Gå til innhold

Skjerm for bildebehandling i budsjettklassen?


Anbefalte innlegg

Leter rundt etter rimeligst mulig skjerm til bruk ved bildebehandling (Photoshop). Mye av de anbefalingene som går rundt omkring er at en bør sky TN-panel som pesten til slik bruk. Det er i såfall synd da det finnes mange fine allroundskjermer med TN-panel til en rimelig penge.

 

Er rådet om å holde seg unna TN-panel ubetinget riktig?

 

Evt hvilke skjermer med TN-panel vil gjøre en OK jobb? (tenker spesielt på korrekt fargegjengivelse)

 

Hva er andre alternativ om en ikke skal betale en halv månedslønn for en skjerm?

 

Kravene mine er: Ikke CRT grunnet plassmangel. Minst 19". Widescreen. WUXGA-oppløsning. ca 4000,- er vel egentlig maxpris.

 

Skjermen skal også fungere greit til "normal" bruk, inkludert film. Spiller ikke.

 

Mvh Olav

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kravene mine er: Ikke CRT grunnet plassmangel. Minst 19". Widescreen. WUXGA-oppløsning. ca 4000,- er vel egentlig maxpris.
Jeg ville spart litt til, og gått for Eizo S2242W. Koster ca 5000 kr, 1920x1200 oppløsning, sPVA-panel og meget godt egnet til foto. Kommer godt ut i tester ser det ut til også...

 

Kalibrering må til uansett skjerm, men du kommer langt med 8-900 kr til det også.

Lenke til kommentar

OK takk for inspill!

 

Gitt at man trenger kalibrator i tillegg så ser jo den rimeligste Dell-skjermen ut som noe fornuftig. Problemet er oppløsningen (WSXGA+). Litt trist å ha lavere oppløsning på en 22" skjerm enn det jeg har på min 15,4" laptop :)

 

Jeg tolker dette som om TN-panel ikke er noe å vurdere engang?

Lenke til kommentar

Skal du ha mest mulig " for minst mulig penger, da er tn veien å gå.

Og de beste tn panelene er for oss vanlige veldig bra.

Dog, for det "lille" ekstra så velger man da heller pva/ips paneler.

Nå har jeg sett at fotovideo har kalibrator til 990,- denne helgen i forbindelse med messe.

Kan jo være greit det og :)

Lenke til kommentar
Oppløsningen er veldig fin den, det er mer enn nok for 22". Og det har ingen betydning for bilderedigeringen din.

 

Jeg kalibrerer min skjerm med spyder 3 pro og får gode resultater med det.

 

Nja ... til bilderedigering og sikkert en del andre oppgaveer tror jeg nok 1680x1050 er helt fint. Til en del andre ting jeg holder på med setter jeg enorm pris på (minst) 1920x1200. Jeg har det på begge laptopene mine (15,4" og 17") og føler meg fullstendig handlingslammet om jeg holder på med en skjerm med lavere oppløsning. Så på en allround skjerm ville jeg helst hatt WUXGA må jeg si. Men skal vurdere det sterk.

 

Tenker vel å gå for en spyder3pro ja.

Lenke til kommentar
Nja ... til bilderedigering og sikkert en del andre oppgaveer tror jeg nok 1680x1050 er helt fint. Til en del andre ting jeg holder på med setter jeg enorm pris på (minst) 1920x1200. Jeg har det på begge laptopene mine (15,4" og 17") og føler meg fullstendig handlingslammet om jeg holder på med en skjerm med lavere oppløsning. Så på en allround skjerm ville jeg helst hatt WUXGA må jeg si. Men skal vurdere det sterk.
Da må du nok litt opp i pris. Lenovo hadde en 22" med 1920x1200 til ca 3600 (L220x), men den finner jeg ikke i salg lenger. Eizoen er eneste alternativ jeg har funnet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...