akselerasjon. I stedet for at overtrykket blir utjevnet over lengre tid mellom turbo og innsuget i motoren, så slippes det ut igjennom denne ventilen smile.gif

Også kalt for Pop-off. Den lyden som du hører når en bil slutter å akselerere (en lyd av luft som blåses ut), en lyden av dumpventilen wink.gif

Ah, da skjønner jeg litt mer. Titta på en japse hvor det sto at han hadde bytta til blitz dumpventil (tenkte "hmm blitz vet jeg jo at er et slags tuning-kompani, men hva søren er en dumpventil?") tongue.gif Endret av Slettet+13412342564
Skrevet

Nå som vi vet hvordan en dumpventil fungerer og hva den gjør så kan vi jo se litt nærmere på dieselpurka til trådstarter...

Der er det full peis med luft gjennom motoren hele tida, og dieselmengden som sprøytes inn bestemmer gasspådrag. Hva skulle da være vitsen med en dumpventil?

Skrevet
Nå som vi vet hvordan en dumpventil fungerer og hva den gjør så kan vi jo se litt nærmere på dieselpurka til trådstarter...

Der er det full peis med luft gjennom motoren hele tida, og dieselmengden som sprøytes inn bestemmer gasspådrag. Hva skulle da være vitsen med en dumpventil?

Egentlig bare for faenskaps skyld :p

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

Pop-off ventil monteres ofte på racingbiler med turbo for å hindre at motoren ryker.

F.eks om wastegate låser seg så turboen lader fritt, så vil popoffen hoppe av, så trykket går ut hele tiden så man ikke får alt for mye luft inn i motoren. Det resulterer i alt for mye bensin, som igjen resulterer i motorhavari om man er uheldig.

Og diesel har ikke gasspjeld, så du kan ikke ha dumpventil som fungerer som den skal på en diesel.

Om du skal ha en som ikke lager lyd, HVORFOR? Når det ikke er bruk for den uansett?

Tips.. dropp det

Skrevet
Pop-off ventil monteres ofte på racingbiler med turbo for å hindre at motoren ryker.

F.eks om wastegate låser seg så turboen lader fritt, så vil popoffen hoppe av, så trykket går ut hele tiden så man ikke får alt for mye luft inn i motoren. Det resulterer i alt for mye bensin, som igjen resulterer i motorhavari om man er uheldig.

Og diesel har ikke gasspjeld, så du kan ikke ha dumpventil som fungerer som den skal på en diesel.

Om du skal ha en som ikke lager lyd, HVORFOR? Når det ikke er bruk for den uansett?

Tips.. dropp det

Om jeg skulle hatt, så skulle den ikke hatt plystringa...men samma det...har ikke plass fant jeg ut...;P

Og hvorfor; bare for å jåle opp bilen...xD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...