Gå til innhold

ny pc. noen som orker?


Anbefalte innlegg

Har sittet her å lest en stund nå om folk som trenger tips rundt kjøp av ny pc , det er tydeligvis mange av oss=)

jeg finner ingen innlegg som leer etter den type pc jeg er etter.

 

kun brukes til office, pinnacle, internett og slike småprogrammer. blir vel videored som blir tyngst.

 

tenkte meg en sånn maks 4000..... umulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sittet her å lest en stund nå om folk som trenger tips rundt kjøp av ny pc , det er tydeligvis mange av oss=)

jeg finner ingen innlegg som leer etter den type pc jeg er etter.

 

kun brukes til office, pinnacle, internett og slike småprogrammer. blir vel videored som blir tyngst.

 

tenkte meg en sånn maks 4000..... umulig?

Siste jeg bygde stasjonær PC ble det under 2000 ;) Ta deg en tur på Prisguide og lag deg en handlekurv =)

Lenke til kommentar

Vanlig video ikke hd.

 

Jeg har tenkt litt på å bruke opp igjen gammelt kabinett og strømforsyning.

 

Da trenger jeg nytt hovedkort, ram og skjermkort?

 

Har tenkt på å kjøpe en flashdisk på 32G å sette inn i den. Kun bruke den til os og programmer som jeg skal bruke. Alle form for lagring av dokumenter, bilder musikk og filmer blir på en eksern disk. Er dette en dum ide?

 

Gjerne kom med forslag til gode flashdisker...

Lenke til kommentar

Har sittet lenge å klundret litt. men jeg har kommet frem til dette:

 

Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495676

 

Prosessor: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344771

 

RAM http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344667

 

SSD: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=425734

 

 

Grunnen til at jeg har valgt dette hovedkortet er at det er forholdvis billig, det har hdmi og firewire. grunnen til hdmi er at jeg evt skal kunne se filmer gjennom pc.

 

Tenkte jeg skulle kjøpe 4 g RAM, skal brukes på et 32b XP os. Ser at denne ram kun er på 800Mhz, vil det senke hastigheten betraktelig? fant ikke ram som hovedkortet støtta.

 

Som sagt, pc skal brukes til redigering av vanlige filmer. (enkel red som klipping og liming) internett og student pc. skal ikke brukes til spill. og hvis jeg får til å se filmer via denne på tvn er det et kjempepluss.

 

vær snille å gi tilbakemeldinger på det som blir dårlig her.

 

Skal bruke opp igjen en cpu på 300w, blir det lite? tenkte jeg ev kunne oppgradere den seinere. kabinettet vil jeg også bruke på nytt. vil jeg støte på problemer med det?

 

supert med svar =)=)=)

Lenke til kommentar

Vel, jeg regner med at kabinettet du har er fra en tidligere kjøpt komplett pc (altså pc fra Elkjøp el. lign.). Da er det stor sjangs for at det hovedkortet som sitter i fra før av, har den formfaktoren som passer optimalt for kabinettet. Derfor kan det være greit å kjøpe et tilsvarende. Hvis du kjøper hovedkort med annen størrelse, må du hvertfall måle og være sikker på at det passer, både med tanke på skruehull i kabinett/hovedkortbrett, og at utvidelsessporene på hovedkortet er på linje med hullene i bakkant av kabinettet. Med andre ord kan det være veldig greit å kjøpe et hovedkort med samme størrelse som det orginale.

 

Tord

Lenke til kommentar
Vil anbefale å ha en intern HDD på litt størrelse, er noe drit med eksterne HDD'er (mtp hastighet og sikkerhet). SSD-ideen din er god!

 

ja. jeg tenkte å bruke en intern hdd som jeg har liggende på 120G som "slave" (hvis det er det det heter)

 

Jeg har funnet ut at kabinettet heter amitech micro atx så da vil vel hovedkortet fungere her da?

 

den siden med ram som ble lagt her, det er det jeg har funnet på komplett selv, men ingen ram som har 1333Mhz. trodde kanskje at det var litt dumt med ram på 800mhz når jeg har prosessor og hovedkort som støtter 1333..

 

Ellers, tilbakemeldinger på oppsettet? noe jeg burde forandre? burde jeg heller satse på i5 prosessor eller hva den heter?

 

tror dere strømforsyninga duger på 300w? (tenkte å oppgradere den seinere når kjerringa har roa seg ned)

Lenke til kommentar
den siden med ram som ble lagt her, det er det jeg har funnet på komplett selv, men ingen ram som har 1333Mhz. trodde kanskje at det var litt dumt med ram på 800mhz når jeg har prosessor og hovedkort som støtter 1333..

 

Ellers, tilbakemeldinger på oppsettet? noe jeg burde forandre? burde jeg heller satse på i5 prosessor eller hva den heter?

 

Den frekvensen du tenker på er FSB på cpu. Altså front side bus. Den har vel ikke etter hva jeg vet noe med hastigheten på rammen og hva hovedkortet ditt støtter. Ser du cpu'n du har valgt ut har den en hastighet på 1333Mhz. Også det som er maks støttet av hovedkortet.

 

Når det kommer til hastighet på ram støtter hovedkortet pc-5300 og pc-6400. 667 Mhz og 800 Mhz rambrikker :D

 

Håper dette kan være til hjelp?!

 

Og jeg har selv ett I5 system på vei. Bruke i ett HTPC kabinett. Håper det kommer til å fungere. Gir visst ganske mye bang for the buck etter hva jeg har lest meg til selv. Ganske god og kjapp cpu og en del billigere enn I7-920.

 

 

Og SSD disker er utrolig behagelige disker å bruke. I alle fall om du går for en litt dyrere disk. Vet intel sine nye gen 2 80 GB disker skal være meget kjappe og forholdsvis hyggelige på pris. Har selv en ocz vertex 60 gb og må si meg storfornøyd :D absolutt å anbefalle.

Lenke til kommentar
Vil anbefale å ha en intern HDD på litt størrelse, er noe drit med eksterne HDD'er (mtp hastighet og sikkerhet). SSD-ideen din er god!

 

ja. jeg tenkte å bruke en intern hdd som jeg har liggende på 120G som "slave" (hvis det er det det heter)

 

Jeg har funnet ut at kabinettet heter amitech micro atx så da vil vel hovedkortet fungere her da?

 

den siden med ram som ble lagt her, det er det jeg har funnet på komplett selv, men ingen ram som har 1333Mhz. trodde kanskje at det var litt dumt med ram på 800mhz når jeg har prosessor og hovedkort som støtter 1333..

 

Ellers, tilbakemeldinger på oppsettet? noe jeg burde forandre? burde jeg heller satse på i5 prosessor eller hva den heter?

 

tror dere strømforsyninga duger på 300w? (tenkte å oppgradere den seinere når kjerringa har roa seg ned)

Sjekk at strømforsyninga har 4-pin ATX12V-kontakt, og 24-pin hovedstrømforsyningskontakt.

Godt mulig at den PSU'en du har, har 4 pin og 20 pin.

300W høres litt lite ut..! msi har en kalkulator for å regne ut --> http://eu.msi.com/index.php?func=power

hmmm hehe.. var ikke mye en skulle hekte på før en passerte 500W.

PSU'en (strømforsyninga) er vel den viktigste delen i en pc som bør være stor nok, og av god kvalitet.. Husker med gru på (var det Qtek navnet var.?) som solgte 600W PSU'er, personer som hadde 300W og putta disse inn, opplevde å få blåskjerm---denne 600W klarte ikke å levere 300W gjevnt...!

Sjekk også prisguiden på Barebone PC'er, kan være at en sånn er rette saken for deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...