Gå til innhold

Hvordan gjøre et bilde "uendelig" stort?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ikke sikker på om dette i det hele tatt går ann, men jeg har et bilde som er forholdsvis lite, men har lyst å gjøre det større, altså forstørre det, men uten at det går utover kvaliteten, så vidt dette går ann. Så hvis noen har noen tips eller vet om noen programmer som gjør dette, så hadde jo det vært helt superdupert om dere kunne hjulpet meg her!

Takk for hjelpen folks!

 

Vetle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det går ikke. Sett litt for mye på csi?

 

Ja det må være det! Jeg tenkte egentlig at dette var umulig, men levde i håpet - da jeg hadde et usannsynlig kult bilde jeg har lyst å lage litt større! Jaja.. Får håpe det blir tatt et like fett bilde med et Hasselblad på en russefest engang! Haha!

Men uansett takk for hjelpen mann!

Lenke til kommentar

Hvis du har et veldig lite bilde som f.eks

 

RG

GR

 

Hvor R er rødt og G er gult.

 

Hvis du skal doble størrelsen på dette bildet så har du flere muligheter. Den enkleste er å doble størrelsen på alle punktene slik:

 

RRGG

RRGG

GGRR

GGRR

 

Men da vil du få veldig markante kanter.

 

Det som er veldig vanlig å gjøre i slike tilfeller er å interpolere slik at overgangen blir glidende slik:

ROOG

OOOO

OOOO

GOOR

 

Her er O oransje i forskjellig grader. De punktene som er nærmest det helt røde er rødere (75% rødt, 25% gult) enn punktene som er nærmere de helt gule (75% gult, 25% rødt). Dette vil gjøre detaljer mer diffuse, men det vil ikke gi de skarpe kantene.

 

Det er ingen måte å programmatisk identifisere objektet som er avbildet og automagisk lage detaljer med mindre det er en fraktal som det er snakk om hvor du kan beregne finere og finere detaljer etterhvert som du zoomer innover.

Lenke til kommentar
Er ikke det noe som heter vectorgrafikk elns?

Vektorgrafikk er selvfølgelig en helt annen sak, men forskjellen på vektorgrafikk og punktgrafikk er at vektorgrafikkfiler inneholder beskrivelse av former gjerne med matematiske formler for å beskrive kurver. Disse kan du selvfølgelig skalere.

 

Fraktaler er en form for vektorgrafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...