Gå til innhold

Spørsmål om skatt og rentefradrag (vanlig lønn + utleie)


Doffar

Anbefalte innlegg

Hallo,

 

Jeg skal leie ut en leilighet og lurer på hvordan renteradraget blir når jeg får både vanlig inntekt. Jeg finner veldig lite informasjon om dette på nettet. Hvis noen her kan forklare meg litt rundt dette? Eks: Jeg har en fast inntekt på 300 000 og leieinntekter på 90 000 og renteutgifter på 80 000.

 

Det er dette med at utleie skattes forskjellig fra vanlig inntekt som gjør at jeg ikke klarer å skjønne systemet.

 

Hvis dere har linker til gode sider med informasjon hadde jeg vært veldig takknemlig!

 

mvh

Doffar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo,

 

Jeg skal leie ut en leilighet og lurer på hvordan renteradraget blir når jeg får både vanlig inntekt. Jeg finner veldig lite informasjon om dette på nettet. Hvis noen her kan forklare meg litt rundt dette? Eks: Jeg har en fast inntekt på 300 000 og leieinntekter på 90 000 og renteutgifter på 80 000.

 

Det er dette med at utleie skattes forskjellig fra vanlig inntekt som gjør at jeg ikke klarer å skjønne systemet.

 

Hvis dere har linker til gode sider med informasjon hadde jeg vært veldig takknemlig!

 

mvh

Doffar

Ikke noe vanskelig system dette, arbeidsinntekt skattes som vanlig og skattefradraget på rentene blir akkurat som før, i tillegg på du betale 28% skatt på leieinntekter.

Lenke til kommentar

Rentefradrag er 28 % av det du betaler i renter uavhengig om du har 300 000 eller 400 000 i inntekt.

 

Edit:

glemte eksempel.

 

La oss si du betaler 80 000 kroner i renter et år. Da får du følgende regnestykke:

80 000 * 0,28 = 22.400. Dette er det du får i rentefradrag. Om du skatter 50 000 eller 100 000 spiller ingen rolle. Fradraget styres bare av hvor mye du betaler i renter. Avdrag på lån etc. er ikke fradragsberettiget, selvsagt.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...