Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem ved bytte av operativsystem på eldre Acer


Anbefalte innlegg

Morn,

 

Min mors gamle Acer PC har tatt kvelden og jeg tenkte i den anledning å installere windows 7 på maskinen.

 

Jeg har slettet det som har vært den tidligere OS-harddisken og problemet oppstår når jeg skal velge partisjon til nye windows 7.

 

Part 1 : OEM (Reserved) Denne er formatert

Part 2: System

Part 3: Primary

 

Jeg får ikke installert på part 1. Feilmelding: "The partition was reserved by the computers Original Equipment Manufacturer (OEM)"

 

Og partisjon 2 & 3 er ikke formatert i NTFS.

 

Forstår jeg rett når Vista & win7 er formatert i NTFS, mens XP brukte FAT?

 

Det optimale hadde vært å fått installert OS på disk 1.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke installert Win7 på noen maskin enda, men ut fra partisjonslisten skal du installere på partisjon 3 Primary. Du skal bli spurt om du ønsker å formatere den, etter at du har valgt den. På partisjon 1 og/eller 2 ligger sannsynligvis recovery-versjonen av den orginale Windows-versjonen. Du kan ha flere partisjoner på en fysisk disk, da partisjoner er logiske områder på disken som alle disker må ha minst en av. WinXP bruker også NTFS som standard.

Lenke til kommentar

Foreslår at du uansett kopierer bildene over til en annen disk eller minnepinne, slik at du har en backup i tilfelle noe går galt. Du kan f.eks. bruke en Ubuntu CD. Det er alltid god praksis å ta backup av viktige filer før ett skifte av OS.

 

Som sagt, jeg har ikke installert Win7 enda, men Windows-installasjoner har tidligere kunnet konvertere FAT til NTFS under installasjonen, uten å slette/formatere.

 

Hvis bildene ligger på den samme partisjonen som den gamle Windows-versjonen, så står du mye friere til å gjøre det du vil med den partisjonen (slette/formatere/konvertere), om du tar en kopi av bildene til en annen disk.

Lenke til kommentar
Part 2: System

Part 3: Primary

 

... installert OS på disk 1.

Bare en liten påminnelse om begreper:

 

"Primary" er en type partisjon, alternativet er "Extended".

"System" er derimot en Windows betegnelse på boot partisjon, og har bare mening når man er inne i Windows, ikke når man installerer. Den må nødvendigvis være av type "Primary".

 

Disk og partisjon er separate begreper, det kommer jo ikke fram om du har en, to eller tre disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...