Gå til innhold

Intel planlegger rimeligere SSD


Anbefalte innlegg

Jeg sa ikke at det er "enkle grep". Jeg vet ikke hvordan det er å programmere firmware for å støtte AHCI og NCQ, men det er sikkert ikke så lett å implementere ordentlig.

Bare som en liten notis: selv om indilinx dobler både random read og random write IOPS vil de fortsatt ha ca 20k les og 6k skriv, mens x25-M ligger rundt 35k les og 15k skriv...

Det at intel har optimalisert kontrolleren for 4KB operasjoner har nokk også mye å si.

Indilinx leverte en del mer båndbredde med første firmwaren enn den som var optimalisert for ballansert sekvensiell/tilfeldig. Å optimalisere for små blokk tilfeldig ytelse kan koste sekvensiell ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :thumbup:

 

Jeg sa ikke at det er "enkle grep".

Er klar over det :p

men det er jo samtidig ikke vanskeligere enn at intel får det til? :)

 

Bare som en liten notis: selv om indilinx dobler både random read og random write IOPS vil de fortsatt ha ca 20k les og 6k skriv, mens x25-M ligger rundt 35k les og 15k skriv...

Det var også derfor jeg skrev "mer konkurransedyktig".

 

Det at intel har optimalisert kontrolleren for 4KB operasjoner har nokk også mye å si.

Så Intels sin kontroller er altså bedre rustet i hadware, slik at selv en god firmware til Indilinx fortsatt vil ha et stykke fram?

Det man behøver for å ta igjen Intel er altså en helt ny/revidert kontroller?

 

Å optimalisere for små blokk tilfeldig ytelse kan koste sekvensiell ytelse.

Er klar over dette, leste blant annet at OCZ måtte gjøre noen kompromiss i arbeidet sitt med å gjøre Vertex-en raskere på små filer etter tips fra flere "betatestere". Men hvor mye er det vel vanskelig å forutsi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...