Gå til innhold

Photoshop har ikke nok minne til å lagre


Anbefalte innlegg

Jeg er litt sta på det der. PS 7.0 er mer enn nok til mitt bruk.(Hadde PS 4 for lenge siden da det kom på markedet) Jeg vil først og fremst fotografere, og så redigeres bildene minst mulig. Lager litt julekort og slikt småtteri, og har ikke bruk for mer. Har nå tre bøker på PS og en på Elements 5.0., så det greier seg for en gammel dame :yes: Tror jeg velger å ha på W XP på ny maskin, investerer i en bra sterk og en mye bedre skjerm enn det jeg har nå, med Spyder express kalibreringsgreie, så blir det sikkert litt forbedringer.

RAW converter til Canon (Digital Photo Professional) er aldeles utmerket, synes jeg. Og den går på 32-bit. (Ser at Canon gir oppgraderinger til noen av programmene til 64-bit. Men jeg finner ikke mye offentlig-gjort om Windows 7 enda. Ser noen forretninger leverer nye maskiner med Vista 32 eller 64, og at de da lover gratis oppdatering til samme bit system. Men det har jeg ikke hørt noe om der jeg skal kjøpe.

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare nevne at minneproblemene ikke er borte i CS4 hos meg (og jeg sitter på WinXP)

 

Det siste innlegget mitt var ikke så mye om minneproblemer, jeg har brukt Photoshop fra versjon 7 til og med CS3 og CS4 i trial-versjon uten å ha hatt minneproblemer på noen av de siste versjonene. Nå driver jeg ikke med veldig avansert editering så det er kanskje årsaken til at jeg har sluppet unna, men jeg har en del scans som blir på rundt 100MB i 16 bits format og det er ikke noe problem å gjøre justeringer på dem selv om ting går litt langsommere. Jeg har 2GB minne, 32 bits XP og CS3 til daglig.

 

Hadde vært interessant å hørt både fra arthoz og RandiA hva dere gjør når minneproblmene oppstår.

 

Edit: Dvs før de oppstår, bildestørrelser, andre program dere kjører, maskin spesifiaksjoner osv.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det hender det blir meldt: Ikke nok minne til å importere utklippstavlen...da har det skjedd noen ganger, jeg har tatt "print screen" av noe jeg skal bruke. Eller jeg har Word oppe samtidlig og gjør noe der innimellom, eller mail, eller at jeg har Photoshop åpen mens jeg er på fotoforumet og skriver et innlegg, laster inn et bilde...det er det jeg kan huske. Ja, og så hvis jeg har åpnet flere bilder som er konvertert fra RAW og som jeg skal jobbe videre med, 5-6 stykker. (Hver fil kan være 15MB), det skjer også noen ganger når jeg har redigert og jeg skal "lagre som", og skal skrive et navn etter img.nummer. Altså i ulike situasjoner.

RandiA

 

Edit: Nå laget jeg en print-screen på "Min Datamaskin" (utrolig at det gikk bra uten "lukking", holdt pusten)..jeg skal straks ha ny stasjonær:

 

post-92574-1254512362_thumb.jpg

 

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Kan ikke se du gjør noe spesielt. Spesifiaksjonen for PCen er omtrent som min med samme minnestørrelse og Win XP med SP3, og jeg har ikke hatt memory problemer på lenge, fikk det noen ganger før med en Photoshop versjon, men husker ikke om det var med versjon 7.

 

Du sier at du har 5-6 bilder åpne samtidig og det kan gi problemer. Du skrev 15MB, er det 15 megapiklser du du mener? I så fall trenger hvert bilde rundt 45MB minne hvis de er 8-bits og 90MB hvis de er 16bits. Men selv det blir ikke mer enn 500MB i verste fall, og langt fra 1GB++ som Photoshop har tilgjengelig på PCen din.

 

Neste gang det skjer kunne du prøve å ta opp taskmanger og ta en screendump av den. Taskmanager kan du få frem med ctr-alt-del eller ved å høyreklikke på menylinjen nederst i Windows (ikke på noen av ikonene). Når den er kommet opp velger du Processes og sorter på Memory usage (Jeg har engelsk Windows, men det burde ikke være vanskelig å finne ut hva det er på norsk). Ta gjerne en screendump av "Performance" også. Siden Photoshop har låst seg kan du lagre det med Paint som gjerne virker uansett. Forøvrig gir Alt-Prtscreen screnndump av kun det aktive vinduet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk, skal se nærmere på det. Hadde noe lignende for ett år siden med Elements 5.0, men det har visst vært en del ustabiliteter i systemet mitt. Disker som har crashet og ut og inn med flere disker, har nå C+E og en D, så det er mye lagringsplass. Derfor skal jeg ha med disse to ide diskene i en ny PC. Ett bilde ser jeg er f.eks:4752 x 3168, og 17.7MB i RAW, gjort om til jpg ca 8.5MB

RandiA

Lenke til kommentar
Takk, skal se nærmere på det. Hadde noe lignende for ett år siden med Elements 5.0, men det har visst vært en del ustabiliteter i systemet mitt. Disker som har crashet og ut og inn med flere disker, har nå C+E og en D, så det er mye lagringsplass. Derfor skal jeg ha med disse to ide diskene i en ny PC. Ett bilde ser jeg er f.eks:4752 x 3168, og 17.7MB i RAW, gjort om til jpg ca 8.5MB

RandiA

 

Hvis du har endret mye på diskoppsettet kan det være greit å sjekke hvor windows har sin fil for virtuelt minne og hvor Photoshop har sin scratch disk. Begge bør ligge på disker som har en del plass ledig.

 

Når det gjelder bildestørrelse så spiller filstørrelsen liten rolle for minneforbruket. Jeg antar 4752 x 3168 piksler betyr Canon 500D eller 50D med ca. 15 megapiklser. Uansett om det er RAW eller JPG så ekspanderes bildet når det leses inn i Photoshop og er det 8 bits pr kanal (24 bits) så tar det 3 bytes pr. piksel så det er bare å gange antall megapiklser med 3 får å få antall MB av minne som går med. Tilsvarende ganger du med 6 hvis det er et 16-bit pr kanal bilde. Dette er før du gjør noe med bildet, bruker du lag (layer) i Photoshop kan forbruket bli mye større.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis kom den siste "raptusen" etter at jeg hadde "kurset" meg 3 dager med en PS 7 bok, lag, masker, uttrekk, m.m.

Vet ikke på hvilke disker dette ligger. Men alle diskene mine har mye ledig plass. Men det står oppført på "Arbeidsdisker": første på C andre på E (det er partisjon av C ) så satte jeg på nå en tredje arbeidsdisk: D (det er en disk jeg har ledig 370GB på.)

RandiA

Lenke til kommentar

Photoshop har den dårligste minnehåndteringen siden krigen. At minnebruken er stor når du åpner store filer er i og for seg greit nok, men at den aldri slipper minnet når du lukker filene er utrolig irriterende.

 

Når jeg jobber med mange filer i slengen må jeg lukke programmet med jevne mellomrom for å "nullstille" minnet. Hvis ikke får jeg og problemer med å lagre JPG-bilder, eller ting går så tregt at jeg må vente lenge selv på "levels"-operasjoner :)

Lenke til kommentar
Photoshop har den dårligste minnehåndteringen siden krigen. At minnebruken er stor når du åpner store filer er i og for seg greit nok, men at den aldri slipper minnet når du lukker filene er utrolig irriterende.

Når jeg jobber med mange filer i slengen må jeg lukke programmet med jevne mellomrom for å "nullstille" minnet. Hvis ikke får jeg og problemer med å lagre JPG-bilder, eller ting går så tregt at jeg må vente lenge selv på "levels"-operasjoner :)

 

Ja, se der, sånn er problemet ja...det skjedde nok etter en lang stund med diverse oppgaver, selv om bildene var lukket etter hvert. Men hvorfor det skjedde da jeg var inne i forumet og skrev og skulle legge inn bilde fra en mappe, det var da rart..mappene, utforsker måtte lukke etc..

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg er litt sta på det der. PS 7.0 er mer enn nok til mitt bruk.(Hadde PS 4 for lenge siden da det kom på markedet) Jeg vil først og fremst fotografere, og så redigeres bildene minst mulig. Lager litt julekort og slikt småtteri, og har ikke bruk for mer. <snip>

 

Da anbefaler jeg deg å skaffe Adobe Lightroom, som er (nesten) alt du trenger for redigering av bilder du tar, så bruker du PS7 de få gangene du trenger å kraftig redigere et bilde eller lager julekort etc. Adobe har Trial på sine sider så du kan teste Lightroom ut

Lenke til kommentar

Her er et lite tips jeg fant på nettet for lenge siden,

og som ser ut til å virke:

 

Lag deg og lagre en fil som er f.eks. 1x1 pixel.

 

Når PS begynner å gå treigt åpne denne fila og lagre den igjen.

 

Dette ser ut til å rydde opp i minnet i maskina.

 

PIMPIM

Lenke til kommentar

Nå har jeg merket meg når jeg får trøbbel: Sitter og redigerer noen bilder jeg har konvertert fra RAW, når bildet er ferdig og jeg skal "lagre som", føyer jeg til noe etter img.nr, f.ekst et navn, cropped el.l.(Alltid gjort det før uten problemer). Da får jeg opp "ikke nok minne til å lagre"...og noe om grunnlinje. Da har jeg sett at når jeg under Formater haker av for "Grunnlinje", går det greit igjennom, det er "Grunnlinjeoptimal" som er fast avmerket, det tredje valget er Progressiv. Men jeg får ikke den haken ved "Grunnlinje" til å bli der fast. Så jeg må gjøre det for hvert bilde. Tungvint. Er det ingen måte å få avmerkingen til å holde seg der på "Grunnlinje"? (Jeg har lest i hjelpefunksjonen, ikke funnet noe om det)

Jeg har også skiftet hovedarbeidsdisk til E og satt opp til 100% minn, men jeg tror ikke det har betydning.

RandiA

Lenke til kommentar

Vet ikke om det hjelper deg så masse, men for å frigjøre minne i photoshop CS3 & CS4 så pleier jeg å bruke "purge"-kommandoen. Den fjerner alt som ligger i clipboard og history. Vet ikke om denne funksjonen finnes i versjon 7, og vet heller ikke hva den kalles på norsk siden jeg antar at det er norsk versjon du sitter med? Men den har hurtigtast CTRL + K i windows og CMD + K på mac. Kan være verdt ett forsøk :)

Lenke til kommentar

CTR+K, da kom "innstillings"-vinduet opp.

Nå tror jeg jeg har endret på noe så det har bedret seg. Jeg gjorde om arbeidsdiskene: Den første lot jeg være C, men endret den andre til D...som er en helt annen egen disk, og den tredje satte jeg opp E som er partisjon av C. Og da viste det seg også plutselig at i Formatvalg var alternativet Gunnlinje avmerket.

Nå gikk arbeid og lagring knirkefritt og raskt. Får håpe det var det som skulle til. (Jeg har også satt opp arbeidsminne til 100% i stedet for 75%, mulig jeg bør tilbakestille det kanskje.)

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...