Gå til innhold

Kjøpt Olympus E620, noen spm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gå inn i menyen, G-meny i settings greia, bla ned til det står Set: velg L og SF. Du kan ha Large SuperFine jpg på alle.

 

Mulig eg misforstår deg og du nevner en "spesial" meny. Har ikke kameraet her akkurat nå, kun et E420, men problemet er likt der. Finner ikke SuperFine i noen av menyene....

Lenke til kommentar

Hei og god jul.

 

Kan jeg stille deg noen spørsmål angående kameraet ditt ?

 

-Vurdere dette kamera selv og lurer egentlig litt generelt hvordan du opplever det ?

 

Enkelt i bruk, enkle menyer osv prøvd å ta bilde i litt mørekerom osv ?

 

Og er det ett greit kamera for en førstegang bruker av Speilrefleks ;)

 

Står mellom dette og Sony A380 her.

 

Fortsatt fin romjul.

Lenke til kommentar

Eg er kjempefornøyd. Enkelt å bruk? Vel, hadde olympus kompaktkamera fra før, så eg kunne jo finne fram til innstillingene ganske enkelt. Men synest det er veldig logisk oppbygning av det meste.

 

Er noen småting eg sliter litt med, men har ikke brukt det nok til at eg har funnet ut av disse tingene, så vanskelig å sette fingeren på noe eg er misfornøyd med.

Lenke til kommentar

En ting eg sliter litt med:

 

Når eg skal ta bilder innendørs med blits så skal blitzen så ofte blinke raskt (akkurat som når man bruker anti røde øyne). Tenker dette er for å måle lyset og stille inn diverse snop. Gjelder funksjonene Auto og P. Og det hadde forsåvidt vært helt i orden hvis kamera kun gjorde det EN gang. Men noen ganger så gjør den det 3-4 og 5 ganger. Og når man da skal ta bilde av personer så nytter jo ikke det. For når bildet til slutt faktisk blir tatt så er de lei blitzen og ser bort eller slutter å smile osv.

 

Har ikke ekstern blitz, er med den innebygde saken. Har dere en superenkel løsning på dette?

Lenke til kommentar
En ting eg sliter litt med:

 

Når eg skal ta bilder innendørs med blits så skal blitzen så ofte blinke raskt (akkurat som når man bruker anti røde øyne). Tenker dette er for å måle lyset og stille inn diverse snop. Gjelder funksjonene Auto og P. Og det hadde forsåvidt vært helt i orden hvis kamera kun gjorde det EN gang. Men noen ganger så gjør den det 3-4 og 5 ganger. Og når man da skal ta bilde av personer så nytter jo ikke det. For når bildet til slutt faktisk blir tatt så er de lei blitzen og ser bort eller slutter å smile osv.

 

Har ikke ekstern blitz, er med den innebygde saken. Har dere en superenkel løsning på dette?

Trykk på menyknappen, så blar du deg ned til "nøkkel-1" menyen, så velger du "nøkkel-A" Der skal det stå "AF/MF", trykk så på høyre piltast, da kommer det opp AF Illuminat, deretter trykker du høyre piltast igjen og velger "off".

 

Du kan eventuelt også bla deg ned til "nøkkel-F" Menyen, for så å gå inn der og slå av "Auto pop up" sånn at blitsen ikke spretter opp uten at du vil det.

Lenke til kommentar

Noen bilder tatt i dag i 12-tida med Olympus E620 med kit-objektivet ED 14-42mm 1:3.5-5.6. Alle bilder er tatt i Skibotn i Nord-Troms. Kameraet stod på stativ.

 

post-73461-1262364288_thumb.jpg

Mot sør-vest. Middagsfjellet i senter (1298m på toppen i bildet), Lågberget (1248m) til venstre , Falsnes til høyre (1157m høyeste punkt)

 

post-73461-1262364354_thumb.jpg

Mot nord, Lyngen, Daltinden i senter (1533m), Gaskaèohkka (1507m) til venstre, Pollfjellet (1213m) til høyre

Lenke til kommentar
Flott. Blitzen spretter kun opp når eg trykker på lynet. Så den er sikkert av. Skal finne fram AF illumination. Er syyykt irriterende. Man kan ikke ta mange bilder innen kort tid, for den må blitze i 5-10 sekunder hver gang. Da blir det håpløst.

 

Hei

jeg er også eier av en olympus620 hatt kameraet siden det kom ut, og må si meg meget fornøyd, i hvertfall for nybegynnere som meg:). Men jeg også slet litt med det blitz problemet som er veldig iriterende, oppdaget det spesielt nå med jula når vi satt inne med litt koselig dempet belysning og jeg skulle ta bilde av personer så begynte denne blitzen.

 

Men jeg fikk vite det etterpå at blitzen brukes for at autofokusen skal klare å finne motivet den ska fokusere på, så jeg fikk beskjed om at det vil hjelpe og bruke manuellfokus på bilder i mørket.

 

Jeg har ikke fått prøvd ut dette enda grunnet at jeg reiste ut på jobb rett etter jula og det var her ute jeg lærte dette trikset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...