Gå til innhold

Moms ved bruktkjøp i utlandet!


hean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er samme om det er en ny eller gammel gjenstand. Verdien er jo den man betaler. Er man ærlig skriver man det, ellers skriver man en verdi under 200kr.

Situasjonen er nok en helt annen en 200 kr ting.

 

La oss si jeg har slektinger i USA og sier de solgte meg brukte høyttalere til kun 2000 kr som egentlig koster 100 000 kr nye.

 

Hadde det vært slik kunne jo alle med kjente i USA bare sende penger så de kan kjøpe det du vil så kjøper du "brukt" av de igjen.

 

Så lett tror jeg nok ikke at det er....

Lenke til kommentar
Vist det er mellom privatpersoner er det bare å merke pakken som gave, det vil få ingen konsekvenser og kan ikke sjekkes eller bestrides av tollerne om de skulle åpne forsendingen.

Så enkelt er det nok heller ikke.

 

Jeg skrev engang til tollvesenet for å høre om akkurat dette.

Grensen på kr 200,- gjelder også for brukte gjenstander.

Det nytter heller ikke å kjøpe Frihetsgudinnen for "kr 199,90" som oppgitt tollverdi. Dersom det blir tollsjekk, så er det ene og alene *DU* som har bevisbyrden for å sannsynliggjøre påskrevet/oppgitt omsetningspris på gjenstanden.. :(

Lenke til kommentar
Så enkelt er det nok heller ikke.

 

Jeg skrev engang til tollvesenet for å høre om akkurat dette.

Grensen på kr 200,- gjelder også for brukte gjenstander.

Men hva er tollverdien?

 

Er det verdien eller det du faktisk betaler for gjenstanden?

 

Hvis jeg kan bevise at jeg har betalt 5000 kr for noe som egentlig er verdt 50 000 kr brukt, hva betaler jeg moms på?

 

Det nytter heller ikke å kjøpe Frihetsgudinnen for "kr 199,90" som oppgitt tollverdi. Dersom det blir tollsjekk, så er det ene og alene *DU* som har bevisbyrden for å sannsynliggjøre påskrevet/oppgitt omsetningspris på gjenstanden.. :(

For ett sammentreff, det var akkurat frihetgudinnen jeg fikk tilbud på og til akkurat 199,90 + frakt, da ble den drømmen knust :(

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Vist det er mellom privatpersoner er det bare å merke pakken som gave, det vil få ingen konsekvenser og kan ikke sjekkes eller bestrides av tollerne om de skulle åpne forsendingen.

 

Visst kan det bestrides. De kan gjøre en skjønnsmessig vurdering av pakkens verdi uavhengig av deklarasjonen.

 

Men hva er tollverdien?

 

Er det verdien eller det du faktisk betaler for gjenstanden?

 

Hvis jeg kan bevise at jeg har betalt 5000 kr for noe som egentlig er verdt 50 000 kr brukt, hva betaler jeg moms på?

 

Du betaler MVA av det du har betalt, så om du kan bevise at du har betalt 5000,- betaler du 1250,- i MVA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...