Gå til innhold

lettere å bli skuespiller ved å gå dramalinjen?


furiousanimal

Anbefalte innlegg

Hei jeg har ett spørsmål her. Jeg har nå komt inn på musikk, dans og drama linjen med fordypning i drama på vgs. Jeg har en drøm om å bli skuespiller, å jeg lurer på om det er da lettere å bli skuespiller eller å drive med teater eller å få roller innen film når jeg blir eldre ved å gå dramalinjen.

 

Jeg har muligheten å bytte linje til service & samferdsel, der jeg vil få kjappere en god jobb, men jeg er da redd drømmen om å bli skuespiller blir knust. Så børr jeg gå dramalinjen eller børr jeg bytte til service & samferdsel?

Håper på ett par gode svar her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen anelse, men det er nok litt avhengig av kva andre valg du har.

 

Å gå dramalinjen vil nok kanskje lære deg nokre ting som gjer at du kan opptre betre, men det er nok ikkje nemneverdig lettare å bli "oppdaga" fordi du går dramalinja.

 

Trur også det kan være lurt å sjekke opp om dramalinja har noke truverdigheit i det norske skodespelarmiljøet. Er ikkje alltid at slike nesten skodespelar utdanningar er ein god ide, litt slik som at politihøgskulen helst ikkje vil ha folk som valgte seg inn som militærpoliti under førstegangstjenesta.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har ingen anelse, men det er nok litt avhengig av kva andre valg du har.

 

Å gå dramalinjen vil nok kanskje lære deg nokre ting som gjer at du kan opptre betre, men det er nok ikkje nemneverdig lettare å bli "oppdaga" fordi du går dramalinja.

 

Trur også det kan være lurt å sjekke opp om dramalinja har noke truverdigheit i det norske skodespelarmiljøet. Er ikkje alltid at slike nesten skodespelar utdanningar er ein god ide, litt slik som at politihøgskulen helst ikkje vil ha folk som valgte seg inn som militærpoliti under førstegangstjenesta.

 

Jeg har nå bestemt meg for å gå på service & samferdsel i 2 år. Å etter det muligens gå på folkehøyskole i teater. håper jeg gjorde det riktige valget:)

Lenke til kommentar
Er ikkje alltid at slike nesten skodespelar utdanningar er ein god ide, litt slik som at politihøgskulen helst ikkje vil ha folk som valgte seg inn som militærpoliti under førstegangstjenesta.

 

Dårligste eksemplet jeg noensinne har hørt. Militærpolititjeneste er god erfaring, og har mange fag du må i gjennom på politihøgskolen, men det er ikke sagt at det er pluss ELLER minus, men det gir 2 poeng for førstegangstjeneste enten gjennom siviltjeneste eller militærtjeneste.

 

---------

 

Når du går musikk, dans og drama, så vil du fort bli "skuespiller". Spesielt om det er på en skole som har medier og kommunikasjon. Dette grunnet at de ofte låner drama elever til roller.

 

Mange av disse MK elevene får summer som 60-70 laken til å finansiere filmen sin med, og kan være rimelig gøy å være med på slike filmer. Tror at du har gjort et dårlig valg om du vil ha en fremtidlig rolle i en film ;)

Lenke til kommentar
Er ikkje alltid at slike nesten skodespelar utdanningar er ein god ide, litt slik som at politihøgskulen helst ikkje vil ha folk som valgte seg inn som militærpoliti under førstegangstjenesta.

 

Dårligste eksemplet jeg noensinne har hørt. Militærpolititjeneste er god erfaring, og har mange fag du må i gjennom på politihøgskolen, men det er ikke sagt at det er pluss ELLER minus, men det gir 2 poeng for førstegangstjeneste enten gjennom siviltjeneste eller militærtjeneste.

 

---------

 

Når du går musikk, dans og drama, så vil du fort bli "skuespiller". Spesielt om det er på en skole som har medier og kommunikasjon. Dette grunnet at de ofte låner drama elever til roller.

 

Mange av disse MK elevene får summer som 60-70 laken til å finansiere filmen sin med, og kan være rimelig gøy å være med på slike filmer. Tror at du har gjort et dårlig valg om du vil ha en fremtidlig rolle i en film ;)

 

Hører du sier det, men jeg snakket også med rådgiveren som sa at sjangsen for å bli skuespiller mellom å gå på musikk, dans & drama og Folkehøyskole med teater var den samme, de var usikker på hvor man fikk best erfaring, men de mente kanskje at jeg fikk mest grunnlegende erfaring ved å gå på musikk, dans og drama siden der får jeg allmenn fag også, mens på folkehøyskolen er det gjennomkjøring med teater i et år. Jeg mener selv at musikk, dans og drama ville nok vært det beste valget om jeg vil ha en fremtidig rolle i en film ja, og det er jo noe jeg har spesielt lyst på også :p for har jo hørt at om man skal bli skuespiller må man helst begynne tidligst mulig. Å jeg synes selv at å begynne med teater når man er 18 uten erfaring er kanskje litt sent.. Jeg har ikke drevet med noe teater før, utenom noen få skuespill i barneskolen, ungdomskole. Det største var vel når jeg opptredde foran rundt 70stk på ungdskolen med ett skuespill. Uansett så er det jo noe jeg har lyst til å drive med, så håper å kunne drive med det på folkehøyskole og etter det også på en privat teaterskole eller i en teatergruppe.

 

Jeg vet ikke helt, har lett litt rundt på nettet, men virker ganske vanskelig å finne noen teatergrupper rundtom i området jeg bor akk på nettet. selvom jeg kanskje tror at det kan finnes noen her. Noen tips om hvordan jeg kan finne teatergrupper, da tenker jeg på folk som driver teater uten å måtte betale for det, men har kommet opp med sitt eget verk på en måte. Jeg tenkte på å kanskje sende en søknadslignende ting etter teatergrupper i avisen, vet ikke om det kanskje kan funke. visst noen har noen gode råd vil jeg gjerne høre dem :)

Endret av bergenboy9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Mange av disse MK elevene får summer som 60-70 laken til å finansiere filmen sin med, og kan være rimelig gøy å være med på slike filmer. Tror at du har gjort et dårlig valg om du vil ha en fremtidlig rolle i en film ;)

Dette er jo direkte latterlig. Har du noen som helst kilde for denne bisarre påstanden din? Du går jo ikke engang på MK. Jeg har gått MK i to år, og kjenner MANGE som går MK både på samme skole som jeg gikk på, og andre skoler rundtom i landet, og det er INGEN som får 60-70 000 kroners budsjetter på filmene sine. Faktum er at de fleste må dekke kostnadene helt selv. Gjennom mine år på MK fikk vi ikke engang egne DV-taper til å ha i kameraene. Vi måtte gjenbruke gamle slitte kassetter. Det er snarere elevene selv som må finansiere filmene sine.

 

Til bergenboy9: Jeg vil råde deg sterkt til å ikke høre på Teh Wolf i dette tilfellet. Han har absolutt ingen peiling på dette området.

Lenke til kommentar
Mange av disse MK elevene får summer som 60-70 laken til å finansiere filmen sin med, og kan være rimelig gøy å være med på slike filmer. Tror at du har gjort et dårlig valg om du vil ha en fremtidlig rolle i en film ;)

Dette er jo direkte latterlig. Har du noen som helst kilde for denne bisarre påstanden din? Du går jo ikke engang på MK. Jeg har gått MK i to år, og kjenner MANGE som går MK både på samme skole som jeg gikk på, og andre skoler rundtom i landet, og det er INGEN som får 60-70 000 kroners budsjetter på filmene sine. Faktum er at de fleste må dekke kostnadene helt selv. Gjennom mine år på MK fikk vi ikke engang egne DV-taper til å ha i kameraene. Vi måtte gjenbruke gamle slitte kassetter. Det er snarere elevene selv som må finansiere filmene sine.

 

Til bergenboy9: Jeg vil råde deg sterkt til å ikke høre på Teh Wolf i dette tilfellet. Han har absolutt ingen peiling på dette området.

 

Signeres. Har fullført 3 årig MK og vi måtte i mange tilfeller til og med bruke egne fotoapparater fordi skolen ikke hadde nok.

Lenke til kommentar
Mange av disse MK elevene får summer som 60-70 laken til å finansiere filmen sin med, og kan være rimelig gøy å være med på slike filmer. Tror at du har gjort et dårlig valg om du vil ha en fremtidlig rolle i en film ;)

Dette er jo direkte latterlig. Har du noen som helst kilde for denne bisarre påstanden din? Du går jo ikke engang på MK. Jeg har gått MK i to år, og kjenner MANGE som går MK både på samme skole som jeg gikk på, og andre skoler rundtom i landet, og det er INGEN som får 60-70 000 kroners budsjetter på filmene sine. Faktum er at de fleste må dekke kostnadene helt selv. Gjennom mine år på MK fikk vi ikke engang egne DV-taper til å ha i kameraene. Vi måtte gjenbruke gamle slitte kassetter. Det er snarere elevene selv som må finansiere filmene sine.

 

Til bergenboy9: Jeg vil råde deg sterkt til å ikke høre på Teh Wolf i dette tilfellet. Han har absolutt ingen peiling på dette området.

 

Hehe ok skjønner :)

men tilbake til spørsmålet mitt, som ikke er om film, eller er om film men ikke sånne regissørgreier. Det var en drøm det å en gang, men fant ut at det passer ikke helt for meg. noen tips og råd til det ville vært flott til hvordan jeg kan finne lett eller isåfall muligens finne teatergrupper.

Endret av bergenboy9
Lenke til kommentar

60-70 laken? Altså det er godt mogleg at nokre MK-elever kan føreta seg å søkje pengar ifrå frifond til eit projekt, men det det er i så fall i eit veldig sjeldan tilhøve. Men bra å samarbeide med MK-elever kan det nok uansett vera.

 

Men viss du ikkje gjer det alt, meld deg inn i ei teatergruppe, ungdomsteater eller noko og berre driv med teater! :)

Endret av Askelink
Lenke til kommentar
Mange av disse MK elevene får summer som 60-70 laken til å finansiere filmen sin med, og kan være rimelig gøy å være med på slike filmer. Tror at du har gjort et dårlig valg om du vil ha en fremtidlig rolle i en film ;)

Dette er jo direkte latterlig. Har du noen som helst kilde for denne bisarre påstanden din? Du går jo ikke engang på MK. Jeg har gått MK i to år, og kjenner MANGE som går MK både på samme skole som jeg gikk på, og andre skoler rundtom i landet, og det er INGEN som får 60-70 000 kroners budsjetter på filmene sine. Faktum er at de fleste må dekke kostnadene helt selv. Gjennom mine år på MK fikk vi ikke engang egne DV-taper til å ha i kameraene. Vi måtte gjenbruke gamle slitte kassetter. Det er snarere elevene selv som må finansiere filmene sine.

 

Til bergenboy9: Jeg vil råde deg sterkt til å ikke høre på Teh Wolf i dette tilfellet. Han har absolutt ingen peiling på dette området.

 

Hehe ok skjønner :)

men tilbake til spørsmålet mitt, som ikke er om film, eller er om film men ikke sånne regissørgreier. Det var en drøm det å en gang, men fant ut at det passer ikke helt for meg. noen tips og råd til det ville vært flott til hvordan jeg kan finne lett eller isåfall muligens finne teatergrupper.

 

Kjenner en god del folk på MK som har fått det jeg ^^, + at jeg har vært skuespiller i en film som har fått 40 laken, med NISS elever. Har ikke så mye peiling på MK, men vet nå hva film er, og hvordan det er å være skuespiller i en liten film.

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Kjenner en god del folk på MK som har fått det jeg ^^, + at jeg har vært skuespiller i en film som har fått 40 laken, med NISS elever. Har ikke så mye peiling på MK, men vet nå hva film er, og hvordan det er å være skuespiller i en liten film.

NISS er da ikke MK. MK = Media og kommunikasjon på VGS. NISS er jo en av de beste skolene for film- og fjernsynsproduksjon i landet, og er høyere utdanning enn VGS. Så hvis du kjenner en god del folk på NISS, Lillehammer eller tilsvarende skoler som har fått tildelt såpass med penger til filmproduksjon, så er det lettere å tro deg.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må huske på at det å være skuespiller er en utøvende kunstart. Hvem som helst kan kalle seg skuespiller. Det er ikke en beskyttet arbeidstittel. Ergo, alle kan bli skuespiller.

 

Du må ikke tro at du ikke kan bli skuespiller ved å gå service og samferdsel, og heller ikke tro at du automatisk blir det av å gå drama. Det handler mye om talent her. Musikkhøgskolen, Kunsthøgskole og Teaterhøgskolen utdanner hvert år kunstnere, men bare et fåtall klarer å leve av den utøvende kunsten. Det er mange skuespillere i Norge som ikke har utdanning, men bare har blitt "oppdaget", ved å gå på audition først og fremst. Så det er bare å stå på! Gå på auditions, spill i teater, revyer på skolen og lignende. Uansett hva du velger kan du fortsatt bli skuespiller.

 

Vil også si at det er en god idè å ta et år på folkehøgskole!

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar
Du må huske på at det å være skuespiller er en utøvende kunstart. Hvem som helst kan kalle seg skuespiller. Det er ikke en beskyttet arbeidstittel. Ergo, alle kan bli skuespiller.

 

Du må ikke tro at du ikke kan bli skuespiller ved å gå service og samferdsel, og heller ikke tro at du automatisk blir det av å gå drama. Det handler mye om talent her. Musikkhøgskolen, Kunsthøgskole og Teaterhøgskolen utdanner hvert år kunstnere, men bare et fåtall klarer å leve av den utøvende kunsten. Det er mange skuespillere i Norge som ikke har utdanning, men bare har blitt "oppdaget", ved å gå på audition først og fremst. Så det er bare å stå på! Gå på auditions, spill i teater, revyer på skolen og lignende. Uansett hva du velger kan du fortsatt bli skuespiller.

 

Vil også si at det er en god idè å ta et år på folkehøgskole!

 

Takker for tipset! :) Jeg vet at det er krevendes å holde på med, men vil gå inn for det også tenker jeg. Ja det blir nok folkehøyskole da ja. Jeg lurer også på om jeg skal ta å søke på nytt igjen på drama til neste år, selvom jeg da må begynne i førsteklasse igjen. Tenker bare, at det er jo bedre å få litt erfaring med det å deretter kan jeg gå på folkehøyskole. Uansett jeg må tenke meg veldig mye om, om jeg skal søke igjen neste år eller ikke.

Endret av bergenboy9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...