Gå til innhold

BK: frosk i hånd


Anbefalte innlegg

Hei

Her er et av de få bildene jeg har redigert: er lite flink til å redigere, men her er et jeg synes ble bra:

 

post-177285-1254955625_thumb.jpg

 

annen info: F-stopp f/8, eksponeringstid 1/60 sek, iso 100, eksponeringsavik +0,5, brennvide 55mm (info hentet fra orginalbilde)

 

Hilsen Thorbjørn

Endret av Thorbørn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker markeringsverktøyet til å markere rundt det du vil skille ut, høyreklikker og velger select invert. Da markerer du alt det andre i stedet. Så gjør du det sorthvitt på vanlig måte. Så vidt jeg husker funker det likt i gimp.

 

Jeg ville øvd meg på å bli mye mer nøyaktig i selve markeringen, her ser man veldig tydelig at du har tegnet rundt frosken. Ved å holde nede vekselsvis shift og alt mens du markerer kan du legge til eller trekke fra markeringen din til du får det nøyaktig. Deretter er det lurt å høyreklikke på markeringen og velge feather. Sett den f eks på 5 piksler, prøv deg litt frem. Det gir en litt gradvis overgang mellom det som er farget og det som er svart hvitt, og det ser mindre ut som om frosken er klippet ut.

 

si

Lenke til kommentar

Bare øv på å bruke markeringsverktøyet ("lassoen"), dette er sikkert et ganske greit bilde å øve på. Zoom inn på bildet (ctrl +) så er det lettere å få det nøyaktig. Det er ikke så lenge siden jeg aldri hadde brukt Photoshop heller, man blir ganske raskt bedre. jeg har lært veldig mye av å poste bilder her i allefall.

Lykke til! :thumbup:

 

si

Lenke til kommentar
Hei

Her er et av de få bildene jeg har redigert: er lite flink til å redigere, men her er et jeg synes ble bra:

 

post-177285-1254955625_thumb.jpg

 

annen info: F-stopp f/8, eksponeringstid 1/60 sek, iso 100, eksponeringsavik +0,5, brennvide 55mm (info hentet fra orginalbilde)

 

Hilsen Thorbjørn

Her er en god link for og se framgangs måten på og gjøre det. http://www.moderskeppet.se/video/show/svar...-detalj-i-farg2

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er mye enklere å jobbe i lag (layers) når jeg skal lage deler av et sort/hvitt-bilde i farge. Ha orginallaget i farge nederst. Kopier dette, og konverter til sort/hvitt. Så kan man enten markere rundt det som skal være i farge, eller rett og slett bruke viskelæret hvor man har bløt kant, og gjerne opacity på tja, 60-75%. Pass på å ha mindre vertøy til kantene.

Jeg føler i alle fall jeg har bedre kontrol når jeg jobber i lag.

Dette er altså i Photoshop, vet ikke hvordan det funker med lag i Gimp...

 

 

Bildet? Jeg liker det. :yes: selv om noen av kantene på frosken kanskje var en smule hard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...