Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lagt til på facebook av mobber. Hvordan reagere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ble lagt til som venn av en person jeg ikke har så mye annet enn forakt for på facebook. En person jeg trygt kan si har ødelagt hele ungdomstiden min med mobbing og trakassering på ungdomsskolen og vgs. Er noen år siden nå, men har enda ikke kommet over det.

Lurer seriøst på hva jeg skulle svare tilbake eller om jeg bare skal trykke på ignorerknappen og sende beskjed om at han er ignorert.

Andre som har opplevt lignende?

Hva du bør gjøre tror jeg avhenger litt av hva du ønsker av sosiale relasjoner til fyren? Hvis du ikke ser noe poeng i å ha perifere venner (som vedkommende eventuelt vil bli) så er det bare å decline, det er sosialt helt akseptabelt.

 

Hvis du ønsker å kunne se profilen hans uten at han kan se din, så legg han til "limited profile"-listen din, og sørg for at han ikke har tilgang til bilder, wall, venner, status, kort sagt alt.

 

Det hadde forsåvidt vært interessant å se om han har reflektert noe over hvordan han behandlet deg, men jeg tror ikke facebook er stedet for å starte en dialog om dette.

Lenke til kommentar

Hehe, morsomt at det ble en liten diskusjon ut av dette også bare fordi jeg lurte på om jeg skulle sende en melding for så å ignorere eller bare ignorere.

Har bare ignorert fyren, gidder ikke å dvele mer med hva han gjorde. Ønsker han å be om unnskyldning får han gjøre det andre steder enn facebook tolker ikke det å legge til folk på face som unnskyldning. Det er mer nysgjerrighet hos mange enn reelt ønske om å være venner. Ser ivertfall at jeg er fysisk sterkere så mulig jeg banker han opp hvis det er på rett sted og rett tid.

 

Det Gamlemor kommer med er vås som ikke har rot i virkeligheten. Det er ikke så enkelt som å si at man velger sin egen virkelighet når man dag ut og dag inn blir bombardert med negativ feedback da tror man til slutt på alt som man blir fortalt. Minner meg litt om mora mi som mente at jeg skulle bare slutte å bry meg om dem og mobbe tilbake. Kom plutselig på hvorfor jeg har et lunkent forhold til mora mi. Ikke mye støtte der i gården nei!

Lenke til kommentar
Du sier at du kontrollerer ditt eget liv. Hvorfor lar du da dette gå sånn inn på deg? Hvorfor VURDERER du i det hele tatt å sende et svar tilbake?

 

 

Just for the record; jeg er ikke TS.

 

 

On topic:

 

Mødre på 70-tallet var FRYKTELIG dårlig til å håndtere mobbing, så ja min gamlemor står på hatlisten oxå.

Lenke til kommentar
Det Gamlemor kommer med er vås som ikke har rot i virkeligheten. Det er ikke så enkelt som å si at man velger sin egen virkelighet når man dag ut og dag inn blir bombardert med negativ feedback da tror man til slutt på alt som man blir fortalt. Minner meg litt om mora mi som mente at jeg skulle bare slutte å bry meg om dem og mobbe tilbake. Kom plutselig på hvorfor jeg har et lunkent forhold til mora mi. Ikke mye støtte der i gården nei!

Jeg har fått negativ feedback stort sett hvor enn jeg er (både steds- og situasjonsmessig), eller hvem jeg snakker med, alle fra tilfeldige fremmede til "fiendene" jeg har i løpet av oppveksten, vennene mine, eller bestevennene mine. Men forskjellen mellom meg og deg er at jeg bruker det til min egen fordel istedenfor å sitte og grine om det, jeg oppdaget tidelig at jeg og min væremåte er fristende å kritisere, altså så jeg tre valg; grine, endre meg til personen folk vil at jeg skal være eller endre meg til å være alt som hører med de tingene som blir kritisert. Jeg aner ikke hvorfor, men den siste falt seg mest logisk for meg, og i praksis så har det vist seg å være antagelig det beste valget. Fordi når jeg har som innstilling at jeg søker krittikk og fornæmelser så får jeg den bekreftelsen vi alle søker av andre og jeg blir fornøyd, kritikken og kommentarene i seg selv hadde jeg allerede forlengst vendt meg til. Poeng: fuck deg, negativ feedback har gitt meg et perspektiv på ting som jeg ikke ville byttet mot en dritt. Å prøve å overbevise enten deg selv eller noen andre om at den negative feedbacken du har fått ikke stemmer gjør ikek noe annet enn å overbevise både deg selv og andre om det motsatte. Sorry as.

 

 

Edit:

Sagt på en mye mindre klumsete måte:

Om du mener at det jeg sier til deg ikke har rot i virkeligheten kan jeg ikke forstå hvordan du kan la en (eller flere) person(er) forme virkeligheten din til å tro at det spiller noen rolle for noe(n) om du er stygg, feit eller nerd(eller hva de mente var galt med deg).

Endret av Gamlemor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Slenger meg på bølgen: ignorer. Evt send en frekk melding ala... "hæ? når ble vi venner?" :ph34r:

 

Garantert en nolifer som synes det er status med mange FB-venner.

 

FB er til å holde kontakten med venner. Er en som mobbet deg en venn? Da har du vel svaret...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Mange tror det er status og ta igjen også ? Er jo ikke noe bedre selv om jeg skulle slengt med leppen til mine gamle fiender? Please, tenk litt mer rasjonelt en som så folk :)

Hverken å mobbe eller ta igjen på mobbere har noe med status å gjøre. Å få en klar beskjed fra det gamle mobbeofferet åssen forholdet er mellom dem, har vel en mobber bare godt av. Hvis han virkelig ikke fatter hva mobbeofferet mener om ham, gjør han det hvertfall da.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man i det hele tatt la idioten få vite hva man mener om han eller henne? Jeg har det veldig godt med å bare kutte kontakten med folk jeg ikke trives med. Forhåpentligvis har de selvinnsikt nok til å forstå hvorfor. Hvis ikke, er det deres problem. Blir jeg konfrontert med det derimot, svarer jeg på hvorfor jeg ikke vil ha noe med vedkommende å gjøre. Men jeg utsetter meg ikke for det unødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Hvorfor skal man i det hele tatt la idioten få vite hva man mener om han eller henne? Jeg har det veldig godt med å bare kutte kontakten med folk jeg ikke trives med. Forhåpentligvis har de selvinnsikt nok til å forstå hvorfor. Hvis ikke, er det deres problem. Blir jeg konfrontert med det derimot, svarer jeg på hvorfor jeg ikke vil ha noe med vedkommende å gjøre. Men jeg utsetter meg ikke for det unødvendig.

Jepp, folk er forskjellige... det er jo årsaken til at noen blir mobbeofre og noen ikke blir det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Guest_GjestAl_*

Jaggu la han meg til igjen. Sletta bare henvendelsen, men nå får jeg vel sende en melding til han.

 

 

Husker ikke passordet og har glemt vilken e-post adresse jeg brukte så får ikke logget meg inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...