Gå til innhold

Riktig at du bør betale for å gi media innhold?


Dotten

Betale for å få lov til å gi  

43 stemmer

  1. 1. Ville du, generelt sett, vært villig til å betale for å bruke et forum?

    • Ja
      5
    • Nei
      38
    • Vet ikke/ingen formening
      0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis man ser på det fra andre siden, nemlig at dagbladet.no tar seg betalt for å legge forholdene tilrette for diskusjon, er det da noe gale med det? For å bruke sceneanalogien, skal scenearbeiderne jobbe gratis? Eller for å dra den enda lengre, hvis du eier en scene, er det da utetisk av deg å tjene penger på å ha denne scenen?

 

Forum har overlevd og utviklet seg fint med de alternative inntektene man har anskaffet. Når man sikrer seg den mengden innhold uten å måtte betale for det, som man faktisk gjør via forum, så er det særdeles billig i forhold til om man eksempelvis skulle betalt hver og en bruker for de gode bidragene.

 

Det er forøvrig veldig dårlig MMI å gå fra at du bare kan opprette en bruker kun med e-post, til å måtte opprette en bruker, legge igjen telefonnummer, bekrefte at det er ditt telefonnummer og betale 5,- kroner måneden hvor så all din personlige informasjon ligger lagret hos dem for så å skrive ditt bidrag. Hvor du da må ha i bakhodet at om det skulle skje en lekkasje, så kan hvem som helst knytte dine bidrag opp mot ditt navn. Som jo ikke er særlig god tilrettelegging om du ønsker å diskutere helsesituasjon eller politisk overbevisning. Aldri i verden om jeg ville diskutert min helsesituasjon på et forum som lagrer informasjon om hvem jeg er i uante tider fremover. Blir det liggende i 5 år? 10 år? 50 år?

 

Som jo også er hvorfor Datatilsynet har uttalt at man faller inn under et helt annet lovverk om man lagrer telefonnummer.

 

Alt dette hever terskelen for å gi bidrag. Det gjør det mer komplisert og vanskelig. Demografien blir innskrenket, så man tilrettelegger heller ikke for at du skal få variasjon i diskusjoner og ha flest mulig til å kunne svare deg på spørsmål. Du er ikke bare avhengig av at en person skal vite svaret, men også at han er en av dem som ønsker å betale penger for å kunne svare deg.

 

Ingenting av dette er god tilrettelegging, for annet enn et forsøk på å øke inntekten. All den erfaring jeg noensinne har opparbeidet meg tilsier at dette medfører et dårligere produkt og dårligere tilrettelegging. Det gjøres fordi man anser det som økonomisk nødvendig, ikke fordi det gjør tjenesten bedre. :)

Lenke til kommentar

Dersom Dagbladet ikke har inntekter på nettet, vil de ikke kunne tilby debatt-tjenesten. Et sted må jo også de hente penger fra. Og når andre metoder feiler...

 

Edit:

Men ser nivået på debatten har dalt, og ført til en tilførsel av folk med ekstreme meninger får mer oppmerksomhet enn nødvendig. Nå er terskelen for å poste mye høyere.

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Skulle svare på et interessant innlegg under en nyhet på dagbladet nå istad. Er vel et halvt år siden sist. Skriver og publiserer, og så skriver inn mailen min. Så får jeg høre at jeg ikke er registrert og at dette kun tar noen min. Så ser jeg det står med små bokstaver øverst at jeg vil bli fakturert 5 kr i måneden via mobil for dette! Altså, de tar penger for å la folk diskutere!??

 

Liten sum ja, men likevel. Tenk om diskusjon.no skulle fakturert alle de tusen brukerene her for hver måned? Hadde mistet MYE!

 

Dagbladet har i hvertfall mistet min respekt. Nå koster det vel snart penger å snakke også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...