Gå til innhold

bachler/master innen data, forkurs i matte/fysikk?


Habitats

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er delvis interessert i et bachler/master studie innen data~, men ser at de fleste skolene krever r2 og fysikk1. Jeg har gått 3 år med medier og kommunikasjon (alle fag bestått, og har generell studiekompetanse, etter kunnskapsløftet) så jeg oppnår ingen av disse kravene. Har hørt at en kan ta halvårskurs hvor en kan ta opp disse fagene men skulle gjerne hatt litt mer info rundt dette.

 

Jeg regner med at slike tilbud er tilgjengelige fra UiO? Om ja, noen erfaringer rundt dette? Hvordan blir det i forhold til å kjøpe seg en bok for så å gå opp til eksamen selv? Jeg tviler på at jeg har motivasjon eller disiplin til å gjøre dette helt på egenhånd.

 

Har prøvd å søke meg frem hos UiO sine hjemmesider men kunne like så godt ha tatt bind for øynene å løpt rundt huset 2-3 ganger.

 

Alle erfaringer taes i mot med takk.

 

Så forøvrig at det var en annen tråd rundt noe av det samme, men fant denne mer forvirrende enn den var hjelpsom.

 

edit: Om det så blir til at jeg leser selv, hvilke bøker burde jeg gå til anskaffelse av (r2, fysikk1)?

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør absolutt ta nytte av et "guidet" forkurs kontra å lese selv. Forkurs koster heller ikke noe (iallefall ikke ved UiS, bare vanlig semesteravgift på ~600kr).

 

Ta en telefon til din nærmeste høyskole/universitet å hør hva de kan tilby. :)

 

Dog angående data studium generelt. Mange datalinjer på høyskoler/universitet har høyt frafall, fordi søkerene tror de har søkt seg til noe annet enn det er. Det er ofte veldig teoretiske studier med stor vekt på matematikk, dette fordi en skal kunne analysere og utvikle nye algoritmer/datastrukturer etc. Selve programmeringsbiten er ofte sett som bare en praktikalitet.

Lenke til kommentar

Ingeniørstudier krever fordypning i matte og fysikk, mens det finnes flere informatikkstudier som bare krever middels matte (2MX/MZ i min tid) eller ikke matte i det hele tatt. Velger du ingeniør må du regne med å jobbe en del med matte, fysikk, kjemi og økonomistyring, fremfor de mer spesialiserte fagene/emnene man har på andre bachelorgrader.

Lenke til kommentar
Hei

 

Er delvis interessert i et bachler/master studie innen data~, men ser at de fleste skolene krever r2 og fysikk1. Jeg har gått 3 år med medier og kommunikasjon (alle fag bestått, og har generell studiekompetanse, etter kunnskapsløftet) så jeg oppnår ingen av disse kravene. Har hørt at en kan ta halvårskurs hvor en kan ta opp disse fagene men skulle gjerne hatt litt mer info rundt dette.

 

Hvis du forklarer litt bedre hva innen for data du har lyst til å studere så blir det lettere å bestemme hvorvidt du faktisk trenger fysikk i det hele tatt og i hvilken grad du trenger matte.

Lenke til kommentar

Tar nå opp matte og fysikk etter en sånn middels innsats i disse fagene på VGS (sto ibegge, men kunne nok greid kommet opp med en 5 i begge fag med iherdig jobbing noe jeg alt for sent innså). Går på bjørknes Privatskole i oslo, og for å være ærlig er du ikke skikkelig smart i matte da snakker man at man virkelig kan ta mye rett utifra ingensteds. ungdomskolens pensum er ikke et holdepunkt for hvor god du er i matte føler jeg Greide lett å skaffe 5-6 i matte der, men er noe helt annet på vgs. Det er en fordel for majoriteten å ta matte og fysikk på en skole, der de går igjennom det grundig, vi snakker her om den vanskeligste matta du får servert i VGS og fysikk2 er et sånn skjønne seg på fag som er greit å bli forklart skikkelig. Ta et år på en privatskole eller noen som tilbyr undervisning til en privatist eksamen jeg har ikke noe vondt og si om Bjørknes i Oslo, gode lærere osv. Men det er jo den eneste preferansen jeg har søk rundt der du eventuelt bor også videre. Jobb jevnt og trudt ifra start til mål.

 

Jeg har erfaring ifra Aschehoug sine bøker og cappelens, vis du leser selv vil jeg nok velge ascehougs sine matte bøker siden forfatterne der har tatt, med tidligere gitte eksamens oppgaver som er relevante for det nye kunnskapsløftets eksamener. Fysikk er nok mer en smakssak jeg liker begge bøkene.

 

Men for å få R2 må du nok også ha R1, det kan nok også være fordel med fysikk2 (litt etter hvor vanskelig du syntes det er og hvor høyt snitt du har fra før av) siden den gir deg 1 helt studiepoeng som betyr en god del flere poeng til opptak.

 

De ekstra poengene er gull verdt ettersom at du regner ut gjennomsnittet av karakteren ganger med 10 og legger til eksta poeng, med matterR1-2 og Fysikk1-2 blir det 3 poeng av 4. Det vil si har du et snitt på 4.5 vil du altså ha 48 poeng.

 

Håper det hjalp litt, det er som regel en selv som setter grenser for hva du kan få til, gjør man nok oppgaver i matte og fysikk er det ikke mer greskt, enn det greskt er for en greker ;)

 

Men jeg vil absolutt anbefale å ta et år med undervisning isteden for selvstudium, man kan fort begynne å gi opp når man skal finne ut av alt selv.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Ja, det stemmer, det kan være lett å bare gi opp om en skal gjøre det alene. Jeg tror nok jeg kommer til å sjekke ut en skole av noe slag.

 

Når det gjelder matten fra VGS fikk jeg 6-er standpunkt, dette uten å ha jobbet så alt for mye for faget. Matte er et fag jeg alltid har hatt lett for. Har startet å se litt på R2 pensumet, og ser det er endel geometri/triogeometri, funksjoner og den slags, ikke noe uoverkommelig.

 

Men du sier jeg må ha R1 også? Er dette noe du kan bekrefte?

 

En annen ting, ville du anbefalt halvårskurs eller et helårskurs om jeg skal ta det opp? Sjekket opp et halvårskurs og så det kommer til å bli hele 17 timer matte i uken, og det var bare R2. Dette ble jeg litt skremt av. Når det gjelder fysikk har jeg aldri hatt dette på skolen. Naturfag blir vel det nærmeste. Gikk medier og kommunikasjon.

 

Takker også for erfaringer rundt Bjørknes. Ettersom dette er en privatskole, regner jeg med at den koster penger.

 

Hva er deres syn på privatskole i forhold til offentlig? Er det bedre lærere, flere lærere pr. elev privat eller hvordan er det egentlig? Har aldri satt meg inn i dette.

 

Om jeg skal ta et halvårskurs begynner det vel snart å haste mtp. påmelding osv nå, må få ræva i gir snart gitt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...