Gå til innhold

Hvis man blir anmeldt for råkjøring, får en selv vite det?


HowCome

Anbefalte innlegg

Kjørte sammen med noen andre, og gikk litt fort noen steder... var noen som så det.

 

Men, hvis noen anmelder oss for dette... vil vi få vite det? Vil jeg få beskjed av politiet at jeg er blitt anmeldt pga. kjøringa, eller kan det hende at det kommer på rullebladet mitt uten at jeg vet om det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjørte sammen med noen andre, og gikk litt fort noen steder... var noen som så det.

 

Men, hvis noen anmelder oss for dette... vil vi få vite det? Vil jeg få beskjed av politiet at jeg er blitt anmeldt pga. kjøringa, eller kan det hende at det kommer på rullebladet mitt uten at jeg vet om det i det hele tatt?

 

For at det skal komme på rullebladet ditt må du enten vedta en bot eller bli dømt i retten. Forøvrig følg farstgrensene, det til det beste for deg selv og andre.

Lenke til kommentar

Vitnene har ingen som helst mulighet til å måle farten din, så det er vel ingen grunnlag for noe bot. Du godkjenner jo ikke en fartsbot i en kontroll hvis de ikke har noe måling på hvor fort du kjørte.

 

Isåfall kan jo jeg sitte i vinduet og skrive ned masse skiltnumre som kjører vanlig forbi, og ringe politiet og si "alle de råkjørte noe sinnssykt forbi der jeg bor, gi dem bøter!" uten noe som helst bevis.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvis du blir *anmeldt*, har du krav på å vite navn/adresse på anmelder.

Blir du *angitt*, velger "sladrehanken" å være anonym.

 

Uansett, politiet må gjøre etterforskning. Basert på dette blir det bot/rettsak. Du får ingenting på rullebladet hvis ikke politiet gir deg en bot eller rettskraftig dom.

 

Men, som nevnt, hold deg noenlunde på riktig side av fartsgrensene, så blir det ikke så mange problemer, hverken for deg eller andre.

Lenke til kommentar
Men hvis personene som så det ikke har noen bevis, kan politiet likevel gi en bot pga. vitnene? De vet jo ikke hvor fort jeg faktisk kjørte, eller om det var min bil.

 

Hvor lang tid tar det fra en anmeldelse blir levert til jeg får en evt. bot?

 

Kommer an på hva slags kjøring vi snakker om. Etterlater kjøringa seg fysiske spor og det er mange vitner, så er det en mulighet for at man kan bli dømt. Sånn du fremstiller det, så tror jeg du har lite å frykte. Du vil nok ikke få noen bot, og bare en anmeldelse alene gjør ikke at du havner i noe register. Før du får en bot vil du bli innkalt til forhør. Du har rett til å foklare deg. Som sagt, følg fartsgrensene :thumbup:!

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...