Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bygge et liv fra scratch?


anders1987

Anbefalte innlegg

Heisann..ja så dette er situasjonen min.

 

Er 22 år. Bor hjemme fortsatt, har mista kontakt med alle bekjente,venner for leeeeeeenge sida.

Har stort sett bare sittet hjemme å spilt pc spill siden jeg har vært 14 år kanskje. Har hatt en 3 kompiser i en periodet

som jeg var med men de er for lengst borte nå. Kan heller ikke studere med det første pga har ikke studiekompetanse.

har ei arbeidserfaring i det hele tatt, eller referanser. Vet ikke hva inni hampen jeg skal ta meg til for å kunne

få meg et allminnelig liv. har også horribel helse,nerver,litt angst,latterlig dårlig selvbilde. har prøvd å pønske ut

en slags plan men klarer aldri å gjennomføre noe særlig.

noen med lik bakgrunn,situasjon som har noen gode varme råd,tips?? er helt nedbrutt egentlig og hadde satt pris på litt voksne svar:/

Endret av anders1987
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva utdannelse har du til nå?

Hva kunne du tenkt å jobbe som?

Bor du i en liten by eller storby? si gjerne hvor.

Har du bil?

Kunne du tenkt deg å begynt å trene?

Hva slags interesser har du?

 

Salg og service,verneplikt.

 

jobbe som...hmm fotografi liker jeg...fotball har jeg talent for.

 

bor i en mellomstor by. vil bo i en annen by egentlig..liker meg ikke her mer..

flytte et sted å finne meg selv og starte på nytt blanke ark på en måte hadde vært no..

 

har ikke bil eller lappen.

 

ja men trener litt av å på, spiser for mye dårlig mat.

 

interesser hmm..reising men reiser ikke,,,har alltid lyst til å reise steder i verden..fotball,foto etc

 

har mye penger da så kunne klart å kommet en vei pga det..har faktisk veldig stor kapital...

Lenke til kommentar
Engasjer deg i noe.

Ta på deg frivillig arbeid.

 

Det finnes en haug med gode ting du kan gjøre for andre mennesker, f.eks bli leseombud, bli besøksvenn osv. Ta kontakt med kommunen din og si du ønsker å bidra!

 

Faktisk et veldig kult svar, har tro det eller ei tenkt på noe sånt no. hva er leseombud og besøksvenn?

kunne tenkt meg å flytte til oslo! betaler frivillig arbeid noe? hehe kanskje litt teit spørsmål=)

 

men liker innlegget ditt! skal se litt rundt på nettet. takker. har du noe erfaring med det selv?

Lenke til kommentar

Hvis du har stor kappital så kan du få deg lappen. Trenger den mest sannsynlig senere i livet.

 

Finne deg en eller annen jobb. Midlertidig jobb eller full jobb. Utdanne deg videre eller ikke.

 

Ta trening på alvor og les om emnet i stedet for å spille pc spill. Lag mat.

 

Ta kontakt med mennesker på en eller annen måte?

Lenke til kommentar

Jeg hadde lagt plan for kosthold + trening og gjort deg klar til å ta privatisteksamener for GENS.

Så går du all-in for å fixe GENS + et sunnere liv.

 

Etter det finner du ut hva du vil studere, finner deg en by og drar!

 

Jeg vet ikke hvor mye NAV sponser, men du kan jo prøve å få NAV til å sponse omskolering (GENS) og kanskje tilogmed førerkort.

 

Det du kan gjøre er å bli støttekontakt igjennom barnevernet, du føler du gjør noe godt for noen andre samtidig som du tjener penger og gode erfaringer.

Det er noe jeg skal prøve meg på når jeg en gang får tid.

Har flere venner som er/har vært støttekontakt og liker det veldig godt.

 

 

 

betaler frivillig arbeid noe? hehe kanskje litt teit spørsmål=)

 

Den lønna du evt får for det får du i himmelen!

Lenke til kommentar

Så fint at du prøver å gripe fatt i problemet ihvertfall! Mange som har det som deg! Jeg er selv 24 år oh har hatt mange "faen, hva er poenget med livet"-perioeder. Og det viktigste er å gripe dagen, komme seg ut i frisk luft, trene litt, spise sunt og bare gjøre totalt helomvending!

 

Ikke gi opp ihvertfall. Bare søk på alle jobber du kommer over, til slutt får du en, og da blir du nok kjent med nye mennesker via arbeid :)

 

Jeg har troen på deg! ;)

Lenke til kommentar
Faktisk et veldig kult svar, har tro det eller ei tenkt på noe sånt no. hva er leseombud og besøksvenn?

kunne tenkt meg å flytte til oslo! betaler frivillig arbeid noe? hehe kanskje litt teit spørsmål=)

 

men liker innlegget ditt! skal se litt rundt på nettet. takker. har du noe erfaring med det selv?

 

Du trenger å komme deg ut å gjøre noe, det er derfor jeg foreslår at du gjør slikt ting. Dessuten får du noe å snakke om når du møter nye mennesker når du påtar deg sånne "jobber".

 

Et leseombud er en person som leser høyt for mennesker som av ulike årsaker ikke kan lese selv.

 

En besøksvenn er noe som kommuner med sykehus kan ha (har det hvertfall på Hamar). Det går ut på å forebygge ensomhet og isolasjon blant /særlig yngre) pasienter som har fått livet snudd opp ned av alvorlig sykdom. Altså en besøksvenn :)

 

Det er ikke betalt i kroner og øre, men ofte får du kurs, bekjente og mennesker som ser opp til/liker deg for den du er.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

WOW:D sykt! jorda rundt 2 ganger ALENE? og du er bare 20 år! utrolig kult. så hvem land var du i? jeg skal lese alle innleggene å reflektere rundt det å gi litt svar...tusen hjertelig takk for

alle tilbakemeldinger...setter stor pris på det!

 

skal lage en liste over ting jeg skal bryne meg på!

Lenke til kommentar

har bestemt meg for å fokusere hele livet mitt på det her fremover:

 

*Trene styrke/kondisjon

*Spise bedre mat

*Reise litt!

*Ta opp fag fra VGS så jeg kan studere 2010

*Vurdere frivilighetsarbeid fordi det høres spennende ut

 

Må faktisk ta opp alle fagene fra 3e klasse vinteren/våren nå for å kunne rekke å studere

høsten 2010. sjekka privatisteksamen sidene og fristen er utløpt i fylket mitt. noen som

vet når man kan begynne å ta opp privatisteksamener og lese hjemme? fra november/desember av igjen? Når er fristen senest å søke til studier? det varierer vel veldig..skal sjekke rundt omkring. uansett, takk for tilbakemelding. kommer sikkert tilbake med en vakker dag og poster hva jeg har tatt til meg! fikk en gnist av inspirasjon her til å få livet mitt på bedre kjøl!

Lenke til kommentar

har vært i en drøss med land, 43 totalt, mest i Asia, og Latin-Amerika!

forresten bare å spørre ang det.

 

Men ja bra du har satt ned noen punkter du vil ta tak i. Angående trening, vil jeg kanksje tipse deg om å finne noen å trene sammen med, eller finne enkle ting du synes er gøy å drive med som gir litt treningseffekt. Nå vet jeg ikke hva slags interesser du har ang det, ser du liker fotball. Avhengig av hvor du bor, så er jo høsten en flott tid til å vandre i fjellet (selv om været ikke har vist seg fra den beste siden den siste tiden).

 

Angående privatist eksamner og slik er jeg dessverre veldig blank. Men du kan kanskje ta deg en tur til din nærmeste VGS og snakke med en rådgiver der. Jeg hadde veldig mye kontakt med min rådgiver på VGS og har det enda.

 

Til sist kan jeg anbefale frivilligetsarbeid i utlandet. Hvis du er veldig interresert så har jeg noen kontakter som kan få deg i gang ;) Selv jobbet jeg frivillig som fotballtrener i Kambodsja

Lenke til kommentar

Vet ikke om man kan ta privatisteksamener 2 gang i året eller om det bare er påmelding rundt september~.

 

Hvis det er mange fag du må ta bør du begynne å lese med en gang, uansett om det er ett år til eksamen!

 

Flott at du bestemmer deg for hva du skal gjøre fremover, det eneste som gjenstår er å bestemme når du skal begynne!

 

Jeg foreslår at du enten begynner i morgen eller bestemmer en dato i nærmeste framtid!

Lenke til kommentar

Meditering er konge. Det kan hjelpe veldig til å stresse ned.

 

Men angående privatisteksamen er neste oppmeldingsperiode sannsynligvis fra 1.-20. januar. Hvis du må ta opp mange fag er det bare å lese på harde livet. Det koster en del penger å ta fag som privatist, men når du sier at du har en del kapital skulle vel ikke det være noe problem. Håper du vil klare å ta opp alle fagene. De fagene jeg har tatt har vært et utrolig stort slit, men desto mer tilfredsstillende når man er ferdig og får bra vitnemål.

Lenke til kommentar
fullført kardio samt styrke på slutten nå!

 

er selvtilliten som jeg må jobbe med, virkelig bedre selvbilde,selvfølelse,selvtillit må jeg ha...

grusomt kjedelig fordi jeg har en sykt potensial

 

Det bruker å hjelpe på det etterhvert som du får resultater med styrketrening osv. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...