Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]No signal input - ny selvbygget PC

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemer med ny selvbygget PC: Asrock A770DE, Phenom XII 940, 2x2GB OCZ PC-8500, HD5850, 500GB Seagate.

Etter endt montering koblet jeg til strømmen, og maskinen startet automatisk.

1) PCen ga fra seg en hakkelyd/klikkelyd. Den kom til setup-menyen som blinket og forsvant.

I tilfelle det var viften i front som hakket, ble denne frakoblet.

2) Strømmen ble koblet til, PSU bryter slått på og maskinen startet. Nå hørtes den litt ut som en bil som prøver å starte.

Jeg koblet om HDD Led +-, HDD Led, Reset og Power (disse stod feil vei).

Så testet jeg PSUen (Corsair620) i min gamle PC, og alt virket som normalt. Jeg prøvde så oppstart av den nye PCen med 1 rambrikke fra den gamle PCen og oppstart med skjermkortet fra den gamle PCen.

Jeg har også 'cleared CMOS' ved å ta ut batteriet og flyttet jumper.

3) Nå får jeg meldingen 'no signal input' ved oppstart. Power-lampen lyser, CPU-viften koblet i hovedkortet snurrer, viften på skjermkortet snurrer, men musen tilkoblet ved USB lyser ikke.

Kan meldingen 'no signal input' skyldes en ødelagt CPU? Har ikke testet annen CPU.

Kan deler av hovedkortet være ødelagt? Andre ting?

Er det normalt at en ny PC starter automatisk når man kobler til/setter på PSU? Skal ikke dette skje først etter at man trykker på POWER-knappen?

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
...Er det normalt at en ny PC starter automatisk når man kobler til/setter på PSU? Skal ikke dette skje først etter at man trykker på POWER-knappen?

Helt unormalt er det ikke, har sett det på noen PCer uten at noe var galt.

Dessuten kan det være en innstilling i BIOS som gjør at den starter av seg selv etter strømbrudd.

Hvis kabinettet er brukt før så er det en gjengangerfeil å glemme å sjekke avstandstykkene.

Disse varierer jo i antall og plassering.

Skrevet

Nei, jeg har ikke fått startet maskinen verken med 1 rambrikke eller skjermkortet fra min gamle maskin (hvor alt er i stand).

Nytt kabinett, men det skal sies at jeg først glemte å sette inn avstandsstykkene, mulig dette har kortsluttet noe i hovedkortet?

Setup-menyen flimret forbi to ganger før det ble svart ved første oppstart.

Men hva skyldes den skarpe hakkelyden/klikkelyden(lik lyden av plast som slår i plast)? Jeg trodde at viften foran i kabinettet slo i noe.

Skrevet

Da du glemte avstandsstykkene kan du ha kortsluttet noe, men har du prøvd å starte opp med kun det du trenger på hk for å få bilde? Bare med cpu, gpu, en ram brikke, strøm og kjøling, alt annet fra koblet hk(hdd, cd-rom, ekstra usb, frontpanel kabler, pci-kort osv.), og har du prøvd begge PCI Express 2.0 x16 slots?

Du må ha bios versjon 1.10 eller nyere til Phenom II X4 940, men når du så Setup-menyen så trur jeg du har det.

Til PC-8500 brikker, anbefales det å bruke de orange Slotene.

Skrevet

Takk for tipset angående bios-versjon. En oppgradering for X4 940 må nok til.

Jeg startet opp maskinen med kun det nødvendigste, og andre (velfungerende) komponenter:

AMD X2 6000+, 1GB PC-6400, 7600GT. Maskinen starter opp, alt lyser, vifter går og setup-menyen popper frem før alt går i svart. Dette etterfølges av 'no signal input' og gjentatte re-starter.

Da er det nok noe galt med hovedkortet.

Skrevet

Da har du jo prøvd å bytte alt på hk, og du vet at psu er i orden, og AMD X2 6000+ fungerer på første bios versjon, så da er det bare hk igjen!

Du koblet til 8-pin(4+4-pin) 12V atx(cpu strøm) når du prøvde å starte?

Skrevet

Ja, testet PSUen i min gamle PC. Den gikk fint.

Ved første oppstart koblet jeg, av gammel vane, 24pins + 4pins strømkabel. Det stod et klistremerke over resten av kontakten. Ved senere oppstart og siste oppstart koblet jeg til 8pins strømkabel.

Irriterende nok: Mens jeg er på diskusjon.no på laptopen starter PCen, med komponenter nevnet i forrige innlegg, setup-menyen kommer frem før PCen slår seg av.

Det er mulig det er en liten brist/kortslutning/feil i hovedkortet.

Skrevet

Fikk startet maskinen, sammenkoblet på skrivebordet, med gamle deler i hovedkortet og gammel psu. Byttet så inn nye deler, én etter én. Plutselig fungerer alt, fortsatt på skrivebordet, corsair 620psu, phenom 940cpu, 2x2GB OCZ, radeon 5850 og jeg fikk installert windows. Installerte drivere for 5850 og alt virket.

Alt skrus så i kabinettet med resultatet: no signal input.

Etter en CMOS clear og alt på skrivebordet fungerer følgende oppsett: 620psu, 940cpu, 2x2GB OCZ, 4670 skjermkort. Får problemer om jeg setter i 5850. Viften på skjermkortet starter og stopper, maskinen restarter/slår seg av. Ved et tilfelle startet maskinen og lastet windows, men cpu-en ble overopphetet.

Er det noe galt med PSUen? Gir den nok strøm til oppsettet med 4670, men ikke med 5850?

Kan det være brudd i pcie-kablene?

Kan det være noe galt med 5850-kortet?

Hva er mest sannsynlig? Noen som har opplevd lignende?

Skrevet

LØST:

Utgangene/ledningene fra på/av-knappen, reset-knappen og lyset i frontpanelet ligger inntil kabinettet, disse avga strømspenning som forplantet seg gjennom kabinettet og slo ut hovedkortet.

Jeg klippet en bit av skum-matten som hovedkortet sendes med og festet denne mellom kabinettet og utgangene/ledningene fra frontpanelet. PCen går så det suser!

Dette problemet har gitt en førstegangs PC-bygger MYE frustrasjon, irritasjon, desperasjon - you name it - men endelig er alt oppe og går:))

Skrevet

Nå er alt montert på vanlig måte. PCen ser ut som hvilken som helst annen. Det var ingen synlige skader på ledningene. Kan eventuelt være noe annet som gjorde at maskinen ikke gikk.

Jeg gikk trinnvis fram for å eliminere feil; Alt montert i kabinettet, men frontpanel og på-knapp ved siden av: PCen starter.

Frontpanel med knapper montert på kabinettet: PCen starter ikke.

Satt inn en bit av 'hovedkort-matten' mellom baksiden av knappene i frontpanelet og kabinettet: PCen starter og går som normalt.

I jakten på feilkilder har jeg skrudd ut alt fra frontpanelet bortsett fra på/reset-knappene og lys, dvs LCD-panel og vifte. Tidligere nevnte 'klikkelyd' jeg spurte om skyldtes at to vifteblader slo borti viftens ramme. Denne feilen kombinert med trinnvis fremgangsmåte for å eliminere feil, gjør at jeg skylder på de 3 gjenværende ledningene i fra frontpanelet. Uansett hva årsaken var, er jeg glad PCen i skrivende stund fungerer som den skal:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...