Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

vill avslutte studiet og finne meg en jobb i oslo, dumt kanskje?


Anbefalte innlegg

hei

 

jeg er nå for tiden biologi student på NTNU, men jeg har forstått at studiet livet ikke er helt for meg og at jobb mulighetene etter en bachler i biologi er veldig få(hvis man ikke ønsker å bli lærer)

 

Jeg har derfor veldig lyst til å flytte inn til en kompis i oslo etter nyttår og jobbe så mye som mulig, slik at jeg får spart opp en grei sum med penger. Så planen er å søke som f*** etter jobber sentrat i oslo og håper på at jeg finner noe. Jeg har på en måte allerde sagt ja til å flytte inn til kompisen min, så jeg MÅ bare rett og slett finne meg en eller annen jobb. Jeg har fagbrevet i butikkfaget, så det burde vell ikke være helt umulig håper jeg?

 

Men det som plager meg litt, er at jeg ikke ønsker å jobbe i en eller annen kjedelig butikk resten av livet mitt, så jeg står ovenfor et lite dilemma i livet mitt akkurat nå. Det er ikke akutelt å fullføre bachleren, siden jeg rett og slett ikke orker mer skole og ønsker ikkke mere studielån. Jeg hadde vell egntlig aldri taklet all den matta jeg må igjennom uansett....

 

Så er det noen som kanskje har noen forslag om hva jeg burde gjøre sånn utover? Forsvaret er jo et alternativ, men jeg vet ikke hvor lett det er for meg å ta noe utdannelse der nå ,ved en alder av 26 år og med et studie lån på 200 000+ ?

 

 

Det jeg egentlig har lyst til å gjøre, er å spare opp en haug med penger og reise og ta masse bilder, men det blir vell kanskje litt for useriøst? Men lånekassen er vell veldig fleksibel, så er vell alltids mulig å søke om utsettelse av nedbetaling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er helt uaktuelt å fullføre studium får du vel begynne å jobbe da. Nå mener jeg at studentlivet er en drøm i forhold til å jobbe, men vi er vel forskjellige. Du er jo en god del eldre enn meg, men har du vært i full jobb før?

 

Har du veldig lite utdanning må du nok belage deg på å bli sittende med en relativt medioker jobb. Ønsker du bedre jobb er flaks og kontakter resepten.

 

Hvorvidt lånekassen er villige til å være fleksible er vel heller vanskelig å si. Tror ikke de fryser rentene hvertfall.

 

Finnes ikke noe tilbud om praksisplass i Indre Troms eller noe slikt for deg? Lånekassen kan ettergi deler av lånet hvis du tar slike plasser, men det krever jo en del av deg.

Lenke til kommentar

I følge et befal som snakket med en tidligere troppskamerat på reunion jeg var på for litt siden, er det å gå befalsskole når man er 26 og ferdig med utdannelse (fullført eller avbrutt er vel det samme) det beste, det er da man kan slå seg litt løs før man slår seg til ro, eventuelt slå seg til ro i Forsvaret. Men, om du går befalsskole og ender med karriere i Forsvaret heller enn en kjedelig butikk, blir det vanskelig å få gjort som du lovte kameraten din, flytte inn altså.

 

EDIT: Om studielån spiller noe roller veit jeg ikke noe om.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Hvis du ikke vet hva du vil drive med kunne du jo tatt et år med jobbing for å finne ut av hva du egentlig vil.. er jo bortkastet å i det hele tatt begynne på noe som helst uten at du vet om du vil fullføre eller ikke.. Men da må du være flink å faktisk spare opp litt penger da.. hehe.. men en utdannelse bør man jo ta så fort som mulig, men vent til du vet helt sikkert hva du vil :)

 

finnes vel noen karriereveiledere eller noe sånt også (hvis du er i tvil)

Endret av Cyrenia
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

hei

 

jeg er nå for tiden biologi student på NTNU, men jeg har forstått at studiet livet ikke er helt for meg og at jobb mulighetene etter en bachler i biologi er veldig få(hvis man ikke ønsker å bli lærer)

 

Jeg har derfor veldig lyst til å flytte inn til en kompis i oslo etter nyttår og jobbe så mye som mulig, slik at jeg får spart opp en grei sum med penger. Så planen er å søke som f*** etter jobber sentrat i oslo og håper på at jeg finner noe. Jeg har på en måte allerde sagt ja til å flytte inn til kompisen min, så jeg MÅ bare rett og slett finne meg en eller annen jobb. Jeg har fagbrevet i butikkfaget, så det burde vell ikke være helt umulig håper jeg?

 

Men det som plager meg litt, er at jeg ikke ønsker å jobbe i en eller annen kjedelig butikk resten av livet mitt, så jeg står ovenfor et lite dilemma i livet mitt akkurat nå. Det er ikke akutelt å fullføre bachleren, siden jeg rett og slett ikke orker mer skole og ønsker ikkke mere studielån. Jeg hadde vell egntlig aldri taklet all den matta jeg må igjennom uansett....

 

Så er det noen som kanskje har noen forslag om hva jeg burde gjøre sånn utover? Forsvaret er jo et alternativ, men jeg vet ikke hvor lett det er for meg å ta noe utdannelse der nå ,ved en alder av 26 år og med et studie lån på 200 000+ ?

 

 

Det jeg egentlig har lyst til å gjøre, er å spare opp en haug med penger og reise og ta masse bilder, men det blir vell kanskje litt for useriøst? Men lånekassen er vell veldig fleksibel, så er vell alltids mulig å søke om utsettelse av nedbetaling?

 

Fullfør semesteret ditt før du gjør noe som helst. Du bør også være forberedt på å måtte ta hva som helst av jobber. Det er lettere sagt enn gjort å bare møte opp i en storby og få seg en grei jobb. Det tar tid. Men har du et positivt humør og er villig til å gjøre det meste skal det gå greit.

 

Når det kommer til forsvaret, så betaler de husleien din så lenge du har bodd der i 4mnd hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...