Gå til innhold

Ønsker tips til godt oppsett med TV og lyd for 30 000


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Mener tittelen ble ganske forklarende for emnet. Jeg har nettop gått til innkjøp av ny leilighet og har verken tv eller lyd-anlegg av betydning og skal derfor kjøpe nytt i denne anledning.

 

Jeg er en ganske kresen på slikt av personlighet og ønsker helst tips på gode TV'er med godt bilde og gode lyd-anlegg som hovedsaklig skal brukes til musikk, film og spill. Jeg ønsker gjerne å få tips hvor TV og lydannlegg er av samme merke, slik at jeg ungår x antall fjernkontroller (hater fjernkontroller, serriøst). Føler at TV og lyd fra samme leverandør også gir en bedre samhandling i meny-systemer o.l enn det løsninger fra forskjellige leverandører gir.

 

Har et budsjett som ligger mellom 20 000 - 30 000,- NOK, helst under 30 000 - da med både lyd og bilde inkludert i prisen. Er klar over at jeg ikke får det ultimate innen verken lyd eller bilde med disse tallene, men er altså ute etter det beste innen denne pris-klassen.

 

TV'en ønsker jeg gjerne litt stor, helst 50"+ siden prisen på større flatskjermer har falt sånn i pris i det siste.

Av musikk ønsker jeg et annlegg med god og dyp bass, da jeg kun hører på musikk-sjangerene hip-hop, rap og likgnende.

 

Da håper jeg på tilbakemelding fra de som er det ene og det andre, og kanskje tom. det tredje hakket mer dedikert på området enn meg.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder fjernkontroll, så har jeg MEGET god erfaring med Logitech Harmony. Ikke bare samler den alt i en fjernkontroll, den skrur faktisk på alle tinga for deg også alt etter hvilken aktivitet du skal bedrive. Hvis jeg skal se på TV, så skrur den på TV og setter på rett input på TV, Receiver (og rett output der), dekoderen slås på, alt med ett tastetrykk. Således er den faktisk bedre enn en standard merke X fjernkontroll der du sannsynligvis må skru på hver enhet for seg selv, og gjerne ved å endre en bryter mellom hver enhet du skal styre. :) Bare ett tips.

 

Har du gjort deg opp en mening om du ønsker Plasma eller LCD tv? og evt. hvor du vil legge mest penger igjen (lyd eller bilde delen)? - selv ville jeg valgt å bruke mer penger på lyd ettersom gode høytalere er det som tar lengst tid å bli utdatert ;).

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hei og takk for et serriøst og gjennomtenkt svar!

 

Jeg ser du nevner Logitech Harmony-fjernkontroll; hvordan du har?

Jeg er nemmlig selv i besittelse av en Logitech Harmony 1000 som jeg betalte nesten 3 000,- for i sin tid. I teorien den ultimate fjernkontroll for meg; i praksis ubrukelig.

 

Litt av problemet i praksis er det som er så bra i teorien. Den bruker "Activities" for å slå på og endre enheter. Det som skjer er at jeg har flere enheter alá DVD-spiller, for nå en elendig forsterker, en Apple TV og for nå et elendig flattv av de første typene - og når jeg trykker på en activitie alá "Se på TV"-aktivitet, så slår den først på alle enhetene en etter en ganske langsomt. Det vil si at hvis jeg legger ifra meg fjernkontrollen rett etter at den har slått på la oss si TVen, og glemmer å passe på at IR-sendern har klar bane mot de andre enhetene i 1-2 sekunder lengre, så slår den ikke på disse. Derfor slår ofte bare 1/3 enheter seg på og jeg må tilbake til hjem-skjermen for så å trykke på den gitte aktiviteten på nytt, men denne gangen sitte å vente for å passe bedre på at IR-senderen har klar bane mot alle enhetene i 2-3 sekunder.

 

Touch-screen synes jeg er av elendig type kvalitet hvis man sammenlikner mot iPhone og annen god touch-teknologi man finner i dyre gadgets nå for tiden, og operativsystemet oppleves som tregt.

 

Det skal dog sies at jeg er veldig nyskjerrig på harmony-kontrollene som er med fysiske knapper, jeg er også litt nyskjerrig på om arvtageren til min harmony 1000, harmony 1100 er blitt forbedret tilstrekkelig - vil nødig bruke 3 000 nye kroner på enda en fjernkontroll som irriterer vettet av meg.

 

 

Til det andre spørsmålet; ang prioritering av bilde vs lyd.

Dette var tiltenkt en innflyttningsgave fra meg selv - til meg selv. Det som er er at jeg flytter inn i en leilighet med både folk over meg og på sidene. Derfor blir det nok ikke veldig høy lyd og føler kanskje derfor at det holder med ca 1/3 til lyd og 2/3 av budsjettet til bilde. Plasma eller LCD spiller egentlig ikke så veldig stor rolle, men jeg kommer til å spille litt på TVen, samt vurderer jeg å kjøpe en heftig HTPC for å koble til, så LCD er kanskje det smarteste? Kom gjerne med et motargument.

Endret av lilminime
Lenke til kommentar
Hei og takk for et serriøst og gjennomtenkt svar!

 

Jeg ser du nevner Logitech Harmony-fjernkontroll; hvordan du har?

Jeg er nemmlig selv i besittelse av en Logitech Harmony 1000 som jeg betalte nesten 3 000,- for i sin tid. I teorien den ultimate fjernkontroll for meg; i praksis ubrukelig.

 

Litt av problemet i praksis er det som er så bra i teorien. Den bruker "Activities" for å slå på og endre enheter. Det som skjer er at jeg har flere enheter alá DVD-spiller, for nå en elendig forsterker, en Apple TV og for nå et elendig flattv av de første typene - og når jeg trykker på en activitie alá "Se på TV"-aktivitet, så slår den først på alle enhetene en etter en ganske langsomt. Det vil si at hvis jeg legger ifra meg fjernkontrollen rett etter at den har slått på la oss si TVen, og glemmer å passe på at IR-sendern har klar bane mot de andre enhetene i 1-2 sekunder lengre, så slår den ikke på disse. Derfor slår ofte bare 1/3 enheter seg på og jeg må tilbake til hjem-skjermen for så å trykke på den gitte aktiviteten på nytt, men denne gangen sitte å vente for å passe bedre på at IR-senderen har klar bane mot alle enhetene i 2-3 sekunder.

 

Touch-screen synes jeg er av elendig type kvalitet hvis man sammenlikner mot iPhone og annen god touch-teknologi man finner i dyre gadgets nå for tiden, og operativsystemet oppleves som tregt.

 

Det skal dog sies at jeg er veldig nyskjerrig på harmony-kontrollene som er med fysiske knapper, jeg er også litt nyskjerrig på om arvtageren til min harmony 1000, harmony 1100 er blitt forbedret tilstrekkelig - vil nødig bruke 3 000 nye kroner på enda en fjernkontroll som irriterer vettet av meg.

 

 

Til det andre spørsmålet; ang prioritering av bilde vs lyd.

Dette var tiltenkt en innflyttningsgave fra meg selv - til meg selv. Det som er er at jeg flytter inn i en leilighet med både folk over meg og på sidene. Derfor blir det nok ikke veldig høy lyd og føler kanskje derfor at det holder med ca 1/3 til lyd og 2/3 av budsjettet til bilde. Plasma eller LCD spiller egentlig ikke så veldig stor rolle, men jeg kommer til å spille litt på TVen, samt vurderer jeg å kjøpe en heftig HTPC for å koble til, så LCD er kanskje det smarteste? Kom gjerne med et motargument.

 

Hei.

Kjøpte selv en HArmoni 1000 for en tid tilbake og kjenner meg litt igjen i hva du skriver.

Har samme erfaringene med 1 av 3 enheter ikke ble tuffet av ir fra logitechen. Og som du sier en og en enhet i treg rekkefølge.

 

Løsningen for meg ble Logitech RF Extender. Fikk riktignok en ledning fra ir-øyet på enhetene til en liten radiosender som ligger bak alle enhetene mine.

 

Har ikke hatt ett feilslag på start/stopp eller noen trykk som har vært fjernkontrollens skyld. Trenger ikke i peike mot noe som helst. Radiobølger er ikke rettningsbestemte.

 

Tidsforsinkelse mellom de forskjellige kommandoene er justerbar en eller annen plass i søftwaren (husker ikke hvor) som forbedrer ting betraktelig (ikke noe irritasjonsmoment lenger)

 

Skjermen har jeg ikke tenkt noe negativt om , men selvfølgelig både dårligere og billigere enn iphone ,omnia HD osv.....

 

Tenkte egentlig bare jeg skulle anbefale deg å gi den ett forsøk til.

 

Har i allefall bare positive ting å si om HArmony1000

 

 

PS: Ikke store forandringer på 1000 og 1100........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...