Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kone gravid, hun mistet jobben


Roug

Anbefalte innlegg

Skal ikke nevne bedrift osv, men min kone fikk jobb gjennom ett vikarbyrå, det var 1 års engasjement, hun likte ikke den jobben så hun snakket med sjefen sin og fikk da komme over i en annen stilling i samme firma, der har hun 3 måneders prøvetid, sjefen snakket en del, også i intervjuet om graviditet osv, for noen uker side fikk vi den herlige nyheten at hun var gravid, hun gidde beskjed for 1 uke siden da hun begynte å bli kvalm osv, i dag fikk hun beskjed av vikarbyrået at hun hadde mistet jobben, da har jeg ett enkelt spm, er det lov å sparke noen grunnet graviditet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et eksempel på spørsmål og svar:

 

http://www.nhoservice.no/article.php?artic...;categoryID=275

 

 

Hvis dettev ar et midlertidig ansettelsesforhold kan de vel kanskje begrunne det med noe annet selv om det egentlig var graviditeten som utgjorde grunnen.

 

 

De kan ikke bare si at det var noe, de må begrunnet det, tviler på at de har noe virkelig begrunnelse, har lest litt om det nå:)

 

er det noen som har noe innspill her så hadde det vært bra :)

Endret av Roug
Lenke til kommentar
Skal ikke nevne bedrift osv, men min kone fikk jobb gjennom ett vikarbyrå, det var 1 års engasjement, hun likte ikke den jobben så hun snakket med sjefen sin og fikk da komme over i en annen stilling i samme firma, der har hun 3 måneders prøvetid, sjefen snakket en del, også i intervjuet om graviditet osv, for noen uker side fikk vi den herlige nyheten at hun var gravid, hun gidde beskjed for 1 uke siden da hun begynte å bli kvalm osv, i dag fikk hun beskjed av vikarbyrået at hun hadde mistet jobben, da har jeg ett enkelt spm, er det lov å sparke noen grunnet graviditet?

Nei. Det er ikke lov å sparke noen grunnet graviditet. Videre er det et prinsipp om at det skal antas at oppsigelsen er begrunnet i graviditet med mindre noe annet er bevist.

 

Du nevner veldig få tidspunkter her -- når fikk hun jobben først, når gikk hun over i den stillingen hun er i nå?

Lenke til kommentar
Skal ikke nevne bedrift osv, men min kone fikk jobb gjennom ett vikarbyrå, det var 1 års engasjement, hun likte ikke den jobben så hun snakket med sjefen sin og fikk da komme over i en annen stilling i samme firma, der har hun 3 måneders prøvetid, sjefen snakket en del, også i intervjuet om graviditet osv, for noen uker side fikk vi den herlige nyheten at hun var gravid, hun gidde beskjed for 1 uke siden da hun begynte å bli kvalm osv, i dag fikk hun beskjed av vikarbyrået at hun hadde mistet jobben, da har jeg ett enkelt spm, er det lov å sparke noen grunnet graviditet?

Nei. Det er ikke lov å sparke noen grunnet graviditet. Videre er det et prinsipp om at det skal antas at oppsigelsen er begrunnet i graviditet med mindre noe annet er bevist.

 

Du nevner veldig få tidspunkter her -- når fikk hun jobben først, når gikk hun over i den stillingen hun er i nå?

 

 

 

Husker ikke datoene det er problemet, hun fikk ført jobb i midten av mai, gikk over til ny jobb for 1 eller 2 ukersiden, er på opplæring da det er veldig mye å sette seg inn i, hun skulle også på kursing i oslo en del dager i måneden, hun ville gi beskjed før det sånn at de trengte å sende henne på opplæring å tape masse penger på det

Lenke til kommentar
Husker ikke datoene det er problemet, hun fikk ført jobb i midten av mai, gikk over til ny jobb for 1 eller 2 ukersiden, er på opplæring da det er veldig mye å sette seg inn i, hun skulle også på kursing i oslo en del dager i måneden, hun ville gi beskjed før det sånn at de trengte å sende henne på opplæring å tape masse penger på det

Ah, OK. Grunnen til at jeg spør er at vi har én dom der damen takket ja til jobbtilbudet og i samme setning informerte om at hun kom til å ta ut sykemelding i forbindelse med graviditet innen en uke. Arbeidsgiver ble ikke ansett å være bundet. Det gjelder ikke dette tilfellet.

 

Det er selvfølgelig litt annerledes i forbindelse med at det er et vikarbyrå involvert -- er hun ansatt i selve vikarbyrået (og utleid til arbeidsgivere) eller er hun ansatt i firmaet?

Lenke til kommentar

hun er ansatt i vikarbyrået og utleid gjennom de, men hadde fått fast jobb om 3 måneder vist hun ikke hadde sagt at hun var gravid da.

 

 

 

 

Oppdatering: konen min fikk forkortet jobbavtalen sin med det firmaet som sa henne opp pga graviditet, vikarbyrået hun er med i hentet hennes personlige eiendeler fra pulten hennes og ringte hun å sa at hun måtte komme til dem å hente tingene og levere inn adgangskortet, selv om hun har jobb til 231009 der.

 

Hun får ikke lov å snakke med de andre ansatt som lurer på hva som har skjedd, de har fått beskjed at hun ble sparket da hun takket nei til å dra på salgskurs, mens sannheten er at hun takket nei fordi hun er gravid,kvalm og kaster opp, men tar gjerne kurset når hun er frisk igjen, eventuelt i jan 2011 når hun er tilbake.

Endret av Roug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...