Gå til innhold

Hvilken fossil er dette, og er den verdt noe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med untak for evt arkeologer med spes. på "korrekt" fagfelt som skulle henge her på diskusjon.no, så tror jeg vanskelig noen her kan hjelpe deg med å angi hvilken art av trilobitt du har der.

Kanskje også spesiellt med tanke på at wikipedia sier det er mer en 17 tusen kjente arter av trilobitt.

 

Vil anbefalle deg å ta spørsmålene dine direkte til en arkeolog, evt poste flere bilder på et forum for arkeologer, om slikt finnes...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
[...]Vil anbefalle deg å ta spørsmålene dine direkte til en arkeolog[...]

 

Det er vel ett litt dårlig råd, da arkeologer driver å graver ut suppesleiver fra 1100-tallet, kanoner fra 1567 eller kokegroper fra år 2347 f.kr og kan hjelpe deg med å få datert en pilspiss, ett potteskår eller en dyregrav. :tease:

 

Hvis du derimot oppsøker en paleontolog, vil du få muligheten til å få svar fra en "fosilekspert".

Lenke til kommentar

Send en mail med bilder og info om funnet ditt til Naturhistorisk museum.

Jeg har en stein med et veldig fint eksemplar av en trillobitt og sendte dem en mail.

 

Fikk raskt svar med hva det var, og at et prakteksemplar ville være verdt ca 45'000 til 50'000 kroner. Mitt eksemplar ville være verdt...(her hadde de lagt inn et sideskift... og min puls økte mye)... ca kroner 500 pga at det var et ørlite skår som hadde gått av den ene siden. Dette var nesten umulig å se, og jeg hadde ikke sett det før de påpekte det.

 

Den står fortsatt på hylla som det fineste eksemplaret som noen gang er funnet i Vikersund, og det er jeg stolt av da jeg fant den helt selv på en klassetur i 6. klasse.

 

Link: http://www.nhm.uio.no/

 

Ser siden er nede akkurat nå, men det er riktig adresse.

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar
så tror jeg vanskelig noen her kan hjelpe deg med å angi hvilken art av trilobitt du har der.

Kanskje også spesiellt med tanke på at wikipedia sier det er mer en 17 tusen kjente arter av trilobitt.

Dersom trådstarter oppgir funnsted om han vet det, blir det straks enklere å si noe om alder og art.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...