Gå til innhold

Erfaringer om folkehøgskole?


Kjartan1234

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 18 år som ikke helt vet hva han skal gjøre de neste årene, jeg kan enten bli lærling innen Bilmekaniker, eller jeg kan gå på folkehøgskole innen musikk og studere det jeg virkelig elsker. Problemet er at jeg har større kjangs til å få meg lereplass hvis jeg søker i år isteden for neste år, men på den andre siden føler jeg at jeg ikke er helt klar til å slå meg ned og starte det som jeg kaller "det kjedelige livet" som går ut på rutine, rutine og rutine.

 

En annen ting er at 60% av kameratene mine reiser vekk til neste år enten til milliæret, eller bort til videre utdanning, mens jeg blir sittende her på denne øya av rutine, drikke seg dritings i helgene for så å gjøre det samme hele året. Jeg føler jeg ikke lever livet, og at det å få seg jobb som har så mye rutine i seg kommer til å hjelpe noe særlig..

 

Det jeg trenger er erfaringer, har noen her inne noen erfaringer av å være på høgskole som kan dele hvordan det var, om de treger, eller om de er glad for at de gikk på folkehøgskole? Kanskje noen råd om hva dere ville gjort i min situasjon?

Endret av Kjartan1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke gått på folkehøyskole. Enkelt og greit siden jeg mener dette er bortkastet tid.

 

Men vil du ikke gå som lærling så ta et år med påbygging da. Så har du flere muligheter om du ikke vil ha det kjedelige livet som du snakker om.

 

MEn folkehøyskole er sikkert gøy for de som drar, men jeg greier bare ikke å se hva man tjener på et år med tull og tøys. Og så koster det jo en del penger også.

 

Men trur de som har gått på folkehøyskole vil anbefale det. Noen siden de hadde det utrolig gøy, og andre siden de ikke tørr og si at de tok feil. Men har du råd og ser verdien i det, så hvorfor ikke ta et år da?

Lenke til kommentar

Eit år på folkehøgskule blir eigentleg ganske likt det å avtjene verneplikta. Begge plassane lærer du litt nye ting og treffer nye folk, men det er skjeldan at du får med deg kunnskap som du kan bruke seinare.

 

Slik eg ser det er verneplikta då eit betre alternativ sidan det er gratis, og det er lettare å få jobb når du har avtjent verneplikta sidan arbeidsgivar veit at du er ferdig med den.

 

Folkehøgskule kan nok være ei grei løysning om du er skule lei og berre vil ha noke å gjere i eit år utan for mykje ansvar og mas, men det beste er nok å berre bit tenna isammen og bli ferdig med utdanninga di så fort som mogleg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...