Gå til innhold

Er det mulig for ein 18åring å få sommerjobb til sjøs?


Anbefalte innlegg

Eg lurer på om det går ann å få seg sommerjobb på en båt. Det eg tenker på er om du må ha mange kurs og slikt, og tar dei i det heile tatt inn folk som ikkje har nokon spesiell utdanning (går vg2 allmenn).

Har veldig lyst og prøve ut å jobbe på en båt før eg velger kva eg skal gå på etter allmenn, vurderer maritim høgskule gangske sterkt.

Er det sannsynlig at eg kan få meg sommerjobb til sjøs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg lurer på om det går ann å få seg sommerjobb på en båt. Det eg tenker på er om du må ha mange kurs og slikt, og tar dei i det heile tatt inn folk som ikkje har nokon spesiell utdanning (går vg2 allmenn).

Har veldig lyst og prøve ut å jobbe på en båt før eg velger kva eg skal gå på etter allmenn, vurderer maritim høgskule gangske sterkt.

Er det sannsynlig at eg kan få meg sommerjobb til sjøs?

 

Hva slags båt tenker du på? Offshore? Fiske? handelsflåten ellers?

Du trenger et sikkerhetskurs (ikke sikker på om du kan reise en sommerjobbtur uten), type kurs er avhengig av hvilken type båt du vil jobbe på.

 

Et godt tips er å ta en telefon eller sende en mail til HRC eller Utsira og høre hvordan de kan hjelpe deg. De er hyggelige folk, og setter helt sikkert pris på at du tar kontakt.

Endret av EverythingApe
Lenke til kommentar

Jeg var ute på båt i fjorsommer, da var jeg 18 år. Trengte ingen kurs, første turen kan du dra uten det for å "teste" ut yrket. Jeg var ute i 2 måneder, med selskapet carisma fish, hyggelige folk. Mye russere på båten, men det kan jeg tenke meg det er på de aller fleste norske båtene nå. Men for all del, veldig hyggelig folk det også. Det var forresten linefiskebåt jeg var på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Var ute på en reketråler da jeg var 16. Fiska på nordsida av Svalvard i en 7 ukers tid. Så mye isbjørn og sel da, så det var spennende nok i seg selv det. Vær forberedt på at selv folk i rullator er heite når du kommer på land igjen ;)

 

Selskapet krevde kun en helseattest. Du skal egentlig ha sikkerhetskurs, men man kan søke om å slippe det tror jeg. Vet ikke om det fremdeles er sånn, men de under 20 kunne ta kurset gratis så vidt jeg kan huske.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...