Gå til innhold

.net, Visual studio 2008 og sammarbeid


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi driver og lærer oss asp.net og c# selvfølgelig med bruk av visual studio 2008. Vi er 4 personer, og er keen på en slags svn-løsning (eller lignende) hvor vi jobber mot en server og henter ned og laster opp kode ditt.

 

Vi har tilgang til en god del microsoft programvare gjennom MSDNAA og kan lett sette opp en server et sted. Hva burde vi sette opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke de har Team Edition. Men Vi bruker MS Visual Source Safe 2005 til våre prosjekter her og det fungerer helt strålende og integreres veldig bra i Visual Studio. Følger også med egen klient programvare som lar deg administrere og vedlikeholde databasen.

 

Utrolig enkel å bruke og annbefales sterkt

 

edit: Dette er ikke en server programvare. Den må installeres på alle arbeidsstasjonene. Men man oppretter et "share" som alle bruker og dette sharet blir selve databasen til programmet.

Endret av HDSoftware
Lenke til kommentar
Tror ikke de har Team Edition.

 

Disse får iallefall jeg tilgang til via msdn aa:

 

MSDN Library for Visual Studio 2005 - CD1 Windows

MSDN Library for Visual Studio 2005 - CD2 Windows

MSDN Library for Visual Studio 2005 - CD3 Windows

MSDN Library for Visual Studio 2008 (x86 and x64 WoW) - DVD Windows

MSDN Library for Visual Studio 2008 (x86) - DVD (German) Windows

Visual Studio .NET 2003 Prerequisites (Deutsch) Windows

Visual Studio .NET 2003 Professional - Full Install Windows

Visual Studio .NET 2005 Professional - Full Install Windows

Visual Studio .NET Academic Student Tools 2003 Windows

Visual Studio .NET Academic Teaching Tools 2003 Windows

Visual Studio .NET Professional 2003 CD1 ISO Windows

Visual Studio .NET Professional 2003 CD2 ISO Windows

Visual Studio .NET Professional 2003 Prerequisites ISO Windows

Visual Studio 2005 Professional Edition CD1 Windows

Visual Studio 2005 Professional Edition CD2 Windows

Visual Studio 2005 Standard Edition CD1 Windows

Visual Studio 2005 Standard Edition CD2 Windows

Visual Studio 2005 Team Foundation Server Trial Edition Windows

Visual Studio 2005 Team Suite - CD1 Windows

Visual Studio 2005 Team Suite - CD2 Windows

Visual Studio 2005 Team Suite - CD3 Windows

Visual Studio 2005 Tools for the Microsoft Office System Windows

Visual Studio 2008 Express Edition with SP1 Windows

Visual Studio 2008 Professional Edition (x86 and x64 WoW) - DVD Windows

Visual Studio 2008 Professional Edition (x86 and x64 WoW) - DVD (Spanish) Windows

Visual Studio 2008 Professional Edition (x86) - DVD Windows

Visual Studio 2008 SP1 Windows

Visual Studio 2008 Team Foundation Server Workgroup Edition (x86 and x64 WoW) - DVD Windows

Visual Studio 2010 Professional Beta 1 (x86) - DVD Windows

Visual Studio Team System 2008 Team Foundation Server SP1 Windows

Visual Studio Team System 2008 Team Foundation Server Standard Edition (x86) - DVD Windows

Visual Studio Team System 2008 Team Foundation Server Workgroup Edition (x86) - DVD Windows

Visual Studio Team System 2008 Team Suite (x86 and x64 WoW) - DVD Windows

Visual Studio Team System 2008 Team Suite (x86) - DVD (Spanish) Windows

 

Lenke til kommentar

Jeg har vært med i prosjekter som har brukt både VSS og TFS. Begge fungerer helt greit, men har også kranglet en del med begge løsningene, og vil IKKE anbefale det til deres bruk!

 

Mye bedre og lettere å bruke f.eks. Subversion! Det finnes plugins for Visual Studio, eller er man litt disiplinerte kan man fint bruke TortoiseSVN eller lignende.

Lenke til kommentar
SVN er vel heller utegnet i litt store prosjekter, men jeg vet ikke, har aldri vært med på noen store prosjekter før :p

 

Dette er helt feil. På hvilket grunnlag sier du dette?

 

Subversion blir brukt i utrolig mange prosjekter, både store og små!

 

Systemer som TFS er lagd for så utrolig mye mer en bare versjonhåndtering av kode. Her har du bug tracking, prosjektstyring, automatisk bygg osv. i tillegg til Source Control.

 

Jeg mener SVN har en mye bedre løsning for versjonhåndtering av kode enn f.eks. TFS. (Mye billigere også :p). Du har ikke alle de andre funksjonene som følger med systemer som TFS, men det var jo heller ikke det trådstarter etterspurte.

Lenke til kommentar
Subversion stores additional copies of data on the local machine, which can be an issue for very large projects or files, or if developers are working on multiple branches simultaneously. These .svn directories on the client side can become corrupted by ill-advised user activity.

 

Av erfaring vet jeg at noen kan være trege til å laste opp endringer, som gjør at en noen ganger får litt ekstra arbeid (altså når en bruker svn eller TortoiseSVN)

Det blir kanskje løst av å ha innebygget støtte i IDE-et.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Bruker selv tortoisesvn med visualsvn-plugin til VS på store prosjekter, det fungerer ikke 100%, men så lenge folk er disiplinerte og fordeler arbeidet godt fungerer det veldig bra.

 

Et par tips:

* Ikke jobb på samme filer. (Dette er kanskje en selvfølge, men krever kommunikasjon).

* Si fra når dere gjør endringer som forandrer prosjektfila, alle passer på å sjekke inn før og sjekke ut etter endring.

* Sjekk inn/ut ofte.

* Skriv kommentarer på det som sjekkes inn.

Lenke til kommentar

Igjen-

MS VSS

Dette gjør at alle filene i prosjektet ligger i en "database" og er ikke tilgjengelig med mindre man sjekker ut fra VSS. Hvis filene er sjekket ut så er det ikke mulig (med mindre man er en luring) å endre på filene. Og Visual Studio integrerer dette helt glimrende i IDE'et.

 

Til trådstarter:

Hvis du vil ha noe som er NULL hazzle, enkelt å bruke, slippe å tenke etc. VSS er valget.

Jeg har prøvd flere av de ovennevnte og opplever en masse skruing for å få dette til, noe jeg ikke gidder. Jeg synes det er greit med noe man kan installere uten å svare på en hel masse spørsmål og bare bruke. Det er faktisk så enkelt at man, etter å ha installert, kan sjekke inn prosjektet sitt. Når man så åpner det neste gang så er alt "låst". Og så gjelder "Førstemann til mølla" prinsippet. Den som åpner en fil, klasse, form, whatever i VS - får den. De andre får kunn åpne fila i readonly mode - helt automatisk - helt til personen som har sjekket ut filen, sjekker inn igjen. Visual Studio holder rede på alt sammen for deg.

 

No hazzle = No Pain

Lenke til kommentar
Bruker selv tortoisesvn med visualsvn-plugin til VS på store prosjekter, det fungerer ikke 100%, men så lenge folk er disiplinerte og fordeler arbeidet godt fungerer det veldig bra.

 

Et par tips:

* Ikke jobb på samme filer. (Dette er kanskje en selvfølge, men krever kommunikasjon).

* Si fra når dere gjør endringer som forandrer prosjektfila, alle passer på å sjekke inn før og sjekke ut etter endring.

* Sjekk inn/ut ofte.

* Skriv kommentarer på det som sjekkes inn.

 

De to siste gjelder vel uansett hva de velger :D Det skal sies at merging av filer kan være noe enklere i TFS enn i tortoisesvn, mens tortoisesvn er bedre på noen punkter.

 

Subversion stores additional copies of data on the local machine, which can be an issue for very large projects or files, or if developers are working on multiple branches simultaneously.

 

Skjønner ikke hva som skal være problemet jeg, men mulig det snakkes om mye større prosjekter enn hva jeg har jobbet med. Både TFS og VSS lagrer vel en kopi av filen på din lokale maskin?

Lenke til kommentar
Både TFS og VSS lagrer vel en kopi av filen på din lokale maskin?

Helt riktig. I VSS er alt pakket inn i database filer slik at ingenting er tilgjengelig utefor klient programvaren. Når man sjekker ut så blir det laget en "kopi" av alt sammen lokalt, som man jobber med.

 

Når det gjelder Team Server, så kjenner jeg ikke alle detaljene, men den bruker SQL server og IIS i tillegg og er derfor relativt tung å dra igang. Den har mye mer enn bare kildekode kontroll. VSS er så vidt jeg vet kunn kildekode kontroll, eller for å si det på rett måte, den holder rede på filer. Man kan sjekke inn hva man vill så klart. Tror ikke den kan noe annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har gode erfaringer med SVN. Visual SVN server er veldig lett å sette opp. For å integrere den med Visual Studio kan du benytte Visual SVN (koster penger. Kanskje gratis for akademisk bruk?) eller AnkhSVN som er helt gratis og fungerer fint.

 

Har ikke selv prøvd Visual SourceSafe, men har hørt mange skrekkhistorier om folk som har fått filene sine ødelagt. Denne er sjeldent anbefalt lenger, da de fleste andre alternativene er bedre på det meste.

 

Git er forøvrig min favoritt, men jeg opplevde at den var vanskeligere å lære enn SVN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...