Siege Skrevet 12. oktober 2009 Skrevet 12. oktober 2009 Hei, jeg sitter og lurer på hvorfor en 50ccm ATV er mye sprekere og kraftigere enn en moped? Hva er det ATV-en har som ikke Mopeden har? Begge har 50ccm motor som er ganske like. Grunnen til at jeg tenker dette er at når jeg kjører en ATV og gir gass så drar den meg av gårde. Men når jeg kjører moped føler jeg at den er mye tammere og tar veldig lang tid før den kommer opp i fart. Det er liksom mer "drag" i en ATV. Hvis noen kunne besvart disse spørsmålene for meg, hadde det vert flott.
Khaffner Skrevet 12. oktober 2009 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg lurer på det samme. Min 50 ccm ATV(utrimmet) på 150kg tørrvekt drar alle utrimmede scootere og mopeder jeg har prøvd, spesielt i oppoverbakke
Siege Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Skrevet 12. oktober 2009 Forskjell på girutveksling? Hva vil det si? Annerledes gir på dem?
Khaffner Skrevet 12. oktober 2009 Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Vel, i firehjulingen min er det en yamaha jog motor, men med et forover-fri-revers gir mellom kjedet og der scooterhjulet vanligvis er. See? Og ville ikke toppfarten vært annerledes hvis akselerasjonen hadde vært annerledes hvis effekten, hjulradius og vekt er lik? Endret 12. oktober 2009 av khaffner
Siege Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Skrevet 12. oktober 2009 Har det ikke noe med drevet å gjøre? Kanskje ATV har større drev som vil si bedre aksel/drag?
BeFs Skrevet 12. oktober 2009 Skrevet 12. oktober 2009 khaffner, vekta er jo ikke lik? ATVen veier 150kg tørrvekt, hvilken scooter veier så mye?
Khaffner Skrevet 12. oktober 2009 Skrevet 12. oktober 2009 Poenget var at i teorien burde firehjulingen faktisk dra dårligere enn en scooter pga vekten og større hjulradius
BeFs Skrevet 12. oktober 2009 Skrevet 12. oktober 2009 Mulig den ikke er plombert like mye? Motoren er vel justert i forhold til vekta på kjøretøyet?
Sigurdl Skrevet 12. oktober 2009 Skrevet 12. oktober 2009 Trur nok firhjulingen brukar ein heil del meir bensin... Og det er nok friare eksos og på den. Bråkar han ikkje meir??
Khaffner Skrevet 12. oktober 2009 Skrevet 12. oktober 2009 Mulig den ikke er plombert like mye? Motoren er vel justert i forhold til vekta på kjøretøyet? Vet ikke, kan undersøke vognkortet senere dersom effekten står der. Trur nok firhjulingen brukar ein heil del meir bensin... Og det er nok friare eksos og på den. Bråkar han ikkje meir?? Bråker ca det samme
Salt kjeks Skrevet 12. oktober 2009 Skrevet 12. oktober 2009 Begge skal jo ha en maksfart på 45 km/t.De stilles forskjellig for å oppnå dette. Siden ATVen er større trenger den mer effekt for å holde 45, pga luftmotstand. Siden luftmotsanden betyr forholdsvis mindre ved lavere hastigheter, kan det tenkes at det fører til at ATVen har noe bedre aks i lave hastigheter. Dette kan være noe av forklaringen. Er aksen på ATVen også (vesentlig) bedre nært toppfart?
BeFs Skrevet 12. oktober 2009 Skrevet 12. oktober 2009 Et noen kjappe googlesøk på forskjellige mopeder så har scootere sånn i snitt 2.2-2.7kW mens en ATV har sånn ca. fra 3.2kW og opp til 3.9kW. Det er nok derfor vil jeg tro.
Yazzie Skrevet 4. november 2009 Skrevet 4. november 2009 whaat, en kompis av meg hadde en E-ton 50ccm, med 90kubikks sylinder på, den gikk maks 55km/t, latterlig
BeFs Skrevet 5. november 2009 Skrevet 5. november 2009 Yazzie, det kan ha noe med variatorene å gjøre...
r0zie Skrevet 6. november 2009 Skrevet 6. november 2009 alle mopeder i norge er plombert, kjører du moped i spania eller noe går den styggjævlig i forhold.. grunnen til at ATVen din kjennes ut som den går bedre er nok en blandig av at den ikke er plombert så mye og så er sikkert utvekslingen lavere så den akser bedre men har egentlig lavere toppfart.. du kan prøve å bytte bakdrev på mopeden din til et som er litt større, da får du mer aks og mindre toppfart.. er ikke lovlig å gjøre sånt på mopeder forresten så ikke bli tatt..
Fu Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 kanskje fordi det er automat, utnytter kreftene bedre??
Skosåle Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 (endret) scootere er da også automat. Er nok på grunn av dreving/plombering. En moped virker også mye sterkere om du drever den riktig, men da minker også toppfarten. Og de Atv`ene jeg har kjørt har generelt dårligere toppfart enn mopeder, men de er sterkere. Endret 8. november 2009 av Kjetil_90
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 9. november 2009 Skrevet 9. november 2009 Har vel en del å si at mopeden er plombert seg så heftig ned, mens 50cc ATV ofte er orginale? Ihvertfall kina ATV-er? Ellers har det _mye_ å si om det er drev. Står det 13-52 drev på en moped som er plombert kraftig ned, så går den sakte og dårligere i oppoverbakker. Har en lik moped mindre plombering men 13-65 i drev så vil den ha mye bedre aks og gå mye bedre i oppoverbakker. Min erfaring ihvertfall. Min moped får jeg på bakhjulet og kan kjøre bortover med 13-65 dreving og plombert. Går i 45 oppover også(speedo).
dosk101 Skrevet 17. desember 2009 Skrevet 17. desember 2009 Har vel en del å si at mopeden er plombert seg så heftig ned, mens 50cc ATV ofte er orginale? Ihvertfall kina ATV-er?Ellers har det _mye_ å si om det er drev. Står det 13-52 drev på en moped som er plombert kraftig ned, så går den sakte og dårligere i oppoverbakker. Har en lik moped mindre plombering men 13-65 i drev så vil den ha mye bedre aks og gå mye bedre i oppoverbakker. Min erfaring ihvertfall. Min moped får jeg på bakhjulet og kan kjøre bortover med 13-65 dreving og plombert. Går i 45 oppover også(speedo). Har kansje noe med at atv har meir hk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå