Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er ATV mye sprekere enn Moped?


Siege

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter og lurer på hvorfor en 50ccm ATV er mye sprekere og kraftigere enn en moped? Hva er det ATV-en har som ikke Mopeden har? Begge har 50ccm motor som er ganske like.

Grunnen til at jeg tenker dette er at når jeg kjører en ATV og gir gass så drar den meg av gårde. Men når jeg kjører moped føler jeg at den er mye tammere og tar veldig lang tid før den kommer opp i fart. Det er liksom mer "drag" i en ATV.

 

Hvis noen kunne besvart disse spørsmålene for meg, hadde det vert flott.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, i firehjulingen min er det en yamaha jog motor, men med et forover-fri-revers gir mellom kjedet og der scooterhjulet vanligvis er. See?

 

Og ville ikke toppfarten vært annerledes hvis akselerasjonen hadde vært annerledes hvis effekten, hjulradius og vekt er lik?

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Mulig den ikke er plombert like mye? Motoren er vel justert i forhold til vekta på kjøretøyet?

Vet ikke, kan undersøke vognkortet senere dersom effekten står der.

 

Trur nok firhjulingen brukar ein heil del meir bensin... Og det er nok friare eksos og på den. Bråkar han ikkje meir??

Bråker ca det samme

Lenke til kommentar

Begge skal jo ha en maksfart på 45 km/t.De stilles forskjellig for å oppnå dette. Siden ATVen er større trenger den mer effekt for å holde 45, pga luftmotstand. Siden luftmotsanden betyr forholdsvis mindre ved lavere hastigheter, kan det tenkes at det fører til at ATVen har noe bedre aks i lave hastigheter. Dette kan være noe av forklaringen.

 

Er aksen på ATVen også (vesentlig) bedre nært toppfart?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

alle mopeder i norge er plombert, kjører du moped i spania eller noe går den styggjævlig i forhold.. grunnen til at ATVen din kjennes ut som den går bedre er nok en blandig av at den ikke er plombert så mye og så er sikkert utvekslingen lavere så den akser bedre men har egentlig lavere toppfart.. du kan prøve å bytte bakdrev på mopeden din til et som er litt større, da får du mer aks og mindre toppfart.. er ikke lovlig å gjøre sånt på mopeder forresten så ikke bli tatt..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Har vel en del å si at mopeden er plombert seg så heftig ned, mens 50cc ATV ofte er orginale? Ihvertfall kina ATV-er?

Ellers har det _mye_ å si om det er drev. Står det 13-52 drev på en moped som er plombert kraftig ned, så går den sakte og dårligere i oppoverbakker. Har en lik moped mindre plombering men 13-65 i drev så vil den ha mye bedre aks og gå mye bedre i oppoverbakker.

Min erfaring ihvertfall. Min moped får jeg på bakhjulet og kan kjøre bortover med 13-65 dreving og plombert. Går i 45 oppover også(speedo).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har vel en del å si at mopeden er plombert seg så heftig ned, mens 50cc ATV ofte er orginale? Ihvertfall kina ATV-er?

Ellers har det _mye_ å si om det er drev. Står det 13-52 drev på en moped som er plombert kraftig ned, så går den sakte og dårligere i oppoverbakker. Har en lik moped mindre plombering men 13-65 i drev så vil den ha mye bedre aks og gå mye bedre i oppoverbakker.

Min erfaring ihvertfall. Min moped får jeg på bakhjulet og kan kjøre bortover med 13-65 dreving og plombert. Går i 45 oppover også(speedo).

 

 

 

Har kansje noe med at atv har meir hk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...