Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilpleie for vinteren!


FCW

Anbefalte innlegg

Nå har jeg da klargjort bilen før vintersesongen. Faktisk omtrent en av de første dagene (i Bergen) siden juli det har gått an å gjøre noe med bilen, ellers har det pissregnet stort sett hver dag.

 

Har idag vasket og shampoonert utvendig m.m. Tilslutt vokset og "polert" med Meguiars carnubavoks.

 

Senere i vinter tenker jeg kun å vaske utvendig og spyle grundig i hjulbrønn for å holde saltsølet mest mulig vekke fra bilen. Usikker, men kanskje kjøper jeg noe voks som kan sprayes på bilen i våt tilstand...får se om det dukker opp noen tips.

 

Ny fullvask og skikkelig voks og polering blir vel neste oppholdsværdag, i Mars eller noe sånt.

 

Hvordan pleier dere bilen før salt og vintersesongen og hva gjør dere med bilen når det saltes som verst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok heller lagt på minst et par lag med en syntetisk voks fremfor carnaubavoks for vinteren (det jeg har gjort). Syntetisk voks holder lengre og vil trenge naturlig mindre vedlikehold. Et lag med carnaubavoks kan være borte før halve vinteren er over.

 

Vasking kan ved krise gjøres med bare avspyling i selvvaskeanlegg som finnes rundt om kring. Det vil ligge noe igjen, men hvor mye avhenger av hvor ofte det spyles av. Kan lønne seg å kjøre en skikkelig vask med skikkelig såpe en gang i blandt. Å gjøre det i regnvær går helt fint så lenge temperaturen er over null grader og man står et sted hvor det ikke er problematisk med mye vann som kan fryse.

Lenke til kommentar

På min Verso har jeg to lag med sealer (Meguiars #21 2.0) og ett lag med voks (Meguiars #16) - en "vinterfrakk-kombo" som jeg har stor tro på. La på dette for én måned siden, og det både beader og sheater utrolig bra ennå - i tillegg til at det er ekstremt lett å holde bilen ren.

 

I tillegg har jeg Swissvax Autobahn (felgvoks) på to felger og #21 2.0 på de to andre (tester disse litt opp mot hverandre.

 

En sealer er å foretrekke på vinteren pga holdbarheten, men det finnes vokser med meget god holdbarhet også (MG #16, Collinite etc).

 

Etter hver vask spritzer jeg opp forsegling / voksen med enten MG sin Quick Detailer eller Migliore sin quick detailer (endurance spray) - bruker også quik detailer som "tørkehjelp" etter en vask. Bruker selvvasken for HT-spyling og 2-bøtte-metoden ved håndvask (såpevann i ene bøtta og rent vann i den andre, skyller vaskevotten i det rene vannet før jeg henter såpevann igjen).

 

Bruk en skånsom såpe ved håndvask - selv bruker jeg Poorboys Superslick & Suds, unngå sterke såper. En mild avfetting kan tas også (Prickbort) ved behov.

Endret av wideload
Lenke til kommentar
På min Verso har jeg to lag med sealer (Meguiars #21 2.0) og ett lag med voks (Meguiars #16) - en "vinterfrakk-kombo" som jeg har stor tro på. La på dette for én måned siden, og det både beader og sheater utrolig bra ennå - i tillegg til at det er ekstremt lett å holde bilen ren.

 

Hvor får en kjøpt slik sealer, og hva er ca prisen? Eventuelt et litt billigere alternativ hvis den er styggdyr? :p

Lenke til kommentar
Hvor får en kjøpt slik sealer, og hva er ca prisen? Eventuelt et litt billigere alternativ hvis den er styggdyr? :p

#21 2.0 får man på enten www.blankbil.no eller www.godkjemi.com. Holder til maange påføringer (skal legges veeldig tynt på bilen, og gjerne i flere lag). En sealer koster gjerne noen hundre-lapper. Kan også vurdere JetSeal109 (www.scandicshine.no)

 

#16 er litt vanskelig å få tak i (gått ut av produksjon pga VOC-bestemmelser i USA) - men finnes bl.a. på www.ebay.com. Rundt 10-15 dollar for den. Én boks skulle holde i mange år framover - fås her: MG #16. Denne skal også legges veeeeldig tynt på bilen...

Lenke til kommentar

Autoglym Extra Gloss Protection, som er en absolutt fungerende syntetisk sealer, fås kjøpt på mange bensinstasjoner (Statoil i vertfall). Bilrekvisitabutikker selger også slikt, men det varierer hvilke som finnes basert på hvor i landet man er. Forskjellen på merkene er ikke så ekstrem som mange skal ha det til (annet enn at jeg anbefaler å styre unna Turtle Wax), det er måten produktet blir brukt på som virkelig gir forskjellen mellom dem.

Lenke til kommentar

Jeg har sett flere som bruker Autoglym sin Extra gloss protection som sealer, og så legger ett eller flere lag voks oppå den igjen (f.eks MG step3, selv om det egentlig er vel LSP det og.).

Enig med Wideload at sealer + voks må vel bli bra motstandsdyktig mot vær, vind og salt.

 

Gir quickdetailer noe beskyttelse, eller er det bare et rensemiddel? Lurer på å kjøpe noe quickvoks i spray, for å toppe beskyttelsen etter vasking i vinter.

Endret av FCW
Lenke til kommentar

Quickdetailer er noe du bruker for å få utseende tilbake igjen til "nypolert", ikke noe mer. Det kan gi litt beskyttelse i en veldig begrenset tidsperiode, men bør ikke betraktes som en beskyttelse uansett. Det finnes spaypåprodukter som er mer egnet for formålet å gi en viss beskyttelse, eller for å vedlikeholde voksen som allerde ligger på. Mange såper inneholder også slike stoffer. De tilfører ikke egentlig noe nytt, men vil vedlikeholde det som ligger der fra før.

 

f.eks MG step3, selv om det egentlig er vel LSP det og.

MG Step 3 er ikke en sealer, men inneholder naturvoks. NXT Tech Wax er en sealer.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Ikke glem under bilen. Skader aldri å gå lett over med en stålbørste under og sjekke om understellsbehandlingen henger løst. Hvis bilen ikke er understellsbehandlet; gjør det.

 

Selv om bilen er behandlet og ser forholdsvis OK ut under kan det også være lurt å tenke forebyggende. Et godt og effektivt triks er å sprøyte på en blanding av girolje og diesel utenpå understellsbehandlingen. Understellbehandling bestående av tectyl, voks eller lignende er ikke rustbeskyttende i seg selv, men beskytter stålet slik at ikke fuktighet kommer inn. Når beskyttelsen blir noen år tørker den ut, blir porøs og slites av/faller av. Porøs tectyl suger til seg fuktighet, så selv om den ser fin ut på utsiden trenger det ikke bety at den beskytter godt lenger. Giroljeblandingen er (nesten ekstremt) penetrerende, kryper godt og impregnerer understellsmassen, trenger inn til stålet og forhindrer rust i sprekker og hulrom :).

Lenke til kommentar

LAKKFORSEGLING

 

Da lukker du klarlakken og bilen holdes ren mye enklere, trenger kun spyle av bilen.

Enhver forstår at når salt og møkk ikke fester seg like enkelt vil karroseriet holde lenger, lakken er nemlig ikke helt tett (desverre). Lukker du toppen hindrer du fukt og salter å trenge inn like lett.

 

Lakkforsegling utføres av profesjonelle (ikke bruk Ali's bil og vask :) ), bruk fagfolk da det er lett å jukse å si at jobben er gjort grundig!

 

 

Thomas

Lenke til kommentar

Det beste er nok å gjøre det selv ja; det er ufattelig mange sealere med meget god holdbarhet på markedet, og de er som regel veldig lette å jobbe med.

 

Dog finnes det nok enda flere dårlige sealere på markedet, og mange som er tunge å jobbe med. Men les deg litt opp i hva "bilpleienerdene" liker, masse å velge i.. Meguiar's MG #21, Duragloss 111, NanoLotus lakkforsegling osv osv

Lenke til kommentar
Dog finnes det nok enda flere dårlige sealere på markedet, og mange som er tunge å jobbe med. Men les deg litt opp i hva "bilpleienerdene" liker, masse å velge i.. Meguiar's MG #21, Duragloss 111, NanoLotus lakkforsegling osv osv

 

Det er det som er litt av problemet, i hvertfall for meg...det er like mange produkter som det er meninger.

Virker som du har god greie på dette Kazzper...

Hva er din oppfatning om Autoglym's extra gloss protection da? Vurderer den siden den er enkel å finne (lokale essoen :blush:)

Lenke til kommentar
Det er det som er litt av problemet, i hvertfall for meg...det er like mange produkter som det er meninger.

Virker som du har god greie på dette Kazzper...

Hva er din oppfatning om Autoglym's extra gloss protection da? Vurderer den siden den er enkel å finne (lokale essoen :blush:)

 

EGP er helt grei den, er vel noe av det bedre man kan finne på bensinstasjonen. Men liker adskillig bedre f.eks Meguiar's Tech Wax, denne ser du skjelden på Esso men mange bilrekvisitabutikker fører denne. (og er du riktig heldig kan du snuble over en flaske MG #21 hos den samme forhandleren ;))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...