Gå til innhold

Demping av signal inn på AD converter


Anbefalte innlegg

Det virker som endel folk har peiling her, så jeg tenkte kanskje noen kunne hjelpe med en liten sak.

 

Har glemt mye av det jeg hadde om analogteknikk på vk1...

 

Jeg skal dempe signalet inn på en ad converter. nærmere bestem Texas TLC 5540.

 

Holder det å koble en motstand i serie med inngangen? Har ikke klart å finne ut hvilken motstand jeg skal regne med der i så fall.

 

Eller må jeg styre med noe op-amper og greier?

 

datablad finnes her: http://www.elfa.se/pdf/73/733/07339682.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo forsåvidt enkelt å regne ut: 2 motstander i serie, 6.4V over begge og 2V over en. Da har du forholdet mellom motstandene, absoluttverdien velges etter hvor mye strøm du kan trekke. Du må jo vite noe om hvor de 6.4V kommer fra, hvis den spenningen faller med belastning så blir det vanskeligere.

Det enkleste er jo å sette på et potmeter koblet som spenningsdeler, og prøve seg fram.

Lenke til kommentar

Akkurat nå i første omgang skal jeg kun gjøre det på papiret. Den ad converteren jeg har ble brent i forsøket på lodding.

 

Den skal trekke minst mulig strøm, selvfølgelig. Jeg skal jo bare måle signalet.

 

Lurte derfor på hvordan jeg kan beregne dette teoretisk. Burde det ikke stå i databladet hvilken motstand som er over inngangen? Eller er denne så høy at jeg heller burde sette en motstand i parallell med den eller noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...