Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva er best. mercedes bensin. eller diesel?:)


tsxpower

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dieselmotorer er som regel ikke like tørste som bensinmotorer av tilsvarende størrelse. Men når det er snakk om gamle Mercedeser er det som regel andre ting enn forbruket som er avgjørende for hvor dyr den vil være i drift.

 

Det var jo ganske tåpelig å ikke utdype det bedre.

 

Dieselmotorer har som regel et lavere drivstofforbruk enn bensinmotorer. Litt eldre dieselmotorer fra Mercedes har jo et rykte på seg for å være "evighetsmaskiner". Mye grunnet det lave forholdet mellom hk pr. liter. Motoren får altså lite bank i forhold til en nyere motor hvor du gjerne har opp mot 200hk på en maskin på rundt 3 liter.

 

Uansett så er jo Mercedes, ut i fra hva jeg har hørt, gode og solide biler med bra komfort. Så enten du velger diesel eller bensin, blir du nok fornøyd.

 

Men som sagt, litt eldre dieselmercer slår sjelden feil. Og man har jo eksempler på biler som har gått langt over 500.000km.

Lenke til kommentar

500.000 er ingen ting. Går visst en mercedes som taxi i tromsø, å sist jeg hørte om den for 2 år sia hadde den gått 1,7 millioner. Hadde desuten en maskin-lærer med en 86 mod 3 liter gelenderwagen som hadde gått noe slikt som 1,5 millioner km.

 

Skal du ha gammal mercedes, så er det uten tvil diesel som er tingen. Da har du en evighetsmaskin. Pass deg derimot for nyere mercedeser (2000-års-skiftet og rundt der). Finnes eksempler om 4 år gamle mercedeser av den typen som ikke er blitt eu-godkjent pga rust.

Lenke til kommentar

ok. blir vell ikke så ny som 2000 mod, nei. men rundt 90 tallet.

har sett litt på en mercedes 250 diesel. stasjonsvogn, den har gått 360,000km.:)

men som jeg har lest her, så er det ingen ting.

har også tengt litt på mercedes 230 bensin,93mod men det er def toppakning. noen som hvet hvor mye jobb det er og bytte den selv?

Lenke til kommentar

Gamle 124-chassiset er nok noe av det bedre Mercedes har laget, i manges øyne den siste ordentlige Mercdesen. Sant som folk sier, dette er omtrent evighetsmaskiner, men alle biler krever vedlikehold. Er STOR forskjell på en bil som har fulgt servicene og er godt vedlikeholdt, og en bil der det knapt nok er foretatt oljeskifte. Dette gjelder i grunnen uansett biltype. Har selvfølgelig mye med kjørestil å gjøre - og ikke minst om dieselen er med eller uten turbo. Motorene uten turbo er de som holder lengst, men ytelsene på disse er ganske dvaske i forhold til turbo. Var en del som turbokonverterte de mindre dieselmotorene fra Mercedes på disse bilene. Du merker ganske raskt under prøvekjøring hvordan tilstanden er. Og husk på at mange Mercedeser fra denne tiden er bruktimportert, oftest fra Tyskland, og da hender det at vedlikeholdet er sluntret unna og kilometerstanden kan være "tuklet" med. Servicehefte vil derfor være en stor fordel.

Ønsker deg ellers lykke til med eventuelt kjøp. Finner du et godt eksemplar blir du neppe å angre. Og når det gjelder gammeldrosja i Tromsø: den var i hvert fall i drift inntil i fjor vinter, men er vel nå "bare" reservedrosje... ;)

Lenke til kommentar
Finnes eksempler om 4 år gamle mercedeser av den typen som ikke er blitt eu-godkjent pga rust.

 

Haha! Dette må du utdype litt mer, høres jo helt utrolig ut.

 

Leste litt på Mercefreaken om det. Mercedes har brukt resirkulert metall for å spare miljøet. Tydeligvis har dette vært av relativt dårlig kvalitet, slik at rusten fort har satt seg.

Lenke til kommentar
ok. blir vell ikke så ny som 2000 mod, nei. men rundt 90 tallet.

har sett litt på en mercedes 250 diesel. stasjonsvogn, den har gått 360,000km.:)

men som jeg har lest her, så er det ingen ting.

har også tengt litt på mercedes 230 bensin,93mod men det er def toppakning. noen som hvet hvor mye jobb det er og bytte den selv?

 

250`n er grombil. Men 360 000 er jo uansett endel, så regn med litt kluss som på alle biler. Ender nok selv opp med denne bilen snart, vær obs på at den er skrekkelig lat, i hvert fall uten turbo. Litt traktor er det, og traktor er konge!

Lenke til kommentar
Finnes eksempler om 4 år gamle mercedeser av den typen som ikke er blitt eu-godkjent pga rust.

 

Haha! Dette må du utdype litt mer, høres jo helt utrolig ut.

 

Leste litt på Mercefreaken om det. Mercedes har brukt resirkulert metall for å spare miljøet. Tydeligvis har dette vært av relativt dårlig kvalitet, slik at rusten fort har satt seg.

 

Det er bare spekulasjoner om hva som er årsaken til rustproblemene, men jeg kan GARANTERE deg at det ikke er en eneste 4 år gammel M-B som har rustet så mye at det har vært problemer med pkk.

 

Forøvrig så har rustproblemene til M-B vært av en slik art at dette ikke skulle blitt anmerket på en eu-kontroll.

 

 

On-topic :

Dieselmodellene til M-B har svært sjelden feil, men det kan være slitasje på dyser og dieselpumpe, dysene lar seg overhale forholdsvis rimelig på et dieselverksted, dieselpumpa koster nok litt, men jeg vet om flere som overhaler disse også.

Bensinmodellene er forholdsvis vedlikeholdsfrie, men det kan være litt problemer med ujevn tomgang (ikke alltid like lett å finne ut av), defekt toppakning. (god som gull etter denne har blitt skiftet.)

Automatgearkassene er veldig holdbare sålenge service har blitt utført. (Skifte olje og filter hver 60.000 km.)

 

Jeg har forøvrig en 220te -93 modell som har gått 250.000 km.

"Problemene" jeg har hatt med denne bilen i løpet av de 6 årene/100.000 km jeg har hatt den har vært :

1. skifte stift i automatgearkassen ifb. med planethjul/låsing av "drive". 4500 kroner.

2. Skifte toppakning. (var egentlig ikke nødvendig, men det var en liten oljesvetting da jeg kjøpte bilen, og jeg gjorde det selv.)

4. Skiftet vannpumpe ifb. med toppakningskiftet siden den satt så lett tilgjengelig, og det har vært en "barnesykdom med lekkasje fra disse.

3. Skifte en coil pga motorfusk. (ca 1200)

4. Skiftet stab.stagforinger foran

5. Skiftet skiver, klosser og bremsesko til håndbrekk.

 

Forøvrig så skal det også sies at det er gjerne fra 120-200.000 de fleste slitedelene begynner å bli klare for utskifting.

 

220 motoren er en holdbar motor, men bruker litt i overkant med drivstoff. (rundt 1.0-1.2 på småkjøring, avhengig av bruk av AC/Webasto.

 

Mye av reparasjonene på eldre M-B er forholdsvis kurrante å utføre selv om du har litt erfaring med å skru, samt at prisene på slitedeler er ikke avskrekkende.

Endret av Hachon
Lenke til kommentar
bytte av toppakning, er det mye jobb og gjøre selv? eventuelt,hvor mye kan det koste på verksted?sånn ca.

og hvor mye bensin brukeren en mercedes 230 sånn ca?:)

 

skal se på en 230 93mod i helgen. det var da def toppakning.

 

Min 230e (automat) 92mod motor bruker litt i overkant av litern (1.2+) mila blandet kjøring. Langkjøring så ligger den på 0.7+ .

 

Den liker suppe med andre ord:P

 

Topp-pakningen ser iallefall ut til å være grei å skifte (jeg har bare justert tenninga og aldri skiftet den selv på denne modellen.), lett tilgjengelig er den iallefall:) 4 muttere elns.

 

Solide motorer iallefall, ville strengt tatt valgt diesel hadde det ikke vært for at de er voldsomt late.

Lenke til kommentar

Toppakning på 230-motoren (M102) er forholdsvis kurrant å skifte, men litt jobb er det selvfølgelig, det lønner seg også å merke alt av vakumslanger etc, slik at disse ikke blir satt feil.

Husker ikke om det lønner seg å la innsugsmanifoilden bli med ut med toppen eller ei, men jeg tror det.

 

Om du har alt tilgjengelig verktøy så burde det gå på et par ettermiddager.

Jeg brukte ca 4 timer på jobben da jeg jobbet som mekaniker, men da var alt klappet og klart, og det var selvfølgelig på et verksted med løftebukker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...