Gå til innhold

Vurderer å starte enk igjen - men noe praktiske spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en periode enk pga foto, men avsluttet det i januar 09 av personlige årsaker, da helsen krevde at jeg fokuserte på den.

 

Interessen for foto har tatt seg betraktelig opp, og sammen med en annen skal vi satse godt årene fremover, jeg har som perspektiv minst 2,5 år frem i tid å få tjent noe eller en del penger på foto.

 

Derfor tenker jeg å starte enk igjen fra januar 2010 - vil dette være problematisk siden jeg avsluttet et annet enk 1 år tidligere?

 

Og eventuelt utstyr som jeg eier nå planlegges solgt til selskapet, vil eevntuelt utstyr jeg eide da det gamle ble avviklet, og som så tilfalt meg, på nytt kunne selges til selskapet eller blir det ulovlig?

 

Hvilke av disse utgiftspostene vil ikke kunne kombineres med enk?

 

- husleie

- tidligere anskaffet utstyr

- månedskort

- reiseutgifter ved bruk av bil e.l. - altså km sats - kan denne være høyere enn 3,5 kr km?

- klær (til modeller, egne osv - blir jo mye slitasje pga location bruk)

- månedsleie studio

- reiser for å fotografere med resturant mat, hotell osv

- mobil

- mobilbruk

- softwareinnkjøp burde vel gå fint?

- sosiale kostander/representasjon (feks betaler is e.l. til de som er modeller....det er en av dem som elsker is nemlig, så brukte det som eksempel)

- mat jeg kjøper mens jeg skal fotografere, eller på vei til og fra?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde en periode enk pga foto, men avsluttet det i januar 09 av personlige årsaker, da helsen krevde at jeg fokuserte på den.

 

Interessen for foto har tatt seg betraktelig opp, og sammen med en annen skal vi satse godt årene fremover, jeg har som perspektiv minst 2,5 år frem i tid å få tjent noe eller en del penger på foto.

 

Derfor tenker jeg å starte enk igjen fra januar 2010 - vil dette være problematisk siden jeg avsluttet et annet enk 1 år tidligere?

 

Og eventuelt utstyr som jeg eier nå planlegges solgt til selskapet, vil eevntuelt utstyr jeg eide da det gamle ble avviklet, og som så tilfalt meg, på nytt kunne selges til selskapet eller blir det ulovlig?

 

Hvilke av disse utgiftspostene vil ikke kunne kombineres med enk?

 

- husleie

- tidligere anskaffet utstyr

- månedskort

- reiseutgifter ved bruk av bil e.l. - altså km sats - kan denne være høyere enn 3,5 kr km?

- klær (til modeller, egne osv - blir jo mye slitasje pga location bruk)

- månedsleie studio

- reiser for å fotografere med resturant mat, hotell osv

- mobil

- mobilbruk

- softwareinnkjøp burde vel gå fint?

- sosiale kostander/representasjon (feks betaler is e.l. til de som er modeller....det er en av dem som elsker is nemlig, så brukte det som eksempel)

- mat jeg kjøper mens jeg skal fotografere, eller på vei til og fra?

 

Ettersom et ENk blir lignet på deg som privat person er det ingen poeng i å selge utstyr fra deg personlig til ENK. Det er samme "enhet". AV kostnader som kan tas med i regnskapet til ENK er alle som vedrører selskapet. Du kan ikke dra inn private kostnader som ikke har inntektservervelse som formål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...