Gå til innhold

[Løst]Gaming PC til 22-24 000,- inkl. Skjerm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen !

Tid får ny PC! Jeg skal endelig få kjøpt ny PC. Mitt budsjett er på 22-24 000,- inkl. Skjerm, og jeg har planlagt å bygge den selv. Jeg vet det er mange av dere som synes det er totalt bortkastet å bruke så mye penger på en PC, man burde heller kjøpe en PC til 10 000.- og deretter oppgradere maskinvare etterhvert, som f.eks grafikkort (som generelt har kort "levetid"). 24 000 kroner er mye penger å bruke på en PC, men jeg har kommet frem til at det er så mye penger jeg ønsker å bruke. Jeg vil også ha nok penger til å bruke på senere oppgraderinger.

Jeg har lest mange annmeldelser, artikkler og videor i det siste om dagens PC marked. Jeg har allikevel noen spørsmål jeg må få oppklart før jeg skal kjøpe ny PC:

- 2x HD Radeon 5870 in Crossfire eller Nvidia GT300 (Fermi Technology)

Dette er et ganske forvirrende og aktuelt tema. Det er mange som venter på det nye kortet til Nvidia, og som påstår at dette kortet kommer til å knuse AMD. Det er derimot mange som mener at dette ikke på noen som helst måte er korrekt, og at det kommer fra Nvidia "Fan Boys". Etter det jeg har hørt har også AMD planlagt å slippe et nytt kort på samme tid som Nvidia skal slippe sitt GT300. Dette gjør alt mye vanskeligere synes jeg fordi det er alltid kjipt å bruke 6000,- om det da skal komme en stor ny "release" noen uker/måneder (vet ikke hvor lenge Nvidia har planlagt å utsette ting som vanlig:P) senere.

Får å komme til saken, Burde jeg velge 2x HD Radeon 5870, GT300 eller AMD's nye kort (5900?), og hvorfor?

- Skjerm?

Den PCen jeg har satt opp er med en middels god skjerm. Jeg er veldig redd får at jeg skal kjøpe en dårlig skjerm som gjør at halvparten av maskinvaren min ikke vil kunne yte sitt beste. Jeg lurer derfor på hvor mye penger bør man bruke på en skjerm med et sånt system, og hvilke skjerm burde jeg velge? Jeg ønsker en skjerm som er rundt 22-24" stor.

- Hovedkort?

I dette systemet har jeg valgt EVGA x58 3x SLI Classified Hovedkort. Dette er vel et av de aller beste hovedkortene på markedet? Er det verdt det? Trenger jeg det? Som sagt er det 2x HD Radeon 5870 in Crossfire som jeg ønsker å bruke som skjermkort, og en i7 920 prosessor. Jeg har planlagt å overclocke prosessoren til rundt 4ghz, og jeg har lest at dette hovedkortet er en drøm får overclockers og går opp til 4,2 ghz med air cooling lett. Jeg har tenkt å installere en Corsair H50, så med dette hovedkortet og Corsair H50 er jeg garantert å komme til hvertfal 4ghz med ok temperaturer og volts. Jeg vet at Corsair H50 ikke er i nærheten av kraften til et ordentlig vankjølingsystem, men det føler jeg ikke er nødvendig heller. Uansett, mitt spørsmål er, Er dette overkill? Isåfall, hvilket hovedkort burde jeg velge istedet?

- Vifter?

Hva er de beste 120mm viftene til Corsair Obsidian 800D?

Etter mye frem og tilbake har jeg endt opp med en løsning. Jeg ønsker å vite om det er noen deler jeg burde bytte, noen deler som er "overkill" i forhold til de andre og/eller om det er noe jeg burde legge til?

Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

Corsair SSD Performance P64 2,5" 64GB

Lite-On IHOS104-37 Blu-Ray reader +

EVGA X58 3xSLI CLASSIFIED, Socket-1366

Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

2x XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Corsair HX 1000W PSU

Corsair H50 Water Cooling Kit

Corsair Dominator GT DDR3 1866MHz 6GB DHX +

BenQ G2411HD

Totalt: 23 782,-

+ Vifter, vet ikke om jeg skal kjøpe noen vifter til 800D, eller hvilke vifter jeg skal kjøpe? Er det noen Corsair 800D brukere som har noen anbefalinger?

Takk får at dere leste denne lange og kjedelige tråden ;) Jeg håper dere tar dere tid til å hjelpe meg litt !

Tusen takk får alle svar !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først vil jeg skryte av en av de beste førstepostene jeg har sett på en stund; mangler bare 1 ting: hva skal du bruke maskinen til (svar meget detaljert!)

Vanskelig å gjøre gode anbefaliner uten å vite det^, men her er mine første tanker:

Hei alle sammen !

Skal du tenke slik får du aldri kjøp maskin.

- Skjerm?

Mitt tips; denne skal du beholde lenge- så kjøp kvalitet!

- Hovedkort?

I dette systemet har jeg valgt EVGA x58 3x SLI Classified Hovedkort. *snip*Er dette overkill? Isåfall, hvilket hovedkort burde jeg velge istedet?

Ja!(med 5 utropstegn :p )

Classified er overkill om du ikke skal bruke mer eksotisk kjøling en vann. Alle (muligens minus de aller biligste- dog tror jeg ikke det) X58-kortene klarer 4GHz stabilt (Forutsatt at CPU ikke er fra mandag ;) )

- Vifter?

Krav til støy??

Bytt til Intel!

BenQ G2411HD

nei! :)

Skal svare mer utfyllende når du kommer med bruksområde:)

Skrevet
Først vil jeg skryte av en av de beste førstepostene jeg har sett på en stund; mangler bare 1 ting: hva skal du bruke maskinen til (svar meget detaljert!)

Vanskelig å gjøre gode anbefaliner uten å vite det^, men her er mine første tanker:

Hei alle sammen !

Skal du tenke slik får du aldri kjøp maskin.

- Skjerm?

Mitt tips; denne skal du beholde lenge- så kjøp kvalitet!

- Hovedkort?

I dette systemet har jeg valgt EVGA x58 3x SLI Classified Hovedkort. *snip*Er dette overkill? Isåfall, hvilket hovedkort burde jeg velge istedet?

Ja!(med 5 utropstegn :p )

Classified er overkill om du ikke skal bruke mer eksotisk kjøling en vann. Alle (muligens minus de aller biligste- dog tror jeg ikke det) X58-kortene klarer 4GHz stabilt (Forutsatt at CPU ikke er fra mandag ;) )

- Vifter?

Krav til støy??

Bytt til Intel!

BenQ G2411HD

nei! :)

Skal svare mer utfyllende når du kommer med bruksområde:)

Tusen Takk for svar !

Jeg glemte å fortelle hva jeg skal bruke maskinen til, det er korrekt ;)

Jeg skal bruke maskinen til hovedsaklig spill. Men også bildehåndtering og videoredigering. Jeg ønsker en maskin som kan spille tilnærmet alle spill på "max settings" i 2010/2011 (inkludert spill som Crysis). Jeg vet dette er et svært vanskelig krav ettersom vi enda ikke vet hvor mye teknologien vil utvikle seg til neste år, og hvor mye spillene vil kreve, men en viss peiling har vi ;)

Jeg ønsker også en maskin der deler som PSU/Hovedkort/Case/Skjerm kan bli værende en stund før jeg må bytte de ut. Men skjermer er noe jeg absolutt ikke har noen peiling på. Jeg vet det er noe man kan ha i flere år fremover om du bruker en god del penger på det. Men jeg har også tenkt tanken på å kjøpe en middelsgod skjerm nå, og senere, når den skjermen blir utdatert, kjøpe en ny. Da vil jeg sitte igjen med to skjermer. En til spill (Den nye jeg eventuelt kjøper), og en som jeg kan surfe på, sjekke mail, se på filmer og bilder mens jeg spiller f.eks (Den jeg eventuelt kjøper nå). Men igjen, dette er et marked jeg ikke har noen erfaring eller kunnskap om, og jeg hadde satt pris på om du kunne gi meg noen tips ;)

Hovedkort

Takk for tilbakemeldingen om hovedkortet. Jeg hadde en anelse om at dette var overkill, ja ;) Hvilke hovedkort ville du anbefale? Asus P6TD Deluxe?

Vifter

Jeg har ikke store krav til støy, så lenge jeg slipper å skru på full lyd på mitt Logitech G35 Headset får å unngå å høre viftene ;) Det viktigste er at de er effektive ettersom Corsair 800D er en stor case som trenger mye luft.

SSD

Jeg har vært veldig usikker på om jeg skal velge Intel eller Corsair. Jeg var klar over at Intel sine var bedre, men med hvor stor margin? Corsair sine er mye billigere og endte til slutt opp med å velge en fra dem får ikke å gå over budsjettet. Er det vært å gå for Intel sin istedet?

Jeg håper dette hjalp. Beklager får litt rotete tilbakemelding. Bare spør om det er noe mer du ønsker å vite !

Skrevet

Hei igjen !

Jeg har endret litt på PCen:

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=106953

- Jeg byttet Corsair SSD Performance P64 2,5" 64GB til en Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2.

- Jeg byttet EVGA X58 3x SLI Classified til en Asus P6T Deluxe V2.

Jeg har enda ikke funnet noen vifter til Corsair Obsidian 800D

Jeg klarer ikke bestemme meg får en skjerm. Den jeg har valgt er en ganske billig skjerm, men jeg er villig til å bruke ca 5-6000,- på skjermen, men jeg trenger noen anbefalinger!

Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger !

Skrevet

Skjerm

Skjønner tankegangen din veldig godt, og dette blir på mange måter en vurderingssak. Hva er best; ofre litt ytelse (eller bruke litt mer penger) mot å få en meget god skjerm med en gang. Eller: Kjøpe en billig skjerm å ha en kjip skjerm en stund- for så å kjøpe en god skjerm

Vifter

Noctua NF-P12-1300 eller Noctua NF-S12B FLX

Hovedkort

Alle X58-kortene er pr ytelse toppkort, og dette blir også en vurderingssak. Vil du betale 1000-1500kr ekstra for ekstra funksjoner og 2-4 høyere FPS?

Sjekk disse artiklene;

http://www.tomshardware.co.uk/x58-motherbo...w-31520-21.html

http://www.tomshardware.co.uk/cheap-x58-mo...w-31642-18.html

SSD

Ja, Intel er verdt det.

Skrevet

Takk får tilbakemelding !

Jeg har to siste spørsmål:

- Hvordan kan jeg finne ut hvor mange case vifter et hovedkort kan ha, og hvor vanskelig er det å installere en fan controller?

- Hva er foskjell på disse to?

INTEL 80GB X25M MLC SSD 2.5"/ 9.5mm

INTEL 80GB X25M SATA 2.5IN 9.5MM SSD DRIVE GEN2

Skrevet

Ja det er det , går for den nyeste. Intel lærte av sine feil fra 1 generasjon :)

Skal ha den selv, når ny pc skal kjøpes. 160Gb versjonen though, 80 blir akkuratt lit for lite. SKulle ønske de lagde en 120Gb modell.

Skrevet
Takk får tilbakemelding !

Jeg har to siste spørsmål:

- Hvordan kan jeg finne ut hvor mange case vifter et hovedkort kan ha, og hvor vanskelig er det å installere en fan controller?

- Hva er foskjell på disse to?

INTEL 80GB X25M MLC SSD 2.5"/ 9.5mm

INTEL 80GB X25M SATA 2.5IN 9.5MM SSD DRIVE GEN2

1. De noctua-viftene jeg linket til plugger du rett i Molex-kontakten på PSU. Å innstallere en fan-controll er veldig lett.

2. Gen2 er både bedre og billigere.

Skrevet

Green Power disken er søppel - den er seriøst treg i forhold til Black Edition. Så bytt den ut med en Western Digital Caviar Black utgave i stedet. Av skjermer kan f.eks Eizo S2432W anbefales på det aller sterkeste. Sinnsykt bra på alle områder.

Skrevet

Ettersom jeg kommer til å bruke en god del fans, er det greit å ha noe som kontrollerer dem. Har dere en Fan Controller å anbefale? Gjerne en som passer inn i et Corsair 800D kabinett.

Skrevet
Green Power disken er søppel - den er seriøst treg i forhold til Black Edition. Så bytt den ut med en Western Digital Caviar Black utgave i stedet. Av skjermer kan f.eks Eizo S2432W anbefales på det aller sterkeste. Sinnsykt bra på alle områder.

Vel, når HD bare skal brukes til lagring er hastigheten nesten uvesentlig. De fordelene Green har over Black (Støy, strømkrav osv) veier lett opp for ytelsestapet.

Eizo S2432W er sykt bra, uten tvil. Dog vil responstiden trolig være for høy til spill.

Scythe Kaze Master er en meget god viftestyrer.

Skrevet

Når du først skal bruke så mye penger på PC, så ville jeg gått for to skjermer, kanskje til og med tre. Men minimum to, det er utrolig deilig og gjør det mye enklere.

Spesielt hvis du skal bruke PCen til programmering, bildebehandling og slikt.

Skrevet

Takk for raske tilbakemeldinger !

HD

Jeg kommer som sagt bare til å bruke HD'en til å lagre musikk, filmer, bilder etc. Derfor er ikke hastighet så viktig for meg., mens jeg kommer til å bruke SSD'en til spill/os/programmer

Fan Controller

Scythe Kaze Master er akkurat hva jeg trenger. Men jeg blir vell nødt til å kjøpe 2 stykker om jeg skal kontrollere de 4 viftene jeg ønsker å kontrollere?

1 eller 2 skjermer

2 skjermer er noe jeg alltid har hatt lyst på, men jeg føler ikke det er nødvendig til spilling. Og ettersom spilling er det maskinen kommer til å bli brukt til ca 80% av tiden, mener jeg det er viktigere å skaffe bedre hardware enn å skaffe to skjermer.

Skrevet
*snip*

Fan Controller

Scythe Kaze Master er akkurat hva jeg trenger. Men jeg blir vell nødt til å kjøpe 2 stykker om jeg skal kontrollere de 4 viftene jeg ønsker å kontrollere?

Du kan koble sammen 2 og to, evt kjøpe 2 kontrollere.

1 eller 2 skjermer

2 skjermer er noe jeg alltid har hatt lyst på, men jeg føler ikke det er nødvendig til spilling. Og ettersom spilling er det maskinen kommer til å bli brukt til ca 80% av tiden, mener jeg det er viktigere å skaffe bedre hardware enn å skaffe to skjermer.

Ditt valg ;) (Forøvrig enig med deg)

Hvilken skjerm har du nå/ vet du hvor følsom du er for responstid/flyt?

Skrevet (endret)

Vel, når HD bare skal brukes til lagring er hastigheten nesten uvesentlig. De fordelene Green har over Black (Støy, strømkrav osv) veier lett opp for ytelsestapet.

Eizo S2432W er sykt bra, uten tvil. Dog vil responstiden trolig være for høy til spill.

Scythe Kaze Master er en meget god viftestyrer.

1. Black diskene er veldig stillegående, og strømforbruket minsker kun med noen ytterst få watt (er vel 3-4 watt spart eller noe slikt). Dette med hastighet er noe du kommer til å angre på siden det er snakk om vesentlig ytelsesforskjell uten noen andre ulemper kontra Green Power. I tillegg kommer Black med 5 års garanti grunnet bedre pålitelighet.

2. Eizoen er helt rå i praksis på spill. En crappy Benq med oppgitt humbug responstid vil ikke oppleves som noe som helst bedre på responstid.

Eizoen har null og niks etterslep, selv for blodkresne quake og trackmania spillere. I tillegg har den selvfølgelig null input-lag, noe som er enda viktigere.

IKKE gjør den generaltabben og tro at ms-verdien sier deg noe som helst. Den kan måles på 100 forskjellige måter alt etter hva man vil ha som verdi. Du får det du betaler for.

Det beste alternativet i dag om smooooooth er målet (som i CRT smooth, ikke 60hz LCD-smooth) er dessverre kun Samsungs 120hz 3D skjerm. Det er så vidt jeg vet den eneste måten du kan oppleve en CRT-smooth spillopplevelse i dag. (Dvs en reell FPS på 120 bilder i sekundet kontra 60) Riktignok med kompromisser på alle andre områder kontra en skjerm som f.eks Eizoen.

Endret av marsboer
Skrevet
*snip*

Fan Controller

Du kan koble sammen 2 og to, evt kjøpe 2 kontrollere.

1 eller 2 skjermer

Ditt valg ;) (Forøvrig enig med deg)

Hvilken skjerm har du nå/ vet du hvor følsom du er for responstid/flyt?

For øyeblikket bruker jeg en Dell XPS M1730. Med en 17-tommers UltraSharpTM WUXGA-widescreen (1920 x 1200) med TrueLifeTM. Jeg er usikker på responstiden dens, men har ikke hatt noen problem med denne skjermen, og det er nok den delen av PCen jeg liker best.

Fan Controller

Det høres ut som en god ide å koble to og to vifter sammen, men jeg er usikker på hvordan man gjør dette og hvilke kabler som skal til?

Skrevet (endret)

*snip*

1. Black diskene er veldig stillegående, og strømforbruket minsker kun med noen ytterst få watt (er vel 3-4 watt spart eller noe slikt). Dette med hastighet er noe du kommer til å angre på siden det er snakk om vesentlig ytelsesforskjell uten noen andre ulemper kontra Green Power. I tillegg kommer Black med 5 års garanti grunnet bedre pålitelighet.

2. Eizoen er helt rå i praksis på spill. En crappy Benq med oppgitt humbug responstid vil ikke oppleves som noe som helst bedre på responstid.

Eizoen har null og niks etterslep, selv for blodkresne quake og trackmania spillere. I tillegg har den selvfølgelig null input-lag, noe som er enda viktigere.

IKKE gjør den generaltabben og tro at ms-verdien sier deg noe som helst. Den kan måles på 100 forskjellige måter alt etter hva man vil ha som verdi. Du får det du betaler for.

Det beste alternativet i dag om smooooooth er målet (som i CRT smooth, ikke 60hz LCD-smooth) er dessverre kun Samsungs 120hz 3D skjerm. Det er så vidt jeg vet den eneste måten du kan oppleve en CRT-smooth spillopplevelse i dag. (Dvs en reell FPS på 120 bilder i sekundet kontra 60) Riktignok med kompromisser på alle andre områder kontra en skjerm som f.eks Eizoen.

1. Missforstå meg rett her, jeg bruker en Black-disk selv- og er forøvrig veldig fornøyd med den. Men; Jeg ser ingen grunn til å betle ekstra når disken kun skal brukes til lagring. Mindre strøm, dog minimalt, er bare en bonus. (Og med 2x5870 + 920@4Ghz trenger man all den strømmen man kan få :p )

2. Fullt klar over at det måles på forskjellige måter ;) Ser i ettertid at formuleringen var feil. Men; hvor følsom man er for flyt i spillet er overraskende individuelt, spiller på en IPS-skjerm selv og opplever ingen problemer- andre takler ikke å spille på den.

Dette tror jeg personlig har mye med tilvenning å gjøre, har du spilt på CRT er overgangen til LCD til tider kjip.

En annen sak er at s2432w har et PVA-panel, nå er vel ca hele pc-verden enige om at et IPS-panel er bedre.

EDIT: Usikker på om det finnes kabler, jeg bruker å lodde de sammen. Prøv å google det, du finner nesten helt sikkert noe ;)

Endret av Corporal Clegg
Skrevet (endret)

Jeg vil understreke at dette innlegget er ikke en konkret anbefaling, bare en inspirasjon som kanskje kan få deg til å tenke litt på det. Er tross alt mye penger det er snakk om :)

Angående 2 skjermer. Vil bare si at å kjøre dual screen, selv om pc'n blir brukt mest til gaming. Er herlig.

Jeg bruker for eksempel å kjøre spill på skjerm nr 1, og ha vindu med musikk/msn på skjerm 2.

Andre nyttige ting er for eksempel å leke seg i GTA med cheats på skjerm 2 :p.

Det kan egentlig ikke beskrives, 2 skjermer over 1 er noe man først innser hvor bra det er før man har prøvd det. Men du trenger jo ikke kjøpe en ny skjerm, kan bare bruke den gamle :).

En annen ting eg tenker på er hvor mye du vil bruke pc'n til redigering? Dette er eg usikker på, men virker litt for meg som om LGA1366 framover kommer til å være virkelig entusiast deler. Greit nok at det er ingenting negativt med det. Men spørsmålet gjenstår i hvor mye man vil trenge å oppgradere til prosessorer med 6 eller mer kjerner som eneste valg framover? Kanskje det kunne være noe å vurdert LGA1156? Problemet med dette og Xfire er vel antallet PCI-E lanes på P55, men har hørt at EVGA bruker NF200 fix på noen av deres hovedkort. For ikke å glemme at de er sexy (ikke si det til dama mi :innocent:) Dessuten er vel Highend P55 ikke så veldig mye dyrere enn de vanligste X58 kortene.

Men! Om du holder deg til LGA1366 og X58 så vil eg si at eg mener personlig det fins hovedkort med bedre PCI-E plassering for Xfire enn P6T, og der igjen, holder du deg til P6T Deluxe, ikke kjøp V2, den har rett og slett bare mindre funksjoner :p (Mangel på SAS, ikke noe viktig egentlig. Men hvorfor kjøpe noe dårligere til samme pris?)

Sist men ikke minst:

Skal du kjøpe så fort som mulig? Personlig syns eg det er noen spennende ting som skjer på "langsikt" fronten før jul.

Den ene er HD5870x2, med 1 i stedet for 2 skjermkort er det lettere å oppgradere billig ved å kjøpe et brukt 5870 senere. (alltid noen som selger sine gamle med nylansering).

En annen, men mye mer usikker ting, er Lucid Hydra 200. Hvis den fungerer som den skal vil det være en gamers beste venn.

Endret av Crazymech

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...