Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp! Mopeden dør ut ved full gass


RizoR

Anbefalte innlegg

Plomberingen er tadd ut, det er det eneste.. Men mopeden funket helt fint for 3 dager siden.. Plomma var tadd ut får et halv år sia

 

Tror du svarte på ditt eget spørsmål her. Hvis sykkelen er uplombert (eksos) og dysen er samme størrelse som det den var før plomberingen ble tatt ut, har du for lav dyse. Sykkelen din får ikke nok bensin. Prøv med en 100 dyse. 95 er vel standard. :) Nedsotet eksosannlegg kan det være, men skal rimelig mye til før det skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Plomberingen er tadd ut, det er det eneste.. Men mopeden funket helt fint for 3 dager siden.. Plomma var tadd ut får et halv år sia

 

Tror du svarte på ditt eget spørsmål her. Hvis sykkelen er uplombert (eksos) og dysen er samme størrelse som det den var før plomberingen ble tatt ut, har du for lav dyse. Sykkelen din får ikke nok bensin. Prøv med en 100 dyse. 95 er vel standard. :) Nedsotet eksosannlegg kan det være, men skal rimelig mye til før det skjer.

Du får lese litt bedre. Plomba var tatt for et halvt år siden og mopeden fungerte fint fram til nå.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg hadde moped.

Fin tid med x antall timer i garagen for å få an til å gå fortere.

 

Problemet ditt har jeg vært borti på mange mopeder.

Som oftest var det flotør ventilen som hadde fått seg en kakk/feiljutering/skit slik at flotørkammeret ikke klarte fylle seg opp fort nok med bånn pinne, og selvsagt stoppet etter kort tid.

Lenke til kommentar
Lenge siden jeg hadde moped.

Fin tid med x antall timer i garagen for å få an til å gå fortere.

 

Problemet ditt har jeg vært borti på mange mopeder.

Som oftest var det flotør ventilen som hadde fått seg en kakk/feiljutering/skit slik at flotørkammeret ikke klarte fylle seg opp fort nok med bånn pinne, og selvsagt stoppet etter kort tid.

 

Hørtes veldig sansynlig ut det der, Skal sjekke imorgen

 

 

Mopeden startet idag etter å ha bytta topp pakning! Den fusker enda, det som knut sa høres ut som det problemet jeg har, det virker iværtfall sånn, den hakker på full gass, men bare når jeg faktisk kjører, den fusker ikke i fri.. Fikk ikke tadd opp forgasseren idag, gjør det imorgen! :) Gledings! Så må jeg også tette eksospotta, kjørte en stund uten bakdemper så dekke har grevd seg ned til innmaten.. også må jeg stramme hele eksosanlegget..

 

EDIT: Var nettop ute å prøvde å starte mopeden, Den starta ikke.. Sjokk, Nå vet jeg ikke hva jeg gjør..

 

EDIT2: Okei, Fikk start igjen, Etter en lang 10 minutters heftig kicking.. Gjør enda det samme som jeg nevnte ovenpå.. Begynner å bli irriterende

Endret av RizoR
Lenke til kommentar
Lenge siden jeg hadde moped.

Fin tid med x antall timer i garagen for å få an til å gå fortere.

 

Problemet ditt har jeg vært borti på mange mopeder.

Som oftest var det flotør ventilen som hadde fått seg en kakk/feiljutering/skit slik at flotørkammeret ikke klarte fylle seg opp fort nok med bånn pinne, og selvsagt stoppet etter kort tid.

 

Hørtes veldig sansynlig ut det der, Skal sjekke imorgen

 

 

Mopeden startet idag etter å ha bytta topp pakning! Den fusker enda, det som knut sa høres ut som det problemet jeg har, det virker iværtfall sånn, den hakker på full gass, men bare når jeg faktisk kjører, den fusker ikke i fri.. Fikk ikke tadd opp forgasseren idag, gjør det imorgen! :) Gledings! Så må jeg også tette eksospotta, kjørte en stund uten bakdemper så dekke har grevd seg ned til innmaten.. også må jeg stramme hele eksosanlegget..

 

EDIT: Var nettop ute å prøvde å starte mopeden, Den starta ikke.. Sjokk, Nå vet jeg ikke hva jeg gjør..

 

EDIT2: Okei, Fikk start igjen, Etter en lang 10 minutters heftig kicking.. Gjør enda det samme som jeg nevnte ovenpå.. Begynner å bli irriterende

 

Har du drevet å forsøket å "porte" sylinderen for å hente ut litt til ?

Ett ganske klassisk feilgrep er å være litt for ivrig slik at Undertrykk/overtrykk på undersiden av stempel forsvinner.

Da klarer den ikke suge inn på skikkelig viss når stempel er på vei opp og klarer ikke å trykke det opp på oversiden av stempel når det er på vei ned.

Da her du langt på vei ødelagt sylinderen din i tilfelle.

 

Er stempelfjerer knekket mens du har mekket.

De kan jo også være slitt. (det er no problem å bytte de, og koster en pose femtiøringer)

Er det god kompresjon i an. ?

 

Har du sjekket tilstanden på tilbakeslagsventilen mellom forgasser og sylinder. (reed ventil som noen kaller det)

I mine dager ga vi den ventilen muligheten til å kunne åpne enda litt mer ved å bøye litt på de stopperne.

 

Har du hektet bensinslangen av forgasseren og sjekket at det renner ok gjennom tank/kran/slange.

Det hender den kranen blir full i drit og er dårlig funsjon i.

 

Er det lenge siden du byttet ledning fra coilen fram til tennpluggen ?

Er tennplugghetten i god stand?

Sjekk at det er gode kontaktpunkter i begge ender av ledningen.

Se til at tennplugghetten din ikke lekker inn vann.

 

Hvordan ser luftfilter ut ?

Viss det er fullt i olje/bensinsøl må antennene ut og feilen må finnes for at an skal være trygg å kjøre med.

 

En meget usansynlig feil er at tetningene på veivlager er gåen.

Da vil den suge falsk luft der, men det er ganske usansynlig i og med at motoren går greit på lave turtall.

 

Siden du har hatt av toppen regner jeg med at du tok deg bryet med å fjerne fastbrent sot både på toppen og ut eksosen i sylinderen, slik at du ungår ett sånt glødeskal eller hva man skal kalle det.

(liten roterende stålbørste på en drill er tingen der)

 

Og sist men ikke minst, ikke bli fortvilet og mist hodet nå du mekker, da blir det aldri bra.

 

Ahhhhh :-)

Moped var gøy..Mt5en jeg kjørte rundt med hadde alt orginalt men dro på bakhjulet i 3 gir.

Det var tider det.

Lenke til kommentar
Har du drevet å forsøket å "porte" sylinderen for å hente ut litt til ?

Ett ganske klassisk feilgrep er å være litt for ivrig slik at Undertrykk/overtrykk på undersiden av stempel forsvinner.

Da klarer den ikke suge inn på skikkelig viss når stempel er på vei opp og klarer ikke å trykke det opp på oversiden av stempel når det er på vei ned.

Da her du langt på vei ødelagt sylinderen din i tilfelle.

 

Er stempelfjerer knekket mens du har mekket.

De kan jo også være slitt. (det er no problem å bytte de, og koster en pose femtiøringer)

Er det god kompresjon i an. ?

 

Har du sjekket tilstanden på tilbakeslagsventilen mellom forgasser og sylinder. (reed ventil som noen kaller det)

I mine dager ga vi den ventilen muligheten til å kunne åpne enda litt mer ved å bøye litt på de stopperne.

 

Har du hektet bensinslangen av forgasseren og sjekket at det renner ok gjennom tank/kran/slange.

Det hender den kranen blir full i drit og er dårlig funsjon i.

 

Er det lenge siden du byttet ledning fra coilen fram til tennpluggen ?

Er tennplugghetten i god stand?

Sjekk at det er gode kontaktpunkter i begge ender av ledningen.

Se til at tennplugghetten din ikke lekker inn vann.

 

Hvordan ser luftfilter ut ?

Viss det er fullt i olje/bensinsøl må antennene ut og feilen må finnes for at an skal være trygg å kjøre med.

 

En meget usansynlig feil er at tetningene på veivlager er gåen.

Da vil den suge falsk luft der, men det er ganske usansynlig i og med at motoren går greit på lave turtall.

 

Siden du har hatt av toppen regner jeg med at du tok deg bryet med å fjerne fastbrent sot både på toppen og ut eksosen i sylinderen, slik at du ungår ett sånt glødeskal eller hva man skal kalle det.

(liten roterende stålbørste på en drill er tingen der)

 

Og sist men ikke minst, ikke bli fortvilet og mist hodet nå du mekker, da blir det aldri bra.

 

Ahhhhh :-)

Moped var gøy..Mt5en jeg kjørte rundt med hadde alt orginalt men dro på bakhjulet i 3 gir.

Det var tider det.

 

Har ikke prøvd noe som helst med sylinderen, Den sitter som den skal

 

Har ikke sjekka stempelfjera, har ikke rørt den heller, så jeg vet nå ikke, skal ikke de holde en stund?

 

Har ikke sjekka forholdet, Skal ta å sjekke tilbakeslagsventilen

 

Det renner som det skal ut av kranen

 

Har ikke bytta ledning fra Coil til tennplugg noen gang.. Men den har gnist, så trur ikke det er problemet, Tennpluggen er i fin stand og byttet for en uke siden..

 

Luftfilteret ser helt greit ut, det trekker luft som det skal

 

Trur ikke veivlageret er gåent

 

Jeg tokk vekk sot når jeg åpna toppen

 

 

 

 

Lurer på om mopeden noen gang kommer til å gå som den skal.. Hmm

 

 

EDIT: Okei, Skrudde opp forgasseren på skolen idag å stilte inn flotør greia, Nå går mopeden frammover iværtfall, den dør ikke ut etterhvert, Jeg trur jeg trenger ny dyse, den hakker bare i høye gir å høyt turtall nå, Så virker som den ikke får nokk

Endret av RizoR
Lenke til kommentar
Har ikke lest så grundig, men har du sjekka pluggen?

Det er alltid det første jeg sjekker når sykkelen ikke går som den skal.

 

 

Btw, når man renser potta bør man helst ikke bruke bensin og så brenne ut. Det renser ganske dårlig, pluss at det soter litt. Bruk plumbo og varmt vann.

 

Pluggen funker som den skal, Jeg har funne ut noe rart med Mopeden, Hvis jeg skrur av lysa så bakker den høyere, er det noe som er normalt? Altså, snakker om 500 Omdreininger mere

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Har ikke lest så grundig, men har du sjekka pluggen?

Det er alltid det første jeg sjekker når sykkelen ikke går som den skal.

 

 

Btw, når man renser potta bør man helst ikke bruke bensin og så brenne ut. Det renser ganske dårlig, pluss at det soter litt. Bruk plumbo og varmt vann.

 

Pluggen funker som den skal, Jeg har funne ut noe rart med Mopeden, Hvis jeg skrur av lysa så bakker den høyere, er det noe som er normalt? Altså, snakker om 500 Omdreininger mere

skal ikke ha noe og si om lyset er på eller av, kan være feil med tenninga, men hvis den fjusker på høyt turtall er det 99% sikkert dysa som er for liten og da dør den også ut når du gir endel gass

Lenke til kommentar

Det er ikke unormalt at turtallet på tomgang synker litt når man skrur på lysa. Lysa krever effekt som jo blir tatt fra motoren. Men 500rpm var ganske mye.

 

Og ved å bytte dyse er jeg redd man bare kurerer symptomene mens det sansynligvis er noe annet galt. Mopeden fungerte jo fint lenge etter plomba var tatt og dyser krymper ikke av seg selv sånn plutselig.

Lenke til kommentar
skal ikke ha noe og si ettersom det er egen spole som skal gir strøm til lys/lade batteri

men er tms så hadde ikke forundra meg

Spolen er ikke en magisk duppedings som lager elektrisitet ut i fra ingenting. :p Spolen trekker energi fra svinghjulet, som igjen får bevegelsesenergien fra motoren. Belaster du spolen (med strøm) så trekker den energi fra svinghjulet. Dette kan være nok til at man kan se og høre turtallet synke men neppe nok til at det synker med et halvt tusen rpm. Kanskje med mindre det er en kortslutning i bildet. Men da skulle han ikke hatt lys i det hele tatt.

Lenke til kommentar
har da ikke noe og si så lenge spolen er der hele uansett om lysa er på eller ikke ;)

Har man 30 watt med lys vil de trekke ca. 0,04HK fra motoren. På tomgang produseres det så lite effekt at det er nok til å få tomgangen til å synke. Samme om man skrur av lysa. Da har man plutselig 0,04HK mer, noe som får turtallet til å stige litt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 6 år senere...

Noen år siden denne tråden ble opprettet, men føler den ikke er løst helt.

 

Har inne en Vespa 50 2T med samme problem. Problemet har utviklet seg over tid i følge eier, men nå går den bare på tomgang og dør ut etter noen sekunder når en gir gass. Det innebærer at den er ubrukelig pt.

Årsaken til problemet er ikke omtalt i Haynes Scooter manual som omhandler en mengde scootermodeller og ikke i Vespa sin egen servicemanual!.

Problemet gjelder i hovedsak for 2 taktere eller 4 taktere med sleideforgasser. De med membranforgasser (Konstant undertrykk) har ikke samme problemet etter hva jeg forstår.

Feilen sitter i vakuumledningen mellom tankarmaturen og forgasseren. I denne slangen sitter det en enveisventil som holder på vakuumet når en gir gass. Det er en kjensgjerning at undertrykket i forgasseren som styrer bensinkranen forsvinner når en gir gass. Når så enveisventilen ikke fungerer vil bensinkranen automatisk stenge når en gir gass.

Enkel feil som koster lite å fikse selv, tror ventilen koster under kr 50,- , men er utrolig vrien å finne ut av når den ikke er nevnt i noen form for reparasjonsmanualer. Ventilen er av billig plast, så er ikke ment å vare veldig lenge. Ventilen på denne scooteren sviktet etter ca 5-6000km. Kjøp derfor to slik at du har reserve:-), og monter den rett vei. (Luften skal gå fra tanken til forgasseren når du suger i ventilen).

 

Større dyser som er nevnt fikser bare problemet en kort stund, men vil måtte reverseres når ventilen byttes da den ellers vil få for mye bensin og for lite olje (2T)

 

Takk for meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...