Gå til innhold

fjerne valg i GRUB menyen


DrErling

Anbefalte innlegg

Linux nuub som jeg er har jeg møtt på et par problemer under en dual boot installasjon på en Acer REVO R3600. Planen var å dualboote WinXP og Ubuntu/XBMC.

 

Etter å ha latt ubuntu kjøre default settings under partisjoneringen ved første installasjon ble det alt for lite plass for ubuntu-installasjonen. Dette førte til at jeg ikke engang fikk kjørt updates på ubuntu før partisjonen var smekk-full. Prøvde alskens verktøy for å endre partisjonsstørrelsen i ettertid, men det ikk dårlig.

 

"løsningen" ble å reinstallere ubuntu. Jeg trodde kanskje at den forrige installasjonen ble borte da... (hvilket den ikke ble)

 

Nå har jeg altså en GRUB meny med 2 forskjellige ubuntu-installasjoner, memtest86+ og winxp (i alt 6 valg når recovery mode er tatt med).

 

Hvordan kan jeg få fjernet valg fra GRUB?

 

den ser omtrent slik ut nå:

 

Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-15-generic
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-15-generic (recovery mode)
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic (recovery mode)
Ubuntu 9.04, memtest86+
Other operating systems:
Microsoft Windows XP home edition

 

Jeg ønsker å fjerne alle andre valg enn:

Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-15-generic
Other operating systems:
Microsoft Windows XP home edition

 

Noen som kan lede meg i rett retning?

 

I en (for meg) perfekt verden skulle valgmenyen sett slik ut:

XBMC
Windows XP

 

 

DrE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe "display". Hvis jeg velger 2.6.28-15-generic så har jeg satt det slik opp at den booter rett i xbmc (ikke via desktop). Jeg ordlegger meg sikkert helt feil, men noen forstår det sikkert :-)

 

Prøvde

sudo apt-get remove --purge 2.6.28-11-generic

men får feilmelding om at pakken ikke finnes ?!?

 

DrE

Lenke til kommentar

sudo apt-get remove --purge 2.6.28-11*

 

--> stjernesmell!

 

Trodde jeg var lur og prøvde dette. Vel, fikk fjerna en god del.

 

...

...

...

 

Inkludert fungerende 2.6.28-15 :whistle:

 

Vel, jeg får arkivere det under "opplæring". Fungerende versjon var såpass knotet med at jeg tror jeg like så greit kan prøve å sette det opp på nytt. Jeg trenger å knote litt med dette.

 

Dagens lekse:

The power of purge.

Lenke til kommentar

btw:

 

Nå som jeg atter en gang har formatert siste halvdel av harddisken og venter på at ubuntu 9.04 skal gjøre seg ferdig med å installere, så vet jeg jo at jeg kommer til å møte problemer gjerne igjen og igjen før jeg har det slik jeg ønsker.

 

Skulle gjerne tatt sikkerhetskopi for hver "major change" jeg prøver på. Hvordan gjør man det enklest?

 

La oss si:

1. installere ubuntu og oppgradere denne

2. backup

3. installere xbmc og teste det

4. backup

5. få ubuntu til å boote rett til xbmc uten å gå innom desktopen

 

I mitt tilfelle (og med mine nåværende erfaringer er det backupen i punkt 4 som muligens blir brukt. Hvordan ruller jeg tilbake til denne?

 

takk for hjelpen folkens!

 

DrE

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Joda, jeg fant sistnevnte kommando etterhvert. Problemet var bare at jeg litt dumdristig testet purge kommandoen. Poenget var jo ikke bare å fjerne/endre valg i GRUB, men også å fjerne backupene av de gamle kjernene.

 

Hvor smart det faktisk er å fjerne de er jo et greit spørsmål, men alt må jo testes :-)

Lenke til kommentar

DrErling

 

Ditt siste innlegg #12, er det til meg som skrev #11?

'GrubEditor' programmet benytter et grafisk grensesnitt (gui), man skal ikke bruke 'treminalen'

Du ser et 'bilde' av multiboot og kan velgeå å fjerne/redigere det du ønsker. Jeg har forstått det slik, hvis distro'en står oppført 2 ganger, er den første den nyeste. Du skal ikke bry deg om kjerner. Du kan velge å boote på windows først om du ønsker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...