Gå til innhold

"Å drikke vin" for nybegynnere?


Samuro

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal rett og slett tvinge meg til å lære å like rød- og hvitvin i løpet av ca. ett år, så jeg tror jeg har god tid på meg. Jeg har lyst å lære meg å like så mange typer som mulig, og håper dere kan gi meg noen tips. Jeg innser jo at ingen liker all rødvinen som finnes på markedet, og det vil nok ikke jeg heller - men jeg vil på en måte lære meg til å akseptere vinsmak som en god smak.

 

Så, det jeg lurer på, er rett og slett følgende: Hvordan bør jeg drikke vinen, og hvilke viner bør jeg starte opp med?

 

Har fått gode tips om vin fra California, da den visstnok inneholder mindre bitterhet enn andre viner ofte gjør, noen som kan understøtte det? Generelt sett har jeg en tunge for det søte innhold uansett hva jeg spiser eller drikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det nærmer seg jul, og gløggen dukker opp i butikken, så bør du lage deg rødvinsgløgg.

Det er den beste gløggen imo. :)

Pleier å bruke en billig spansk vin som heter Amigo, som koster rund 70kr flaska. (Er også en helt grei rødvin til Grandi ;) )

 

Når det gjelder andre lettdrikkelige rødviner så er vel Boheme å anbefale.

Lenke til kommentar

On topic: Jeg vil sitere Michael Broadbent, som i mange år var sjef for vinauksjonene hos Christies i London. Han har gitt uten bok om gamle årganger som er fascinerende lesning, som da de hadde solgt et par kasser med Chanpagne fra slutten av 1800-tallet, og kjøperen åpnet en flaske for prøvesmaking: "Det smakte fortsatt himmelsk, men det boblet ikke lenger..." :)

 

Den godeste Broadbent sa det slik (fra hukommelsen): "Hvitvin er noe du kan like fra første glass, rødvin må man lære seg å like." (...is an acquired taste.)

 

For meg er den beste måten å lære seg å like vin på å drikke til god mat. Når jeg startet med vin for en drøy mannsalder siden var rødvin noe man trakk om kvelden med ost, spesielt i intelektuelle kretser. Nå var ikke jeg så glad i ost, så jeg foretrakk vin til en god middag. En god rett og en god vin komplementerer hverandre.

 

Kvaliteten på vin er stort sett mye jevnere dag, med moderne produksjonsmetoder, men vær allikevel nøye med hva du kjøper i starten. Det behøver ikke være dyre viner, spør gjerne ekspeditørene på polet hva de anbefaler, de er utrolig hyggelige og hjelpsomme. Hvis du har en idé om hva du vil bruke vinen til så hjelper det. Velg mat du vet du liker, og så får du hjelp til å velge vin som passer. Når du liker maten, er det lettere å like vinen. Husk at nesten ingen viner duger til sterkt krydret mat, krydderet bedøver smaksløkene og du kan like godt (eller heller) drikke vann. Å ha et glass vann ved siden av er en god idé i alle fall: Du skal smake vinen, ikke slukke tørsten.

 

Og her gjelder som med all alkohol, etter de først 2-3 glassene spiller det ikke så mye rolle hva du drikker, så ikke spar den beste flasken til slutt. (Gitt at du drikker det sammen med andre, skal du drikke alene så er mer enn en halv flaske nokså bortkastet i smaksøyemed.) Du bør allikevel drikke de letteste vinene først, ellers vil smaken av den tunge sitte igjen, og den enkle vinen smake skuffende lite.

 

Hvis du ikke er vant med vin så være forsiktig med å blande hvit og rød for mye. Ta gjerne den hvite først. Husk at til mat (fisk og skalldyr) skal du bruke tørre hvitviner, mens de søte kan du drikke til dessert eller lignende.

 

God rødvin kan og skal lagres en stund, men det meste av det polet selger har allerede vært lagret og er drikkeklart, selv om det ikke skader å la det ligge. De aller beste Bordeaux'er kan ligge i nesten 100 år om bare korken er tett så det ikke kommer oksygen til. Men ikke prøv det med en billig landsens vin. Tørre hvitviner varer ikke så lenge. Søte hvitviner derimot kan man oppbevare, de er rett og slett konservert i sitt eget druesukker. (Akkurat som syltetøy.) Jeg har fortsatt en flaske 1971 Trockenbeereauslese liggende. Jeg åpnet en tilsvarende flaske for noen år siden, og det var ren nektar, så søt og tykk at man kunne spise den med skje... :)

 

Mine personlige meninger dette. Vin er en vitenskap, men også en kunst, kunst er som kjent et spørsmål om smak og behag.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men det er jo ingen vits å tvinge deg igjennom noe du ikke liker:) Gå heller over til hvitt øl. ;)

Mange takk for gode tips. Grunnen til at jeg ønsker å "tvinge" meg til å like vin, er fordi jeg planlegger en del reising til neste år. Dersom reisen går som planlagt, vil det bli svært mange helt naturlige grunner til å drikke vin; og da ønsker jeg å like det på forhånd, ikke lære meg å like det der og da :) Øl liker jeg enda dårligere, for ikke å nevne at jeg er halv-avholds ;)

 

Når det gjelder hvitvin så starter du med en rimelig Riesling (tysk). temmelig søt, men også litt frisk.

Thanx :) Mange andre som har anbefalt den, så jeg skjønner den er en winner ;)

 

Når det nærmer seg jul, og gløggen dukker opp i butikken, så bør du lage deg rødvinsgløgg.

Det er den beste gløggen imo. :)

Pleier å bruke en billig spansk vin som heter Amigo, som koster rund 70kr flaska. (Er også en helt grei rødvin til Grandi ;) )

 

Når det gjelder andre lettdrikkelige rødviner så er vel Boheme å anbefale.

Disse tipsene skal jeg ta med meg, rødvinsgløgg hørtes absolutt ikke verst ut!

 

On topic:

 

...

 

Mine personlige meninger dette. Vin er en vitenskap, men også en kunst, kunst er som kjent et spørsmål om smak og behag.

 

Geir :)

Wow, en utrolig flott tekst som forklarer mye. Mange takk for at du tok deg tiden.

 

Jeg har forsøkt et par ganger å drikke vin til mat, uten at jeg helt skjønte den "store sammenhengen" så mange snakker om. Hvitvin funker generelt langt bedre enn rødvin for meg, som Broadbent sa så fint må man lære seg å like rødvin i langt større grad enn for hvitvin.

 

Jeg skal forsøke å holde meg innenfor de "trygge" 1-2 glassene hver gang (og tror jeg "må" det pga. at jeg ikke liker det enda) - det er ikke rusen jeg er ute etter nemlig. Er semi-avholdsmann, så jeg kan gjerne drikke for smak, men ikke for beruselsen.

 

Mange takk for nyttig informasjon! Hvis du virkelig vil bidra til at jeg skal lære meg å drikke vin (samtidig som du kaster perler for svin), så send meg en pm så får du en adresse du kan sende den vinflaska til! Hehehe :D

Lenke til kommentar

Er du i Bergen i 2021 (om 12 år) så send meg en PM. Da er den 50 år, (og jeg nesten pensjonist) og da kan det være at jeg åpner den... :)

 

Det er en sånn flaske som man sparer til den "rette anledningen", men den rette anledning kommer liksom ikke. Den forrige flasken (samme vingård og år, men en Beerenauslese, ikke en Trockenbeerenauslese) tok vi på hytta en påske når vi satt foran peisen etter en lang og kald tur. Det er en anledning så god som noen...

 

Det bringer meg til en annen sannhet: Vin (og mat) smaker ekstra godt når man har gjort seg fortjent til det. Jeg husker det beste måltidet jeg har spist: Det var ikke i Madrid eller Paris eller på noen av andre fine restaurantene jeg har vært på (kanskje med unntak av en indisk restaurant i London som serverte himmelsk mat (og som jeg har glemt hvor ligger). Det var en dag i militæret i Indre Troms in 1977. Vi hadde vært på manøver i 35 kuldegrader da vår kvartonner Dodge (krigsmodell fra Marshall-hjelpen) bestemte seg for å gi opp ånden. Ingen tauebil var tilgjengelig, så fenriken bestemte at vi skulle taue monsteret inn med en Volvo-jeep. Den lille bilen lå i krabbegir alle milene inn til leiren mens jeg satt baki Dodgen og styrte og bremset. Siden motoren ikke gikk var det ingen varme, og når vi kom til leiren hadde jeg forfrysninger på foten, så legen ga meg lov til å gå på brakka. Den kvelden serverte de gjenværende kokkesoldatene et luksusmåltid i kantina: Ferskt brød! (Det fikk vi aldri ellers.) Jeg spiste 15 skiver, og dagen etter kom jeg meg ikke ut av senga på grunn av mageknip. Heldigvis hadde jeg frostskadene å skylde på...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...