Gå til innhold

Vil bygge meg en fremtidsrettet i5 stasjon. Spill og HTPC.


Anbefalte innlegg

Nå som det begynner å bli mørkere ute begynner det å klø i fingrene etter å bygge seg en fin stasjonær pc.

 

La meg starte å fortelle hva jeg ønsker, jeg ønsker først og fremst en pc som jeg har mulighet til å bytte komponenter i uten å bytte hele maskinen. Så da tenker jeg at i5 er et bra valg, det er nettopp kommet og kommer vel til å bli satset på litt fremover?

 

Maskinen skal bruker som en alt-mulig-pc, surfing, spilling og kanskje litt enkel video/bilde redigering. I tillegg har jeg tenkt ut på sikt at den skal også bli brukt som en HTPC mot en projector med HDMI kabel. Men ettersom det ikke er så nøye nå, så ønsker jeg bare et helt kurant skjermkort som lar meg spille på normal oppløsning, slikt som det nye Call Of duty spillet som kommer osv. Hvordan vil det skjermkortet jeg har valgt ut funke til det?

 

Jeg har planer om å kjøre de 2 750GB diskene i raid0, striping, for å få litt ekstra fart.

Et spørsmål, jeg har en 500GB og en 750GB liggende, begge samsung spinpoint modeller, kan jeg sette dem opp i raid0 slik at det blir da i praksis 2 disker på 500GB? Vil det være noen ulemper i forhold til 2x750GB utenom 250GB mindre plass?

 

Noe dere ville forandret på i specsene? Ønsker å holde meg til den prisen som er der nå, ca 6-7000kr. Jeg har en BenQ E2200HD skjerm fra før.

 

Dette er oppsettet jeg har tenkt ut:

 

Antec Three Hundred x 1

Sapphire Radeon HD 4890 Vapor-X 2 GB x 1

Asus P7P55D LE x 1

Intel Core i5 750 x 1

OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum XTC DualChannel 4 GB (2 x 2048 MB) x 1

OCZ StealthXStream 600 Watt x 1

Samsung Spinpoint F1 750 GB x 2

 

Handlevognen her.

Endret av everlong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skjermkortet ville jeg byttet ut med et 4870, kanskje også i 1GB utgaven hvis du har tenkt til å spille på høy (1920) oppløsning - prisforskjellen er såpass liten at det er verdt det. kan også vurdere gtx260. selv ville jeg ventet litt, dx11 kort kommer om ca en måned, selv om de nye kommer i høyere prisklasser først, vil de nok også drive prisen ned på eksisterende kort.

 

hovedkort ville jeg ventet til vi ser noen tester, anandtech og sikkert flere andre kommer med reviews av hovedkort før helgen. MSI har f. eks. HK med overklokkingsknapp som klokker CPU automatisk, noe som ser ut til å fungere veldig bra:

 

Using the OC Genie and the + buttons I was able to reach 3.4GHz 100% stable"

 

eller med i7 870:

 

You'll notice that we just got another 800 MHz out of the processor which is now clocked at 3743 MHz, and it's really a 100% stable overclock.

Endret av bruthal
Lenke til kommentar

Ønsker ikke å bruke noe mer enn 1000kr på et skjermkort, det kan for min del også være brukt. Skal se litt etter GTX260. Er det noe forskjeller på ATI og NVIDIA som en burde tenke på før man handler?

 

JA, kan jo kanskje være lurt å vente på noen tester ang hovedkortet. Tviler jeg kommer til å bli noe syk overklokker, men kan man hente ut litt ekstra gratis kraft med noen enkle trykk uten at det går utover systemet, så er jo det et pluss!

 

Hva ang harddisk, og raid 0 med tanke på en 500GB og en 750GB? Eller hva med 2x250GB?

 

Og et spørsmål til slutt, er det mye å hente på å velge i7 920 i forhold til den i5 750? Kommer ikke til å ta i7, men bare sånn nysgjerrig spurt.

Lenke til kommentar

Siden dette kan være av begges interesse så spør jeg. Hvor ville dere andre brukere bestille disse delene?

 

Amentio og datakjeden er dårlige på å gi deg varene men netshop er elendig på å fikse problemer du kan ha med varene dine etter hva jeg har lest.

 

Er ikke meningen å hijacke tråden din^^ Vi bare finne nyttig info for begge.

Lenke til kommentar

De har beklagligvis ikek alle varene og blir ofte en 1000 lapp dyrer : /

 

OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum XTC DualChannel 4 GB (2 x 2048 MB) ingen pris

OCZ StealthXStream 600 Watt ingen pris

 

har noen noe forslag til deler komplett har som kan erstatte disse som ikke går ut på kvalitet eller ytelse? samtidig som prisen ikke stiger så altfor mye?

 

 

 

Mvh. Even

Endret av EvenEleven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...