Gå til innhold

Stativ til filming med 5D mkii


Anbefalte innlegg

Tiden er kommet for 5D. Har 2500kr som jeg har tenkt å bruke på stativ. Skal brukes til både fotografi og filming. Noen vil kanskje si at 2500kr er for lite? Mens andre sier at det ikke er utstyret som teller ;)

 

Stiller ikke så mange krav til det, men det bør jo være stødig, ha gode justeringsmuligheter etc, det vanlige. Kan godt kjøpe stativ og hode hver for seg. Men det må ha mulighet til å kunne rotere kameraet smooth. ^_^

 

EDIT: Det tyngste objektivet kommer antakeligvis til å bli Canon EF 70-200 f/4.0L.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror her du først og fremst skal kikke etter et videostativ - bedre hvis du skal filme. Et videostativ kan ha sveiv for å endre høyden under filming, og hodet har langt håndtak for presis panorering.

 

Vil foreslå en tur til faghandel, hvor du kan kikke, klå og få veiledning. :)

 

Edit: Tror det aller viktigste er hodet, da. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Nja,da er du mere låst kunn til filming,poenget med det jeg har er at det er ypperlig til både filming og foto, altså 2 fluer i en smekk :cool:

Vel - jeg er ikke en som filmer til vanlig, men du skal ha innstilt de to andre spakene ganske så nøyaktig hvis du skal panorere med bare én spak på et trespakshode. Du har heller ikke særlig frihet underveis. Med et ettgrepshode kan du panorere og justere hodet helt presist som du lyster med én hånd.

Lenke til kommentar
Nja,da er du mere låst kunn til filming,poenget med det jeg har er at det er ypperlig til både filming og foto, altså 2 fluer i en smekk :cool:

Vel - jeg er ikke en som filmer til vanlig, men du skal ha innstilt de to andre spakene ganske så nøyaktig hvis du skal panorere med bare én spak på et trespakshode. Du har heller ikke særlig frihet underveis. Med et ettgrepshode kan du panorere og justere hodet helt presist som du lyster med én hånd.

 

Nå er den nederste spaken for å justere motstanden når du reier horisontalt,denne stiller du inn etter smak stort sett en gang for alle. Spak nr 2 er for å velge om du ønsker å tilte kamera,noe du sjelden gjør under filming, så da sitter du igjen med en spak under filming, de andre to er utrolig kjekke ved fotografering.

Så her får du faktisk 2 hoder i ett, menst et rent videohode egner seg dårlig til fotografering :hmm:

 

Men som sagt, det er smak og behag,jeg foretrekker iallefall denne løsningen fremfor 2 hoder, har prøvd det :cool:

Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet det jeg har tenkt til å kjøpe, det er et "Manfrotto 701HDV" ( oi, det var visst en link til den åsså ), hvorfor står det RC2 øverst i tittelen, men Manfrotto 701HDV nederst?

 

Stativet må bli et Manfrotto Stativ 055 XPROB, det er jo begrensinger for hva jeg kan ta meg råd til. Leste litt rundt og noen sa at det var forskjell på stativ til video og foto, nå driver jeg mest med foto, men kommer til å ta opp video interessen. Så derfor er det kanskje greit å starte med et stativ til foto + 701HDV. EDIT: Treveis hode kan jeg jo kjøpe senere.

 

Skulle gjerne kjøpt et 7D i tillegg om jeg hadde cash ( 720p60 er fristende + 24/25 ), og solgt 450D'n som er crop'n for øyeblikket. Tviler på at det blir noe av. Kommer ihvertfall til å skaffe meg et Merlin Steadicam om et par måneder om videointeressen skyter i været.

 

Dette er ikke en billig sport :cry:

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...