Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er slitedeler?


haada

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg måtte bytte noen deler i min 9,5 år Mazda 626 Stv 1,8 bensin som jeg mener ikke er slitedeler. Hva mener du?

 

1- Vindu motorheis

2- BremseCalipter bak begge sider

3- ABS føler bak begge sider

4- Kabelsett for plugger

5- Bensinpumpe

 

Disse ble byttet i løpet av de siste 5 år

 

Takk for tilbakemelding

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg måtte bytte noen deler i min 9,5 år Mazda 626 Stv 1,8 bensin som jeg mener ikke er slitedeler. Hva mener du?

 

1- Vindu motorheis

2- BremseCalipter bak begge sider

3- ABS føler bak begge sider

4- Kabelsett for plugger

5- Bensinpumpe

 

Disse ble byttet i løpet av de siste 5 år

 

Takk for tilbakemelding

Tja, høres jo ikke så unaturlig ut dette, med tanke på at bilen er en 2000-modell (?). Kjørelengde? Er dette det som har måtte byttes på bilen, og det er alt som er gjort med den bortsett fra helt standard service? Alt etter kjørelengde og under hvilke forhold bilen har blitt kjørt/lagret, så høres ikke dette unormalt ut i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Bilen har gått 185000 km, har byttet også bremsesiver og støttedempre i tillegg til vanlig service.

 

Såkalte bremsesiver og støttedempre har jeg ikke hørt om men bremseskiver er blandt slitedeler, også støtdempere. Resten av listen din er vel ikke slitedeler men heller ikke uvanlige feil på de fleste biler.

Lenke til kommentar

Punktene 2,3 og 4 synes jeg er helt naturlig ved den alderen. Caliperne fordi dem ruster opp ved stempelet så dem sitter fast. Pluggkabler er det mange som tror varer evig. Disse svekkes over tid og bør skiftes regelmessig. ABS følere blir ødelagte grunnet plassering og ømfindlig sensor.

 

Bensinpumpe og vindusheis er ikke unormalt holder bilens levetid.

 

Kjøper du Peugeot er hele bilen å regne som slitedel. Den bare byttes hvert 3 år.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg måtte bytte noen deler i min 9,5 år Mazda 626 Stv 1,8 bensin som jeg mener ikke er slitedeler. Hva mener du?

 

1- Vindu motorheis

2- BremseCalipter bak begge sider

3- ABS føler bak begge sider

4- Kabelsett for plugger

5- Bensinpumpe

 

Disse ble byttet i løpet av de siste 5 år

 

Takk for tilbakemelding

2-5 er slitedel. 1 derrimot er ikke så vanelig å bytte

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Kjøper du Peugeot er hele bilen å regne som slitedel. Den bare byttes hvert 3 år.

 

Dette gjelder ikke bare peugeot, citroen og renault er franske dem også. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Kjøper du Peugeot er hele bilen å regne som slitedel. Den bare byttes hvert 3 år.

 

Dette gjelder ikke bare peugeot, citroen og renault er franske dem også. :thumbdown:

Kunne ikke sagt akkurat dette bedre selv....

 

Edit:

Har du byttet delene er skal du bytte delene.

 

Vundusheiser er vel ikke vanskelig å få brukt på skroten for noen hundrelapper, tipper det var en ac de bakre dørene heisen gikk da de har en tendens til å ryke hvis de ikke blir brukt over lengre perioder.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg har byttet dele og de er ikke billig!

 

Bensinpumpe orginal koster 5000 kr!! uorginal 1800 kr.

 

 

Kjøper du Peugeot er hele bilen å regne som slitedel. Den bare byttes hvert 3 år.

 

Dette gjelder ikke bare peugeot, citroen og renault er franske dem også. :thumbdown:

Kunne ikke sagt akkurat dette bedre selv....

 

Edit:

Har du byttet delene er skal du bytte delene.

 

Vundusheiser er vel ikke vanskelig å få brukt på skroten for noen hundrelapper, tipper det var en ac de bakre dørene heisen gikk da de har en tendens til å ryke hvis de ikke blir brukt over lengre perioder.

Lenke til kommentar
Bildeler er svindyrt. Lev med det ellers er det busskort som gjelder, hehe

 

Word..

 

Bildeler er dyrt. Jeg er gnien når det kommer til bildeler, kan jeg spare 10 kr så gjør jeg det.. Ebay og autohausaz.com er geniale sider for bileiere som ønsker en lavere pris.

Lenke til kommentar
Bildeler er svindyrt. Lev med det ellers er det busskort som gjelder, hehe

 

Word..

 

Bildeler er dyrt. Jeg er gnien når det kommer til bildeler, kan jeg spare 10 kr så gjør jeg det.. Ebay og autohausaz.com er geniale sider for bileiere som ønsker en lavere pris.

 

Mulig å spare på brukt og. Sjekk FinnDel.no.

Jeg tok sjansen på en driv-aksel og fikk et verksted til å utføre bytte. Arbeid: 2187,- + del: 1100,- = 3287,-.

Fungerer utmerket.

Skulle jeg kjøpt nytt, måtte jeg ut med 3-3500,- bare for delen.

 

 

atlef.

Lenke til kommentar

Det er vansklig å finne passende brukt deler siden det ikke er mange Mazda 626 som ble solgt i norge. Man vet heller ikke hvor lange disse brukte delene vil holde. Verkstadene tar 700-800 kr. + mva timen og det blir resikabelt å bruke bruket deler. Jeg har brukt brukt karoserideler og syns det er veldig bra og billig. Disse delene kan man se om det er ok eller ej i motsetning til andre deler.

 

Bildeler er svindyrt. Lev med det ellers er det busskort som gjelder, hehe

 

Word..

 

Bildeler er dyrt. Jeg er gnien når det kommer til bildeler, kan jeg spare 10 kr så gjør jeg det.. Ebay og autohausaz.com er geniale sider for bileiere som ønsker en lavere pris.

 

Mulig å spare på brukt og. Sjekk FinnDel.no.

Jeg tok sjansen på en driv-aksel og fikk et verksted til å utføre bytte. Arbeid: 2187,- + del: 1100,- = 3287,-.

Fungerer utmerket.

Skulle jeg kjøpt nytt, måtte jeg ut med 3-3500,- bare for delen.

 

 

atlef.

Lenke til kommentar
Det er vansklig å finne passende brukt deler siden det ikke er mange Mazda 626 som ble solgt i norge. Man vet heller ikke hvor lange disse brukte delene vil holde. Verkstadene tar 700-800 kr. + mva timen og det blir resikabelt å bruke bruket deler. Jeg har brukt brukt karoserideler og syns det er veldig bra og billig. Disse delene kan man se om det er ok eller ej i motsetning til andre deler.

1. Mazda 626 var en veldig populær bil og jeg tipper den var blant de mest solgte bilene en stund, er jo fult av de på veien.

 

2. Bruktdeler ligger typisk under 1/2 pris når de er avmontert og ovehalt, selges med bruktgaranti. Må du skru av delen selv ligger tjener du enda mer men får likevel en garanti på den, fikk selv 3 mnd garanti på en vindusviskermotor jeg skrudde av selv. Betale 150 kr for den istedefor 1300 + mva og den går den dag i dag.

Lenke til kommentar
Det er vansklig å finne passende brukt deler siden det ikke er mange Mazda 626 som ble solgt i norge. Man vet heller ikke hvor lange disse brukte delene vil holde. Verkstadene tar 700-800 kr. + mva timen og det blir resikabelt å bruke bruket deler. Jeg har brukt brukt karoserideler og syns det er veldig bra og billig. Disse delene kan man se om det er ok eller ej i motsetning til andre deler.

1. Mazda 626 var en veldig populær bil og jeg tipper den var blant de mest solgte bilene en stund, er jo fult av de på veien.

 

2. Bruktdeler ligger typisk under 1/2 pris når de er avmontert og ovehalt, selges med bruktgaranti. Må du skru av delen selv ligger tjener du enda mer men får likevel en garanti på den, fikk selv 3 mnd garanti på en vindusviskermotor jeg skrudde av selv. Betale 150 kr for den istedefor 1300 + mva og den går den dag i dag.

 

 

Noen brukt deler kan man bruker uten problemer. to av delene på min liste er modifisert og det betyr at Mazda har forbedret den ( har vært problemer med dem tidligere) Mazda må ligge på topp når det gjelder dyre bildeler.

 

Jeh har også en 323F 97 mod 1,5 , 250 000 km. Bilen har defekt ABS føler på venstre foran hjul. Pris 2900 kr hos Mazda. Får ikke kjøpe den andre steder. Får å sammenligne sjekket jeg samme del i Mokonomen.no for en Golf 97 mod, pris 500 kr.

 

Ikke fortell meg at det koster 6 ganger mer å produsere Mazda deler.

Lenke til kommentar
Noen brukt deler kan man bruker uten problemer. to av delene på min liste er modifisert og det betyr at Mazda har forbedret den ( har vært problemer med dem tidligere) Mazda må ligge på topp når det gjelder dyre bildeler.

Å hvilke deler er dette? Siden du vet så mye kan du vel si hvilke deler det er da og hva som er gjort bedre?

 

Jeh har også en 323F 97 mod 1,5 , 250 000 km. Bilen har defekt ABS føler på venstre foran hjul. Pris 2900 kr hos Mazda. Får ikke kjøpe den andre steder. Får å sammenligne sjekket jeg samme del i Mokonomen.no for en Golf 97 mod, pris 500 kr.

 

Ikke fortell meg at det koster 6 ganger mer å produsere Mazda deler.

Fin historie, ikke vet jeg om den er sann og heller ikke hva som var poenget med den for jeg har jo ikke sagt noe annet.

Lenke til kommentar
Noen brukt deler kan man bruker uten problemer. to av delene på min liste er modifisert og det betyr at Mazda har forbedret den ( har vært problemer med dem tidligere) Mazda må ligge på topp når det gjelder dyre bildeler.

Å hvilke deler er dette? Siden du vet så mye kan du vel si hvilke deler det er da og hva som er gjort bedre?

 

Jeh har også en 323F 97 mod 1,5 , 250 000 km. Bilen har defekt ABS føler på venstre foran hjul. Pris 2900 kr hos Mazda. Får ikke kjøpe den andre steder. Får å sammenligne sjekket jeg samme del i Mokonomen.no for en Golf 97 mod, pris 500 kr.

 

Ikke fortell meg at det koster 6 ganger mer å produsere Mazda deler.

Fin historie, ikke vet jeg om den er sann og heller ikke hva som var poenget med den for jeg har jo ikke sagt noe annet.

 

Hei!

 

Det er vindus motorheis og en det til som jeg ikke sikkert på. Modifiserte deler har en ekstra bokstav i være nummer som vise dette ifølge mazda dellager.

 

Når det gjelder ABS sensor for F-en, sjekk selv på mekonomen.no del nr. 02-360022 for golfen pris 481 kr. og du kan ringe til nærmeste Mazda vekstad og spørr etter pris for 323F 97 mod 1,5 Venstre foran.

 

Jeg tror at samme dele er ca. like dyrt hos det fleste merke men at impotøren og verkstad ta seg godt betalt.

 

Vindus motorsheis kostet ca. 2000,- i norge, jeg kjøte den i tyskalnd fra en selve mazda forhandler for 120 euro, ca. 1000 kr. Det er kun en hoved lager for Mazda i Europa og den ligger i Balgia

Lenke til kommentar
Hei!

 

Det er vindus motorheis og en det til som jeg ikke sikkert på. Modifiserte deler har en ekstra bokstav i være nummer som vise dette ifølge mazda dellager.

 

Når det gjelder ABS sensor for F-en, sjekk selv på mekonomen.no del nr. 02-360022 for golfen pris 481 kr. og du kan ringe til nærmeste Mazda vekstad og spørr etter pris for 323F 97 mod 1,5 Venstre foran.

 

Jeg tror at samme dele er ca. like dyrt hos det fleste merke men at impotøren og verkstad ta seg godt betalt.

 

Vindus motorsheis kostet ca. 2000,- i norge, jeg kjøte den i tyskalnd fra en selve mazda forhandler for 120 euro, ca. 1000 kr. Det er kun en hoved lager for Mazda i Europa og den ligger i Balgia

Men hva har prisene på Mazda deler i forhold til samme del på annen bil noe saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Det er vindus motorheis og en det til som jeg ikke sikkert på. Modifiserte deler har en ekstra bokstav i være nummer som vise dette ifølge mazda dellager.

 

Når det gjelder ABS sensor for F-en, sjekk selv på mekonomen.no del nr. 02-360022 for golfen pris 481 kr. og du kan ringe til nærmeste Mazda vekstad og spørr etter pris for 323F 97 mod 1,5 Venstre foran.

 

Jeg tror at samme dele er ca. like dyrt hos det fleste merke men at impotøren og verkstad ta seg godt betalt.

 

Vindus motorsheis kostet ca. 2000,- i norge, jeg kjøte den i tyskalnd fra en selve mazda forhandler for 120 euro, ca. 1000 kr. Det er kun en hoved lager for Mazda i Europa og den ligger i Balgia

Men hva har prisene på Mazda deler i forhold til samme del på annen bil noe saken å gjøre?

 

Jeg er enig med deg at tema har sklitt ut.

 

Må man bruker kreditt kort for å betale hos www.autohausaz.com? Eller betaler når hentes i postkontoret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...