Gå til innhold

Priser på 4G nettet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg jobber med et case og skal fastsette en pris på det nye 4G nettet. I den forbindelse lurer jeg rett og slett på hva dere mobilbrukere/mobilt bredbånd er villig til å betale for dette, per måned.

 

Det jeg gjerne vil at du skal svare er:

 

1. Minste pris

2. Høyeste pris

3. Referansepris (altså den aktuelle prisen du er villig til å betale)

 

Alle priser er per mnd.

 

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne betalt inntil 399,- i mnd for unlimited data.

 

Edit: For spilling er det et must med bra responstid. Under 50 ms ville vært bra nok for meg. Men jeg spiller ikke så mye, så da er det viktigere at BT download og surfing går smooth uten at mobilen/modemet krasjer.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Eg har Av&til, og betalar 99 kr./mnd for 500 MB. Vurderer kveld&helg, som kostar 149, fordi dette gjev minst 5 GB i månaden. Det ligg nær toppen av det eg er villig til å betale med min bruk. Sidan eg ikkje har anna breibandforbindelse kunne det tenkjast at eg kunne betale opp mot 200 kr. i månaden på fri bruk heile døgnet, men dette føreset at det er heilt fri bruk, og at tenesta er like rask som vanleg breiband. Elles er Netcom uaktuelle, fordi dei stort sett berre tilbyr EDGE der eg bur (Sogn og Fjordane). 3G/HSDPA fungerer greit til min bruk, medan EDGE vert alt for treigt. Dekning på 3G eller 4G er altså heilt avgjerande for min del.

 

Om sommaren er eg mykje ute, og brukar difor nettet lite. I sommar kvitta eg meg med kveld&helg til fordel for datapakke 100 MB hos One Call. Den kostar 50 kr. i månaden. Så betalte eg 10 kr. dagen hos Telenor i tillegg dersom det var ein dag eg skulle surfe mykje.

 

Det er klart at dersom ein fekk mobilt breiband gratis, så ville eg ha valt det. Men skal ein vere nokonlunde realistisk, så vert vel minste pris 50 kr. ut frå det eg har sagt no. Referanseprisen vert 99 kr., og maks pris vert 200 kr.

Lenke til kommentar
Kunne betalt inntil 399,- i mnd for unlimited data.

 

Edit: For spilling er det et must med bra responstid. Under 50 ms ville vært bra nok for meg. Men jeg spiller ikke så mye, så da er det viktigere at BT download og surfing går smooth uten at mobilen/modemet krasjer.

Hadde betalt 600 kr for uendelig data og under 50 ms, samt at LTE er like bra som har blitt antydet med hh til hastighet.

Lenke til kommentar

LTE vil i første omgang bli brukt utelukkende til mobilt bredbånd. Mobiltelefoner kommer først i andre generasjon av utstyr. Dermed vil det nok også måtte prises deretter. Realistisk utgangspunkt i mine øyne: Tilsvarende vilkår som dagens dataabonnent, men med en noe høyre pris for å få tilgang til LTE-nettet i tillegg til UMTS og GSM.

Lenke til kommentar

Med dei kvotane som er no skjønar eg ikkje vitsen med å ha raskare nett. 3G/HSDPA er fullstendig raskt nok til surfing og mindre nedlastingar. Skal det vere nokon vits i å bruke 4G må det bli for å laste ned store mengder musikk og video.

 

Nei, bruk heller pengane på å byggje ut og oppgradere 3G-nettet, slik at dekninga kjem opp mot GSM-dekninga.

Lenke til kommentar

Utbyggingen av LTE har lite og ingenting å gjøre med å tilby bedre nett. Det har alt med økonomi å gjøre. LTE er langt billigere å bygge ut enn UMTS. Dessuten kan deler av frekvenser gjenbrukes, noe som ikke er tilfelle med UMGT og GSM. Dermed kan man etterhvert som det blir færre og færre som bruker GSM og UMTS ta over deler av disse frekvensene og benytte dem til LTE. Dessuten er videre utbygging av UMTS i Norge svært ulønnsomt. Man har behov for ganske høy kundetetthet før det faktisk er lønnsomt. LTE gir langt bedre tall på dette. Dermed er LTE definitivt fremtiden, ikke på grunn av fordeler for kunder (annet enn pris), men ganske enkelt slik at operatørene skal ha noen mulighet for å levere det kundene forventer, til den prisen kundene forventer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...