Gå til innhold

Bygge server for rendering


Anbefalte innlegg

Hva er mulighetene for og bygge opp en pc som er beregnet for å være en del av "renderfarm" selv,uten og bestille ferdig bygd fra et firma som dell, boxx osv. snakker da om 2x quad core cpuer i en maskin, hovedkort med 2 sokkeler.... hvilke nettbutikker selger dette osv..

 

Noen som har vært inne på dette før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veel, jobber med 3d visualiseringer og vi har planer om og skaffe oss litt mer renderkraft... og siden jeg har en del erfaring med og bygge pcer så kunne det vel kanskje blitt en del billigere om vi fikk satt sammen render farmen selv.... 8 kjerners 12gb ram macpro holder ikke lenger :p

 

hvis noen har erfaring med og sette opp lignende ting, del gjerne

 

går jo med bare en sokkel og en heftig cpu, men hadde vel vært optimalt og funni en 2 sokkels hovedkort og brukt det ? eller er det umulig og kjøpe det på en normal måte?

 

forslag til oppsett? cpu? hovedkort?

Endret av Smurfn
Lenke til kommentar

Det som trengs er jo bare mest mulig prossesor kraft. så 2 quad core cpuer på et hovedkort med det billigste skjermkortet, en smule ram, installere os koblet til en switch og starte spawneren for og få brukt den til og rendere... blir jo bare som og sette opp en vanlig pc bare med 2 sokkeler og 2 cpuer... eller?

 

også er det noe jeg ikke har fått over meg..

 

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11204&...=A03395.K272681.

 

du har vanlig i7 også har du xeon...

 

feks:

Intel Xeon™ E5520 2,26GHz

LGA 1366, 8MB, 5,8 GT/sec, without FAN

 

har bare 2.2ghz men 5,8 gt/sec

 

 

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950

1366, 3.066GHz, QuickPath 4.8GTs, 4x 256KB, Boxed

 

har 3ghz men bare 4.8gt/sec.. hvem er da best egnet for rendering jobben? og hva er egentlig forskjellen? xeon så vidt jeg har skjønt er bedre egnet for servere/business greier... men hvorfor det?

Endret av Smurfn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Intel Xeon™ E5520 2,26GHz

LGA 1366, 8MB, 5,8 GT/sec, without FAN

..

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950

1366, 3.066GHz, QuickPath 4.8GTs, 4x 256KB, Boxed

...

hva er egentlig forskjellen?

 

Xeon W35xx er "brødrene" til Ci7-9xx.

 

Forskjellene ligger blandt annet i om du kan putte flere cpu'er på samme hk (interconnect pipes) og minnetype kontrolleren i cpu'ene takler (ECC or not).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Sjekk hos Nextron, de tar inn både SuperMicro og Tyan.

 

takk! blir nok der delene blir bestillt fra hvis det blir noe ;)

 

Intel Xeon™ E5520 2,26GHz

LGA 1366, 8MB, 5,8 GT/sec, without FAN

..

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950

1366, 3.066GHz, QuickPath 4.8GTs, 4x 256KB, Boxed

...

hva er egentlig forskjellen?

 

Xeon W35xx er "brødrene" til Ci7-9xx.

 

Forskjellene ligger blandt annet i om du kan putte flere cpu'er på samme hk (interconnect pipes) og minnetype kontrolleren i cpu'ene takler (ECC or not).

 

så du kan ikke ha 2x i7 på et 2 sokkels hovedkort?

 

takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
så du kan ikke ha 2x i7 på et 2 sokkels hovedkort?

Jeg tror kortet vil starte med f.eks 2 stk Xeon W3520, men du vil kun se en av dem. Du må velge 5xxx serien (eller 7xxx).

 

Dette er gjort slik mest av alt for å forhindre at folk benytter billige cpu'er i disse maskinene, du er i bedrifts segmentet og slikt skal koste.

Lenke til kommentar
Hva er mulighetene for og bygge opp en pc som er beregnet for å være en del av "renderfarm" selv,uten og bestille ferdig bygd fra et firma som dell, boxx osv. snakker da om 2x quad core cpuer i en maskin, hovedkort med 2 sokkeler.... hvilke nettbutikker selger dette osv..

 

Noen som har vært inne på dette før?

 

HVA skal du bruke for å rendre? Maya Sattelite / Lightwave ScreamerNet / 3DSMAX BackBurner / After Effects Render Queue eller annet? Eller bruker du frittståend render-controllere som Qube!, ButterflyNetRender, Deadline, Rush eller RenderPal?

 

Grunnen til at jeg spør er at en del render-engines støtter GPU-basert rendering, og da hadde jeg definitivt valgt en helt annen vei enn å gå for doble Xeons. Dersom DIN software støtter GPU-basert render ville jeg heller gått for 1366-motherboard (X58) med i7-920 CPU og plass til 3-4 x16 spor for GPU-kort. Subsidiært kan man jo titte på Nvidia Tesla-series, men det kan koste seriøst med penger.

 

Du bør også vurdere om du skal vente til OpenCL slippes mot slutten av året og vurdere om ATI HD5780 el.lign. kan benyttes. Med OpenCL tror jeg det blir et stort nyslipp av render-engines som støtter GPGPU.

 

Tror følgende artikkel hos Toms Hardware kan være interessant for deg dersom du går tradisjonell vei:

http://www.tomshardware.com/reviews/render...-node,2340.html

Lenke til kommentar
Hva er mulighetene for og bygge opp en pc som er beregnet for å være en del av "renderfarm" selv,uten og bestille ferdig bygd fra et firma som dell, boxx osv. snakker da om 2x quad core cpuer i en maskin, hovedkort med 2 sokkeler.... hvilke nettbutikker selger dette osv..

 

Noen som har vært inne på dette før?

 

HVA skal du bruke for å rendre? Maya Sattelite / Lightwave ScreamerNet / 3DSMAX BackBurner / After Effects Render Queue eller annet? Eller bruker du frittståend render-controllere som Qube!, ButterflyNetRender, Deadline, Rush eller RenderPal?

 

Grunnen til at jeg spør er at en del render-engines støtter GPU-basert rendering, og da hadde jeg definitivt valgt en helt annen vei enn å gå for doble Xeons. Dersom DIN software støtter GPU-basert render ville jeg heller gått for 1366-motherboard (X58) med i7-920 CPU og plass til 3-4 x16 spor for GPU-kort. Subsidiært kan man jo titte på Nvidia Tesla-series, men det kan koste seriøst med penger.

 

Du bør også vurdere om du skal vente til OpenCL slippes mot slutten av året og vurdere om ATI HD5780 el.lign. kan benyttes. Med OpenCL tror jeg det blir et stort nyslipp av render-engines som støtter GPGPU.

 

Tror følgende artikkel hos Toms Hardware kan være interessant for deg dersom du går tradisjonell vei:

http://www.tomshardware.com/reviews/render...-node,2340.html

 

vi renderer med vray i 3ds max som bare tar i bruk cpuen. genial artikkel på toms, takk for linken!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...