Gå til innhold

Norge - Et demokrati?


Anbefalte innlegg

Norge: Det falske demokrati

Det har i den siste tiden slått meg at de fleste jeg har snakket med påstår at Norge er et demokrati, noe jeg er sterkt uenig i.

Ettersom folket ikke har rett til å uttrykke sine meninger om de saker som taes opp på stortinget (om en ikke regner med demonstrasjoner osv) kan det ikke kalles et demokrati. Samtidig har folket blitt kuet til ikke å demonstrere om saker som opptar dem. Stortinget legger riktignok ut saker til avstemning på internet, men hva hjelper det når folket ikke får vite at avstemningen foregår?

 

Det er ikke bare politikerene som påstår at Norge er et demokrati. De har klart å sette lærere til å drive frem vranglæren til de unge. Folket blir manipulert til å tro at de lever i et demokratisk samfunn av den grunn at de får stemme på partier. Partiene lover og lover og folket kjøper og kjøper, men hvem handler? Alle sakene som partiene står for i valgkampens hete blir straks glemt i det valget er over (så fremt de har vunnet). Hva er meningen med dette? Svaret er nokså enkelt. Folket lures til å tro at de lever i en sfære av fred, harmoni og demokrati og vi vil vel ikke ha et samfunn hvor vi blir undertrykket, men samtidig får inntrykk av at vi har det godt og betyr noe?

 

Min konklusjon er derfor at enten må staten gjøre noe drastisk, eller så må vi gjøre noe selv. Jeg tror neppe at staten vil gjøre noe selv, men hva kan vi gjøre? Flere måter har allerede blitt utprøvd. Jeg tror ikke væpnet revolusjon er det rette, men en gradvis omveltning. På den måten vil ikke det nye systemet komme så brått på. Det er det som har vært feilen til så mange væpnede revolusjoner, som Den russiske revolusjon hvor det nye styret nok må ha blitt såpass uvant for folket at de ikke hadde klart å undertrykke maktfølelsen.

Hvem vet? Kanskje staten til slutt innrømmer sine feil.

Sitat

"Power to the people"

John Lennon britisk vokalist og tekstforfatter.

Sitat slutt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leit å høre at du blir undertrykket :cry:

 

Å ta det så langt som en samfunns omveltning er kanskje litt vel drøyt. Er enig med deg at den vanlige mannen i gata har lite han skulle ha sagt.

Selv liker jeg deler av den sveitsiske modellen. Hvor hver enkelt fylke har større autonomitet. I tillegg (i Sveits og Østerrike) kan man samle inn et visst antall underskrifter, da er nasjonalforsamlingen forpliktet til ihvertfall ta opp saken i plenum!

Et spennende eksempel er byggingen av et atomkraftverk i Østerrike på 70-tallet. Regjeringen begynnte egenrådig å bygge et slik atomkraftverk. Folket demonstrerte, men det førte selvsagt ikke fram. Imens fortsatte byggingen. Derimot fikk man lett samlet sammen det nødvendige antall underskrifter. Jeg kjenner ikke til de nøyaktige hendelsene etter det, men resultatet ble iallefall at atomkraftverket aldri ble tatt i bruk. Så derfor står det den dag i dag et nøkkelferdig atomkraftverk et stykke utenfor hovedstaden Wien.

 

 

Selvfølgelig hadde det vært interessant med et anarkistisk eksperiment, men jeg er nokså skeptisk til hvordan akkurat det ville ha godt. Det virket vel i Spania under borgerkrigen, men i dagens Norge hvor folk er så utrolig materialistiske er vel behovet for å skrape til seg enda mere for stor.

Lenke til kommentar

Som Pondus sa: "Av og til lurer jeg på om vi er bedre tjent med én rablende gal diktator." :ph34r:

 

På en annen morsom side er at flertall i befolkningen er folk med maks utdannelse fra videregående, kanskje ikke det en gang. De ser på hjernedød underholdning på TV og er ubevisst på sin egen helse (spiser Grandis og røyker o.l.). Og de skal være med på å bestemme åssen landet blir :ph34r:

 

Og sjekk Korns video:

 

Vanvittig bra.

Lenke til kommentar
Når man ser ting som dette kan man begynne å lure.

http://atvs.vg.no/player/index.php?id=11306

 

Uansett hvor sterkt man er imot dem skal man få lov til å tale sin sak.

 

Blir veldig provosert enda jeg står sterkt fra demokratene.

9449172[/snapback]

 

 

Han som viser fingeren må være Stig Berntsen. En fantastisk langdistanseløper med rundt 30 minutter på 9,5 km gateløp.

 

Men udemokratisk som fy, så.. ....You better run!

Lenke til kommentar

Beklager saluttknall, men jeg må bare si meg veldig uenig i det du sier.

 

Hvis du ikke har lagt merke til det, bor det over 4,5 millioner mennesker i Norge. Norge er også kåret til verdens beste land å bo i flere ganger.

 

Folket har faktisk rett til å uttrykke sine meninger, også om ting som taes opp på Stortinget. Gå til en avis og skriv et leserinnlegg om en sak du bryr deg om akkurat nå, og du har uttrykt meningen din. Men hvis du vil skape en sak, må du begynne helt på bunnen og satse på at saken steg for steg går oppover i systemet.

 

Du vil ikke få en personlig e-post fra Jens Stoltenberg for hver sak du finner på, og Stortinget vil sannsynligvis ikke bry seg stort om alle de småsakene du måtte finne på.

 

4,5 millioner mennesker. Tror du hadde vært mulig å gi alle tilgang til å spasere inn i Stortinget og ta opp de sakene som angår dem? Nei.

 

Hvem sitter på Stortinget? Politikerne? De folkevalgte. Når noen stemmer på et parti, stemmer de på hvem de synes er best utrustet til å styre landet/kommunen, og de som får flest stemmer, får muligheten til det. Dette kalles demokrati. La meg quote Wikipedia:

Demokrati (av gresk, demo, folk og kratein, å styre) er en styreform som baserer seg på at folket bestemmer hva slags politikk som skal føres.

En grei definisjon på demokrati.

 

Du nevner at Stortinget legger ut avstemninger på internett uten å la folket få vite om det. Hvordan fikk du vite om det, tør jeg spørre?

 

Partiene lover og lover for å komme til makten. Dette er valgflesk, noe vi godt kunne vært foruten. Men bare så det skal være sagt, tjener en kjeveortoped bedre enn en stortingspolitiker. De jobber altså ikke bare for å tjene penger, men fordi det er noe de har lyst til. Jeg tror politikere flest jobber for de sakene de har lovet, men det er selvfølgelig forferdelig vanskelig. Set deg litt inn i politikken, så skjønner du det.

 

I Norge har vi det bedre enn noen andre på vår planet. Hva mer kan vi ønske oss? Det finnes alltid forbedringspotensiale, og i Norge jobber ihvertfall politikerne for at vi skal få det bedre. Og det beste av alt: Vi bestemmer hvilke politikere det er! Ikke du eller jeg, men vi. Det er demokrati. Og vi har det i Norge.

 

Du må huske på at du som person har veldig lite makt i Norge. Det er tross alt 4,5 millioner andre nordmenn som også har sitt lille støvkorn makt.

 

Selv tror jeg demokrati er den beste måten å fordele makten ut over hele Norges folk. Hvis du kan komme opp med noe bedre, vil jeg gjerne gøre det. Vi kunne jo alltids drepe alle politikerne og sette inn deg, saluttknall, som diktator, men jeg tror jeg foretrekker det gamle kjedelig demokratiet.

 

Du vil ha mer makt til folket, men jeg tror neppe det lar seg gjøre. Hvis jeg tar feil, si meg hvorfor.

 

Med vennlig hilsen

En Manipulert Ungdom.

Lenke til kommentar

Men den store feilen er jo at det meste styres ovenfra og ned, nå må det jo muligens være stort sett slik at de øverst i hiarkiet er de som setter standarder, men folket har ingen annet alternativ en å velge mellom allerede vedtatte standpunkter.

 

Så nå nylig på tv at det var stort sett ingen forskjell i hvordan kommunene ble drevet hvorvidt enten SV eller FRP eller for den saks skyld andre styrte.

 

Valget blir da: kald eller varm kaffe?

 

Derfor betyr dette demokrati intet for meg, jeg velger lunken kaffe, og i år blir det første år jeg ikke stemmer selv om jeg kan, og jeg forbeholder meg muligheten til å kunne kritisere både venstre og høyresiden som innbygger.

 

Så også en SV politiker fra Karmøy? som mente valg burde vært obligatorisk!

 

Jasåmen, det måtte i så fall vært minst 4 stk politibetjenter for å føre meg til mitt tilhørende valglokale, der skulle det heller ikke vært levnet noen tvil om at min stemme ble levert under tvang.

 

Så fikk man da se hvor mye SV sitt demokrati etterhvert var verdt.

 

Til opplysning var SV det parti jeg stemte ved siste stortingsvalg og første gang jeg stemte sosialistisk, jeg angret før uka var omme, alternativet var ikke å stemme, denne gang er det å ikke stemme eneste alternativ.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Men den store feilen er jo at det meste styres ovenfra og ned, nå må det jo muligens være stort sett slik at de øverst i hiarkiet er de som setter standarder, men folket har ingen annet alternativ en å velge mellom allerede vedtatte standpunkter.

 

 

Dette er riktig og dett er synd..

 

Derfor bør et Demokrati være bygget på et velutviklet regional selvstyre og mere folkeavstemninger eks etter Sveitsisk modell

Endret av Plosj
Lenke til kommentar
Men den store feilen er jo at det meste styres ovenfra og ned, nå må det jo muligens være stort sett slik at de øverst i hiarkiet er de som setter standarder, men folket har ingen annet alternativ en å velge mellom allerede vedtatte standpunkter.

 

Så nå nylig på tv at det var stort sett ingen forskjell i hvordan kommunene ble drevet hvorvidt enten SV eller FRP eller for den saks skyld andre styrte.

 

Valget blir da: kald eller varm kaffe?

 

Derfor betyr dette demokrati intet for meg, jeg velger lunken kaffe, og i år blir det første år jeg ikke stemmer selv om jeg kan, og jeg forbeholder meg muligheten til å kunne kritisere både venstre og høyresiden som innbygger.

 

Så også en SV politiker fra Karmøy? som mente valg burde vært obligatorisk!

 

Jasåmen, det måtte i så fall vært minst 4 stk politibetjenter for å føre meg til mitt tilhørende valglokale, der skulle det heller ikke vært levnet noen tvil om at min stemme ble levert under tvang.

 

Så fikk man da se hvor mye SV sitt demokrati etterhvert var verdt.

 

Til opplysning var SV det parti jeg stemte ved siste stortingsvalg og første gang jeg stemte sosialistisk, jeg angret før uka var omme, alternativet var ikke å stemme, denne gang er det å ikke stemme eneste alternativ.

9450083[/snapback]

Du kan stemme blankt.

Lenke til kommentar

Ja jeg kan stemme blankt, men er det ett reelt VALG?

 

Hvis jeg skal kunne si jeg har ett valg, bør jeg kan velge ( å ikke stemme ).

 

Dette viser mere min misnøye med om ikke demokratiet i sin form, så i hvertfall med de etablerte politiske partier.

 

Og jeg tror at hvis valgdeltagelsen blir lav nok, ned mot 40%, så må politiske partier revurdere sin holdning ovenfor befolkning / velgere.

 

Jeg er møkk lei politikere som lover og bryter løfter.

Jeg gir heller ikke stemme til private karrierejegere innen politikken, som meler egen kake.

 

Jeg kan gi stemme til de som får noe gjort enten innen helsevesen eller skole.

 

Var ikke lenge siden jeg var hos UNN Tromsø, her kom en gammel dame på nær 80 år som hadde sittet på buss i ca 3 timer fra Narvik.

 

Utslitt som hun var ble hun tilbudt ei seng på gangen med ett skjermbrett.

Den gamle protesterte og ville reise hjem, hun ville ikke få hvile i dette miljø med mye aktivitet, hun fikk ei seng på ett rom til slutt så hun noenlunde kom til hektene igjen.

Lenke til kommentar

Jah. Norge er et forferdelig land å leve i. Alle andre land er mye bedre. Bortsett fra Russland og Kina da selvfølgelig. De forbanna kommunistene. Og USA da naturligvis. De forbanna kapitalistene. Og Palestina og Israel. Araberpakk og jødesøppel.

 

Men bortsett fra det er alle andre bedre enn norge. Nissenes land. Landet der alt tilsynelatende er bare fryd og gammen, men i virkeligheten bare er pill råttent. Vi burde hatt u-hjelp vi. Vi som har det så ille her i landet. Det er ingen som tenker på oss. Oss tapre, forsømte barn av tidligere bondesamfunn.

 

Ååååh, hvordan vil det gå med oss under dette totalitære regimet! Hvordan skal vi komme oss på beina etter alle disse årene i bunnløs fattigdom hvor det mest elementære av menneskerettigher har glitret med sitt fravær!

 

Nei, bare lort og fanteri her til lands.

Lenke til kommentar
Du vil ha mer makt til folket, men jeg tror neppe det lar seg gjøre. Hvis jeg tar feil, si meg  hvorfor.

9450057[/snapback]

FRP blant annet vet ikke hvilke andre partier, vil gjøre det slik at hvis du er opptatt av en sak, så kan du samle x antall underskrifter, og da må saken taes opp på stortinget.

 

I dag stemmer vi også på politikere og partier ettersom hva de lover. Men vi velger bare personene, når de sitter på stortinget kan de gjøre hva pokker de vil, uansett hva de har lovt. Det kunne vert regler for det også.

Lenke til kommentar
FRP blant annet vet ikke hvilke andre partier, vil gjøre det slik at hvis du er opptatt av en sak, så kan du samle x antall underskrifter, og da må saken taes opp på stortinget.

9461135[/snapback]

Dette ville jo selvsagt vært et godt tiltak, men da jeg kom med uttalelsen min tenkte jeg vel heller på saluttknalls drøm om en revolusjon.

 

Alt i alt synes jeg heller vi, som bor i landet som flere ganger er kåret til verdens beste land, burde fokusere på å hjelpe de som trenger det i stedet for å sitte på ræva her i Norge og klage over hvor dårlig vi har det :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Så du vil ikke at Det norske folk i samarbeid skal ha makten over det norske folk? Vil du at det norske folk skal undertrykkes av maktsyke personer som lover og lover, men som aldri gjør noe. Sivilistene skal ha makt til å velge, makt tiog de resurser de måtte finne nødvendig. Det norske folk trenger makt over seg selv! Kun på den måten vil demokratiet bli fullbyrdig.

Lenke til kommentar

Antar vi har et indirekte/representativt demokrati. I stedet for å gjøre alle valgene selv, velger vi noen til å representere oss, som står for det vi mener og gjør valgene for oss.

 

Et direkte demokrati, som vel og kan kalles et ekte demokrati, er hvor folket gjør alle valg, uten noen til å representere dem.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy#Forms_of_democracy

http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_(varieties)

Lenke til kommentar
Hvordan vet vi at de som "representerer oss" gjør de valg flertallet av folket ønsker. Det er på tide at folket begynner å representere seg selv.

9643103[/snapback]

 

Okey, Che, hvordan mener du at det er praktisk gjennomførtbart? Demokrati med for mange ledd i beslutningsprosessen blir tungvinte, byråkratiske, og ueffektive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...