Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sliter med lav nedlastingshastighet over wlan. Linksys WRT54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken versjon av ruteren har du (sjekk serienummeret på boksen)? Nettet flommer over av folk som sliter med ytelsen på V5.

 

NO 3rd Party Firmware exists for this model. the problem is the amount of RAM and the OS is VxWorks and not Linux.

 

if you want to use 3rd Party Firmwares, DO NOT BUY A WRT54G v5

 

To find out which WRT54G you are buying look at the Serial number on the box or the Unit itself.

 

There are serveral versions of the WRT54G, different powersupplies, chipsets, features, though all based on similar firmware.

 

To find out which model you have please go by the Serial Number of your WRT54G.

 

This is the only true way of finding out what one you have.

 

Known serial numbers (first 4 characters) vs versions / Chipsets:

 

CDF0 = WRT54G v1.0 / ADM6996L Chipset

CDF1 = WRT54G v1.0 / ADM6996L Chipset

CDF2 = WRT54G v1.1 / ADM6996L Chipset

CDF3 = WRT54G v1.1 / ADM6996L Chipset

CDF5 = WRT54G v2.0 / ADM6996L Chipset

CDF7 = WRT54G v2.2 / BCM5325EKQM Chipset

CDF8 = WRT54G v3.0 / BCM5325EKQM Chipset

CDF9 = WRT53G v3.1 / BCM5325EKQM Chipset

CDFA = WRT54G v4.0 / BCM5352E Chipset

 

CDFB = WRT54G v5.0 / BCM5352EKPB Chipset the one to stay away from.

 

Hvis du har V<5 kan du prøve denne firmwaren: http://en.wikipedia.org/wiki/HyperWRT

Lenke til kommentar
Hvor sterk signalstyrke har du?

 

Signalstyrken var full når jeg testet den!

 

Hvilken versjon av ruteren har du (sjekk serienummeret på boksen)? Nettet flommer over av folk som sliter med ytelsen på V5.

 

NO 3rd Party Firmware exists for this model. the problem is the amount of RAM and the OS is VxWorks and not Linux.

 

if you want to use 3rd Party Firmwares, DO NOT BUY A WRT54G v5

 

To find out which WRT54G you are buying look at the Serial number on the box or the Unit itself.

 

There are serveral versions of the WRT54G, different powersupplies, chipsets, features, though all based on similar firmware.

 

To find out which model you have please go by the Serial Number of your WRT54G.

 

This is the only true way of finding out what one you have.

 

Known serial numbers (first 4 characters) vs versions / Chipsets:

 

CDF0 = WRT54G v1.0 / ADM6996L Chipset

CDF1 = WRT54G v1.0 / ADM6996L Chipset

CDF2 = WRT54G v1.1 / ADM6996L Chipset

CDF3 = WRT54G v1.1 / ADM6996L Chipset

CDF5 = WRT54G v2.0 / ADM6996L Chipset

CDF7 = WRT54G v2.2 / BCM5325EKQM Chipset

CDF8 = WRT54G v3.0 / BCM5325EKQM Chipset

CDF9 = WRT53G v3.1 / BCM5325EKQM Chipset

CDFA = WRT54G v4.0 / BCM5352E Chipset

 

CDFB = WRT54G v5.0 / BCM5352EKPB Chipset the one to stay away from.

 

Hvis du har V<5 kan du prøve denne firmwaren: http://en.wikipedia.org/wiki/HyperWRT

Har v5.1, så har ikke funnet noe firware til den selv.....

Lenke til kommentar
Du skal ha rimlig "flaks" for å oppnå 20Mbit reel hastighet over et 54Mbit trådløst nettverk.

Teoretisk max nytte-hastighet er 27Mbit, resten går vekk til diverse overhead.

Har lest en del på div forum og folk har kommet frem til det samme. Noen steder derimot, sto det at det akkurat skulle gå. Noe det ikke gjør.

 

Prøvde å kjøre bare 802.1 G bare, men er ikke helt sikker på hva dette gjør.

 

Må jeg ha en N-router for å kunne benytte meg fullt ut av linjen?

Lenke til kommentar

Hjelper ikke med N-router uten N-kort i maskina i alle fall :)

 

Men tja...det burde kanskje gå akkurat hvis du ikke har andre trådløse nettverk i området som støyer. Har du sjekket hvilke andre nettverk som sender i området? På hvilke kanaler sender disse? Har du forsøkt å endre kanal på din router? Skal i teorien være mest optimalt med kanal 1,6 eller 11....

Lenke til kommentar
Hjelper ikke med N-router uten N-kort i maskina i alle fall :)

 

Men tja...det burde kanskje gå akkurat hvis du ikke har andre trådløse nettverk i området som støyer. Har du sjekket hvilke andre nettverk som sender i området? På hvilke kanaler sender disse? Har du forsøkt å endre kanal på din router? Skal i teorien være mest optimalt med kanal 1,6 eller 11....

Det er mellom 6-10 nettverk i området.Routeren står på kanal 11, skal prøve 6 litt. Har sett noen steder at å ha en gigabit router vil gjøre nytten!?

 

Noen tips til bra, men rimelig router?

Lenke til kommentar

Sånn for å ha spurt, er dette vanlig filnedlasting eller er det torrent nedlasting?

 

Ved vanlig filnedlasting så burde en linksys boks holde i massevis, vanlig 54g skal ikke ha noe problemer med å klare 20Mbit, men en custom firmware som f.eks DD-WRT kan muligens hjelpe ja.

 

Derimot så anbefales det ikke å bruke wifi til f.eks. torrent nedlasting da dette vil knele de fleste trådløse routere såvidt meg bekjent, ikke pga hastighet, men pga samtidige tilkoblinger, ting har sikkert forandret seg en del siden wrt54(bruker den selv med DDWRT firmware og er kjempefornøyd), men tviler på at det finnes mange aksesspunkt som takler det i privat segmentet.

 

for custom firmware til din boks sjekk: http://dd-wrt.com/site/support/router-database

 

skriv WRT54G og finn din versjon der, følg instruksjonene nøye om du vil bruke custom firmware da du kan ødelegge WRT-boksen din i verste tilfelle.

 

ps: Custom firmware er 100% på eget ansvar og jeg garanterer ikke at det vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Sånn for å ha spurt, er dette vanlig filnedlasting eller er det torrent nedlasting?

 

Ved vanlig filnedlasting så burde en linksys boks holde i massevis, vanlig 54g skal ikke ha noe problemer med å klare 20Mbit, men en custom firmware som f.eks DD-WRT kan muligens hjelpe ja.

 

Derimot så anbefales det ikke å bruke wifi til f.eks. torrent nedlasting da dette vil knele de fleste trådløse routere såvidt meg bekjent, ikke pga hastighet, men pga samtidige tilkoblinger, ting har sikkert forandret seg en del siden wrt54(bruker den selv med DDWRT firmware og er kjempefornøyd), men tviler på at det finnes mange aksesspunkt som takler det i privat segmentet.

 

for custom firmware til din boks sjekk: http://dd-wrt.com/site/support/router-database

 

skriv WRT54G og finn din versjon der, følg instruksjonene nøye om du vil bruke custom firmware da du kan ødelegge WRT-boksen din i verste tilfelle.

 

ps: Custom firmware er 100% på eget ansvar og jeg garanterer ikke at det vil hjelpe.

 

Gjelder litt begge deler. Prøvde å laste ned ubuntu via torrent og via vanlig filnedlasting. Torrenten gikk sakte, mens filnedlastingen gikk greit. Ikke helt den hastigheten jeg forventet. Routern tar bort 1mb

 

 

Fikk dette bildet opp dette når jeg skulle finne en firmware update:

 

 

Router Database

(Click into the search field to return to the list)
Linksys WRT54G v5.1
Router details

Additional information
Chipset 	BCM5352 		Instructions:

* Version 5 and 6 Router Information

RAM 	8 MB 	
FLASH 	2 MB 	

Supported by 	
Description 	Filename 	Date 	Size
Micro Generic 	dd-wrt.v24_micro_generic.bin 	2009-10-10 	1,68 MB
Micro Generic 	dd-wrt.v24_micro_olsrd_generic.bin 	2009-10-10 	1,66 MB
VXWorks-killer : WRT54G v5,v5.1,v6 	vxworks_killer_v04.zip 	2009-01-23 	92,50 kB
VXWorks-prep : WRT54G v5,v5.1,v6 	vxworks_prep_v03.zip 	2009-01-23 	1,54 k

 

Hvem av disse skal jeg sette inn i routeren?

Endret av BlackNeckLiama
Lenke til kommentar
Det er mellom 6-10 nettverk i området.Routeren står på kanal 11, skal prøve 6 litt. Har sett noen steder at å ha en gigabit router vil gjøre nytten!?

 

Noen tips til bra, men rimelig router?

 

Hvilke kanaler står de andre nettverkene på da? Det er jo et poeng å finne en "ledig" kanal for å få best mulig hastighet.

En gigabit router vil ikke hjelpe på trådløs-siden, der er det jo 802.11g eller 802.11n uansett.

Lenke til kommentar

Testet tilkoblingen via kabel gjennom router og der ga den det samme som ut av modemet. Både kablet og wifi er 10/100 så i prinsippet skal det være likt. Har oppdatert firmwaren. Fikk ikke til å flashe den, da ingen av oppdateringene fra 3rd-part ikke fungert. En startet, men klarte ikke å fullføre.

 

Har lett rundt i routerinstillingene, men finner ikke noe sted hvor jeg kan justere wifi og kablet ift hvor mye de skal gi ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...