Gå til innhold

Kan bios vise veldig feil cpu-temp? (Asus)


Anbefalte innlegg

Bygde en pc til en bekjent for en stund siden; Xp2100 med Silent Twin og Arctic Silver. HK var Asus A7v333 tror jeg.

 

Temperaturen går opp til 65-70c med en gang, og går lett over 75c ved full-load. Så jeg lurer på om det evt. kan være biosen som viser for mye? Kanskje en update vil gjøre at den leser mer korrekt? Eller kanskje rett og slett Silent Twin suger? Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd å sette på kjøleren på nytt/sjekke at alt er som det skal, uten at det hjalp. Bios viser også akkurat det samme som asus-probe. Har ikke sjekka andre progs, men man bør vel regne med at bios burde være mer/like nøyaktig som annen software??

 

Men ribba blir ganske glovarm (vanskelig å holde på den over lengre tid..) så man skulle jo tro det var kjøleren som er dårlig. Har prøvd å spørre microplex om å få bytte, men de påstår at S-T holder til alle XP-cpu'er og sier bare at jeg må sette inn kabinettvifter. Noe som ikke vil ha noe særlig virkning nå siden kabinettet for tiden står 'åpent'.

Lenke til kommentar

Dette blir litt VEL overkomplisert! MBM, Asus Probe, Sandra, ALLE leser ifra samme følere. Hold deg til BIOS :) Temperaturen her vil være noe høyere enn i Windows (delvis CPU "strømsparing" i OS), men du kan lett skru av uten å vente på "shutdown".

 

BIOS'en temperaturverdiene vil være den samme man kan få ut av MotherBoardManager. Asus Probe vil muligens kjøre noen +/- justeringer som forøvrig en BIOS oppdatering også kan gjøre. Stol på BIOS du :D Enklere blir det ikke.

 

Og siden ribben virkelig er glovarm, er den nok langt over 40'C, 50'C kanskje. Alt over 40'C føles ubehagelig. Hvis den er så varm som du sier, er ikke blokken da satt rimelig riktig på (god kontakt) ? Den leder jo varmen kjempebra, det virker vel muligens dumt men er det vifte på? Surrer den? Innover? Hvis viften er OK, kan det være du har fått litt AS3 på steder av CPU brikken du ikke skulle. Kan være verdt en liten sjekk!

 

Kan forresten også være en ide å faktisk måle temperaturen på selve ST'en. Bare bruk et vanlig termometer som tåler en støkk. Men vær forsiktig, de har en "ettersleng" og vil øke litt selv etter du tar vekk termometeret (såsant det ikke er digitalt).

Lenke til kommentar
Dette blir litt VEL overkomplisert! MBM, Asus Probe, Sandra, ALLE leser ifra samme følere. Hold deg til BIOS :) Temperaturen her vil være noe høyere enn i Windows (delvis CPU "strømsparing" i OS), men du kan lett skru av uten å vente på "shutdown".

 

BIOS'en temperaturverdiene vil være den samme man kan få ut av MotherBoardManager. Asus Probe vil muligens kjøre noen +/- justeringer som forøvrig en BIOS oppdatering også kan gjøre. Stol på BIOS du :D Enklere blir det ikke.

 

Og siden ribben virkelig er glovarm, er den nok langt over 40'C, 50'C kanskje. Alt over 40'C føles ubehagelig. Hvis den er så varm som du sier, er ikke blokken da satt rimelig riktig på (god kontakt) ? Den leder jo varmen kjempebra, det virker vel muligens dumt men er det vifte på? Surrer den? Innover? Hvis viften er OK, kan det være du har fått litt AS3 på steder av CPU brikken du ikke skulle. Kan være verdt en liten sjekk!

 

Kan forresten også være en ide å faktisk måle temperaturen på selve ST'en. Bare bruk et vanlig termometer som tåler en støkk. Men vær forsiktig, de har en "ettersleng" og vil øke litt selv etter du tar vekk termometeret (såsant det ikke er digitalt).

 

Hvilken sensor de leser fra er vel irellevant så lenge de viser forskjellige temperaturer? (De nevnte programmene altså).

Ved 60 'C orker fingern maks et par sec.

Tviler vel igrunn litt på at AS3 på cpupakningen skulle ha noe å si for temperaturen til cpu-en.

Lenke til kommentar

Tja, selv om du har kabinettet åpent kan det faktisk være sånn at det er lite sirkulasjon av luft der inne og at faktisk det er en del varm luft som resirkuleres. Har du en bordvifte så kan du jo teste med å sette den mot kabinettet så det bløser masse med frisk kald luft mot den. Viser det seg at det er problemet så kan du jo prøve med å sette inn kabinettvifter og passe på at luftgjennomstrømingen er bra.

 

Men viser det seg at temp ikke synker noe spes så er det nok S-T som har skylda, du kan jo vurdere å bytte viftene ut med noen som flytter mere luft og som ikke er spesielt mere støysterke. Vet ikke helt om det lar seg gjøre å modde på silent twin da jeg selv ikke har den vifta , men du kan jo høre med andre her på forumet.

Lenke til kommentar

Du burde prøve å oppgr. bios, min falt med over 15 grader.

Asus har en lei tendens til og måle feil (ofte noen grader for varmt)

 

Lasermålt ribben min (har også temp måler fra DigitalDoc 5 under ribben) og kontrollert at temp i asus-probe stemmer (lik det som blir rapportert i bios) Alt rappoterer likt (+-5grader)

 

Og forresten... Sandra påstår at min cpu ligger på mellom 100-120grader (celsius), noe som jeg har liten tro pa :lol: (tb-b har die på ca 85grader om jeg ikke husker helt feil)

 

Stol på bios, evt trekk fra noen grader.

Lenke til kommentar

Jeg kjører XP2500 med Silent Twin og Arctic Silver som fulgte med fra Microplex. CPUen ligger på ca. 40 grader ved vanlig windowsbruk. Jeg føler meg altså ganske sikker på at ST holder for å kjøle din prosessor. Jeg ville sjekket om det var god nok kontakt, om pastaen ligger som den skal osv.

Lenke til kommentar

Kjenn fysisk, hvis det er så varmt at du ikke kan holde på kjøleren. Da må du skaffe deg ny kjøler. Det er mange bra vifter. Jeg har Termaltake Vulcano 9. Bråker, men kan anbefales p.g.a. kjøleeffekt. Jeg har en overklokket Barton XP2500@2,19 GHz Tempraturen er ca. 58-65 grader ved full load, i flg. Bios. Men viften er ikke veldig varm. Så jeg tror bios viser for høy temp. Den beste temperaturmålingen du får er å ta på CPU, er den ubehagelig varm, er kjølingen for dårlig 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...