Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eu-kontroll, problem med uorginale tåkelys?


Fire^^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må oppfylle følgende krav:

 

Dersom bilen er godkjent etter EU eller ECE-regler (biler fra og med registreringsår 1999):

- Det må være et synlig E- eller e-merke på lykten. Det skal være synlig enten:

- Ved at det er synlig fra utsiden.

- Eller at det er synlig dersom man åpner panseret.

- Dersom man trenger verktøy for å få det synlig eller demontering av NOE, så er det ulovlig (dvs. ulovlig montering).

- E-/e-merkingen skal følges med bokstavene RL trykket på bak/foran/under/over E-/e-merket.

 

Dersom bilen er eldre enn 1999 og godkjent etter nasjonale regler:

- Lyktene skal være særskilt godkjent av Vegdirektoratet og ha innskrevet godkjenningsnummer på lykteglasset. (E-/e-merking nytter ikke).

 

For selve monteringen:

- Lysene skal monteres slik at de har minst 60cm mellom seg, foran på bilen.

 

- De skal bare kunne lyse når:

- Tenning er påslått, eller ved at de tennes når bilen begynner å bevege seg.

 

- De skal ikke kunne slås på når:

- Lysbryter er i parklys eller nærlysposisjon.

 

- De skal aldri kunne lyse sammen med:

- Nærlys

- Tåkelys

- Fjernlys (unntak av lyshorn).

 

- Egen bryter er ikke tillatt.

Lenke til kommentar
Du må oppfylle følgende krav:

 

Dersom bilen er godkjent etter EU eller ECE-regler (biler fra og med registreringsår 1999):

- Det må være et synlig E- eller e-merke på lykten. Det skal være synlig enten:

- Ved at det er synlig fra utsiden.

- Eller at det er synlig dersom man åpner panseret.

- Dersom man trenger verktøy for å få det synlig eller demontering av NOE, så er det ulovlig (dvs. ulovlig montering).

- E-/e-merkingen skal følges med bokstavene RL trykket på bak/foran/under/over E-/e-merket.

 

Dersom bilen er eldre enn 1999 og godkjent etter nasjonale regler:

- Lyktene skal være særskilt godkjent av Vegdirektoratet og ha innskrevet godkjenningsnummer på lykteglasset. (E-/e-merking nytter ikke).

 

For selve monteringen:

- Lysene skal monteres slik at de har minst 60cm mellom seg, foran på bilen.

 

- De skal bare kunne lyse når:

- Tenning er påslått, eller ved at de tennes når bilen begynner å bevege seg.

 

- De skal ikke kunne slås på når:

- Lysbryter er i parklys eller nærlysposisjon.

 

- De skal aldri kunne lyse sammen med:

- Nærlys

- Tåkelys

- Fjernlys (unntak av lyshorn).

 

- Egen bryter er ikke tillatt.

de virket ikke helt på grep... Skal jeg ikke kunne ha lysbryter på park lys? hvordan skal jeg då kunne bruke tåkelys som bare er lovlig med parklys. å du må jo ha egen bryter på tåkelyse... bilen er foresten 1995 mod.

Lenke til kommentar

Det du har er ikke tåkelys, men kjørelys. Du kan verifisere det med merkingen på lykten. Står det RL er det kjørelys, står det B er det tåkelys.

 

Poenget er at kjørelys skal automatisk slå seg av automatisk dersom lysbryteren stilles til parklys, tåkelys eller nærlys.

 

Siden din bil er 1995 er ikke lysene dine lovlig, men jeg tviler ærlig talt på at det vil bli anmerket på kontroll (det er veldig tilfeldig, men altså "tviler" som i at jeg vet ikke).

Lenke til kommentar
Det du har er ikke tåkelys, men kjørelys. Du kan verifisere det med merkingen på lykten. Står det RL er det kjørelys, står det B er det tåkelys.

 

Poenget er at kjørelys skal automatisk slå seg av automatisk dersom lysbryteren stilles til parklys, tåkelys eller nærlys.

 

Siden din bil er 1995 er ikke lysene dine lovlig, men jeg tviler ærlig talt på at det vil bli anmerket på kontroll (det er veldig tilfeldig, men altså "tviler" som i at jeg vet ikke).

trudde de jekk som kjørelys vist eg hadde park + disse eg :p men men, er ikke verre enn å skru de ut før kontrollen, sitter me 2 skruer kvar bare:P

Lenke til kommentar

Nope. Norske regler sier at kjørelys skal være noe som aktiveres automatisk, og som deaktiveres dersom andre lys er påslått.

 

Uansett, det vil ikke hjelpe deg for forsikringssak når du kolliderer og andre part sier "du manglet lys" og du sier "jeg hadde lys på" når lysene du hadde på ikke er godkjent. Bare så du er advart; ulovlig lys = ugyldig forsikring.

Lenke til kommentar
Nope. Norske regler sier at kjørelys skal være noe som aktiveres automatisk, og som deaktiveres dersom andre lys er påslått.

 

Uansett, det vil ikke hjelpe deg for forsikringssak når du kolliderer og andre part sier "du manglet lys" og du sier "jeg hadde lys på" når lysene du hadde på ikke er godkjent. Bare så du er advart; ulovlig lys = ugyldig forsikring.

Forstår poenget ditt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...