Gå til innhold

Jente ; verve meg?


martia

Anbefalte innlegg

Hallo (:

Jeg er en jente som har lyst til å verve seg.

Det er en stund til jeg blir nitten, men jeg

lurer på om det er smart av meg å gå inn i

militæret?

Jeg har kjempelyst og jeg tenker hver dag på hvordan det hadde

vært hvis jeg kunne komme inn i militæret!

- Noen jenter som har vært i militæret og

kan fortelle meg hvordan det var ?

TAKK FOR ALLE SVAR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg berre sitere deg.

Jeg har kjempelyst

Kvifor ikkje? Det er berre et år av livet ditt, så kvifor ikkje oppleve noko nytt? Du får mest sannsynleg berre sjansen ein gong - så gjer det!

Skulle det vise seg å vere totalt ræva er det mykje lettare for jenter å berre pakke å reise heim att. Eg trur du kan angre i nokre få måneder etter du faktisk har komt inn óg.

Så berre gjer det. Det står det respekt og disiplin av. Eg vil tru ein fremtidig arbeitsgivar vil sjå positivt på dette. Eit teikn på at du er ei jente med mykje god motivasjon og disiplin. Noko dei fleste sjefar vil sjå :)

Lenke til kommentar

Har du lyst, har du lov. Seriøst. Ikke hør på Holy_cow, det florerer av jenter i militæret. Noen steder er det faktisk flere jenter enn gutter;) Hvis du en dag befinner deg på en utdanningsmesse eller lignende, se etter Forsvarets stand, jeg vet at de har en brosjyre for jenter som vurderer førstegangstjeneste eller karriere i Forsvaret. Lykke til:)

Lenke til kommentar

Er ikke jente, men har lyst å svare allikevel.

 

Opplevelsen avhenger nok en del av avdeling du kommer til.

Sjøforsvaret, hæren eller luftforsvaret.

Under hver gren er det også store forskjeller. Kommer en del an på hva du ønsker å få ut av det.

Bare være en vanlig soldat, prøve å bli befal. Eventuelt ta utdanning i forsvaret.

En kjapp og til dels meningsfull førstegangstjeneste kan jeg anbefale UB/USK. Der treffer man ofte folk som er litt mer motivert enn gjennomsnittet.

 

Egenskaper som blir verdsatt er mental styrke. At du ikke gir deg så lett. At du tåler å få litt kjeft, og gir litt ekstra når det røyner på.

Og ikke minst fysisk styrke. Greit å være i forkant med militære sit-ups (litt annerledes enn de man vanligvis treffer på),

3000 meter løping og armhevinger

 

 

Du har sikkert sett igjennom http://www.mil.no/start/ noen ganger alt. Søk på søkemotoren der. En del interessante artikler. Også kontaktpersoner hvor du kan få input fra innsiden.

 

Nå er det noen år siden jeg var i forsvaret, men hadde intrykk av at jenter hadde det greit så lenge de ikke ofte ble forelska i nye personer. Blir jo en del blikk fra gutter som ikke har sett dama på ukesvis. Guttene er jo i sin "verste" alder.

En del avdelinger har større andel jenter, slik som saniteten (det var i hvertfall sånn). Og en mindre kjær syssel der er jo bårebæring.

 

Kanskje litt på siden, men du kan jo se filmen G.I. Jane. Kanskje ikke helt sånn det er, men ikke helt skivebom heller. Var jo snakk om en spesialstyrke.

 

Ikke meningen å skremme deg bort, men kan jo bli litt macho i et mannsmiljø.

Lenke til kommentar

Å være kvinne i forsvaret er som å være kvinne ca alle andre steder i norge. :p

 

Jeg setter det kanskje litt på spissen her, men fact of the matter er at for hvert år som går så kommer det flere og flere jenter inn i forsvaret.

 

Samme kjøreregler gjelder for begge kjønn: Er du normal i toppen, ikke syter bare du tenker på telt og primus samt evner og gjøre det du blir bedt om - Så passer du fint inn.

 

Ingen kommer til å prøve å fryse deg ut fordi du er jente, ingen kommer til å se ned på deg fordi du er jente eller noe sånt. (Ingen regler uten unntak, men idioter er det overalt.)

 

Det eneste jeg faktisk kan fortelle deg, er at det værste med å være jente i forsvaret er ikke gutta. Det er jentene. Jenter gjør ting på helt forskjellige måter enn gutta. Feks, om du fucker opp, så vil du få kjeft av en gutt. En jente vil si det til alle andre, bortsett fra deg. (Jada, generalisering er gøy)

 

Kilder? Lillesøstern avtjente værneplikten i Sanitetsbataljonen, så har fått litt inside informasjon hos henne. Har også en shitload av venninner som har vært i forsvaret og alle sier det samme :p

 

Uansett: Du blir ikke å angre. Jeg kan med 99,9% sikkerhet si at det er et år du vil tenke tilbake på og smile. Derfor vil jeg anbefale det på det sterkeste.

 

Litt flisespikkeri til slutt: Du verver deg ikke i forsvaret når du drar inn for å avtjene førstegangstjeneste. Verving gjør du etterpå i form av feks utenlandsmisjoner som vervet menig eller fast ansettelse som grenader. Du har jo også befalsskolen og krigsskolen osv.

 

Håper det var noe nyttig der :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...