Gå til innhold

Madla januar 2010, noen fler som skal?


Fanta4free

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2. kompani er beste kompani!

 

Tropp 2.1 er den beste troppen!

 

Jeg er nå ferdig med rekrutten på madla nå til torsdag. Kan godt svare på spørsmål angående dette.

Fysisk er veldig viktig i rekrutt perioden og det er veldig viktig å gi alt på 1. gangs test. Alle intervju og stillinger ser på disse resultatene.

 

Du har også retester i slutten av rekrutten (1.gang uke 2 og 2 gang uke 6) Her ser de på progresjon og forbedring, jeg økte fra 24 - 36 push og 34-45 sits. 3000m ble også forbedret fra 13:11 til 12:45.

 

Maten i messa er helt ok de 4 første ukene, før du skjønner at det er det samme på menyen hele tiden. :p

 

Sånn alt i alt er jeg veldig fornøyd med rekruttskolen, vi var veldig heldige med befalet vårt og jeg har lært utrolig mye spennende og føler jeg har vokst utrolig på disse 8 ukene.

Lenke til kommentar
2. kompani er beste kompani!

 

Tropp 2.1 er den beste troppen!

 

Jeg er nå ferdig med rekrutten på madla nå til torsdag. Kan godt svare på spørsmål angående dette.

Fysisk er veldig viktig i rekrutt perioden og det er veldig viktig å gi alt på 1. gangs test. Alle intervju og stillinger ser på disse resultatene.

 

Du har også retester i slutten av rekrutten (1.gang uke 2 og 2 gang uke 6) Her ser de på progresjon og forbedring, jeg økte fra 24 - 36 push og 34-45 sits. 3000m ble også forbedret fra 13:11 til 12:45.

 

Maten i messa er helt ok de 4 første ukene, før du skjønner at det er det samme på menyen hele tiden. :p

 

Sånn alt i alt er jeg veldig fornøyd med rekruttskolen, vi var veldig heldige med befalet vårt og jeg har lært utrolig mye spennende og føler jeg har vokst utrolig på disse 8 ukene.

 

Akkurat sånn jeg følte det også, men må si livet på Gardermoen er sykt digg i forhold.... og 4. komp var best, må si det... Med Fenrik Skraastad som sjef, tronet vi alt for 3 mnd siden....!!!

Lenke til kommentar

En kjip ting med Madla er alt for unge og uerfarne befal på enkelte av troppene. Med en troppssjef som hadde litt over et år som sersjant bak seg og som såvidt kan kjøpe sin egen sprit synes jeg er på kanten. Troppssjefen vår nå er løytnant med en hel haug med erfaring, og vi lærer sinnsykt mye mer nå enn vi gjorde på rekrutten.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Har begynt å glede meg!

Har luftforsvaret og sjøforsvaret innrykk samme dag?

Jeg er den eneste av 'vennegjengen' som blir sent til Madla, alle de andre som ikke slapp unna skal i Hæren :/

 

Nei, de har ikke innrykk samme dag. Ihvertfall ikke i Septemberkullet.

Ikke engang alle i sjø hade innryk samtidig. innrykket gikk vel over en uke elns, det kom folk til både luft og sjø hver dag.

Man havner som oftest på samme kompani som de du sitter med i kinosalen første dagen.

Jeg vil tro at 3komp er best når det gjelder befal. Men ingen kompani er bedre enn de andre. Det kommer an på dere/rekruttene.

Vil bare påpeke at luft er ufattelig dårlig på SLO.

 

Vil foresten påpeke en ting: Det er ikke sikkert dere får HK416 i Januar. Så vidt jeg forstod det, så er HK'en veldig forsinket til Sjøforsvaret. Ufattelig kjipt, men tenk positivt. Vi/dere er heldig som får prøve både AG3 (som er et ganske kraftig våpen, og ser mye skumlere og barskere ut enn HK) og senere prøve HK.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Skulle inn i Mars nå, men sitter på skolebenken så jeg tenker og vente til høsten (Luftforsvaret) noen som vet om jeg kan ta vekterutdanning i førstegangstjenesten?

Ja, vanligvis kan du ta det gjennom voksenopplæringen. Tilbudet her varierer fra tjenstested til tjenestested.

Lenke til kommentar

Hei

 

Tenkte jeg skulle komme med noen erfaringer og tips i denne saken.

 

Først og fremst, kom dere så langt vekk fra Madla som mulig når dere er ferdige med rekrutten. Dere vil skjønne hva jeg mener med det når dere dra derfra for å tjenestegjøre videre.

Det værste på Madla er maten og befalet som har null erfaring, når det gjelder videre tjeneste. Det er klart de skal gjøre dere til soldater, men det er det eneste de kan også.

 

 

Personlig var jeg i sjøforsvaret og søkte meg videre på båt etter rekrutten. Det vil jeg anbefale alle å gjøre. Jeg havnet på fregatt og er meget glad for det med tanke på at jeg kunne havnet i vaktbua på Madla.

Befalet på båten som jeg havnet på kan ikke sammenlignes med lekebefalet på Madla, da de er mye mer profesjonelle og interessert i å gjøre en god jobb med å lære deg opp.

 

Du får noe ganske fantastiske opplevelser om du velger og får gå den veien.

 

Kan nevne noen av havnene jeg var i under førstegangstjensten min: Stavanger :p , Bergen sentrum (stasjonert på Haakonsvern), Aalesund, Kristiansund, Bødø, Narvik, Harstad, Tromsø, Longyearbyen.

 

Jeg likte meg såpass godt ombord og i millitæret at når jeg fikk forspørsel om å verve meg var det ingen tvil.

 

Da ble 3 nye år med mye seiling og NATO oppdarg, dvs 4 Mnd i strekk i middelhavet og omegn på patrulering.

 

Havner i løpet av disse 3 årene er i tilegg til de fra før: Oslo, Trondheim, new Aalesund(Svalbard), Bjørnøya, Glasgow, Plymouth, Porto, Lisboa, El feroll, Cadiz(Europas største Militærbase), Barcelona, Mallorca, Gaeta(Roma), Heraklion, Chania, Alanya, Istanbul pluss et par til i Tyrkia og på Kreta som jeg ikke husker navnet på.

 

I skrivende stund begynner det å bli noen å siden jeg var ferdig, ganske nøyakting 4, men det er uten tvil den veien å gå om du ønsker å oppleve noe bra og få noe morsomt ut av tjenesten. Det er noe spesiellt når du står på dekk og opplever soloppgangen over Afrika eller prøver å seile rundt Svalbard, men må snu pga for mye is.

Endret av Slystr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...