Gå til innhold

Hurtighetstrening tips? hjelp..


Omhs

Anbefalte innlegg

Hei, har dere noen tips til meg for å få bedre fart?!

 

Jeg spiller fotball og vil bli god i det, men jeg mangler fart..

 

Kan noen skrive inn tips til trening av fart(hurtighetstrening), f.eks trenings opplegg, evt hvor lenge jeg må trene for å kjenne forbedringer..

Endret av Omhs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkle øvelser:

 

-Spurt i oppoverbakke(bratt), deretter jogge(nesten i samme tempo som man ellers ville gått) ned igjen, og for så å gjøre det samme et par ganger til.

 

-Spurte med slak nedoverbakke, hold fokus på å "flyte" videre med bevegelsen du har i kroppen. Mange er ikke så flinke til dette og ender derfor opp med å bremse en del opp i det de setter foten i bakken før de sparker fra igjen.

 

-Trene spenst, hopp, hopp, hopp!

 

-Tren baksiden av låret, eksplosivt.

 

Dette var bare noen tilfeldige øvelser jeg selv gjorde mye av når jeg trente fotball.

Lenke til kommentar
-Spurt i oppoverbakke(bratt), deretter jogge(nesten i samme tempo som man ellers ville gått) ned igjen, og for så å gjøre det samme et par ganger til.

Den der har ingenting med hurtighetstrening å gjøre, til det er det ikke nok hvile mellom dragene.

Et enkelt prinsipp: Om dragene er 5 sek, så skal hvilen mellom være 5 min. 1 min hvile for hvert sek. spurt.

 

Kortere pauser gjør at alt etter første drag er utholdenhetstrening.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Får man absolutt ingen hurtighetstrening av det?

Nei, ingenting. Alt som skjer i under 95% av toppfart gir lite eller ingen nytte for hurtigheten.

Les denne:

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/...media1239.media

 

Skrevet av:

Espen Tønnesen - Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Seksjon for fysisk prestasjonsevne.

Leif Olav Alnes - Geir Moen's trener.

Sigmund B. Aasen - Idrettsfysiolog.

 

Fra artikkelen:

"Hurtighetstrening må gjennomføres med maksimal eller tilnærmet maksimal innsats, og arbeidsperiodene bør ikke overstige 8-10 sekunder. For at utøveren skal være uthvilt slik attreningen kan gjennomføres med maksimal, eller tilnærmet maksimal intensitet (> 95 % av maksimal løpsfart), må pausene være lange (1-7min). Pauselengden øker med økende arbeidstid og intensitet. Erfaring tilsier at behovet for pause er ca.1min per sekund med maksimal innsats. Det vil si at pausene på en 30meter (ca.4sek) bør være på 4 minutt."

Lenke til kommentar
Knebøy!! Masse knebøy!

Hjelper det? Skal jeg da bare gjør knebøy, eller skal jeg også trene opp noe annet?

 

Takk for svar .. :)

 

Jeg synes at det har hjolpet meg ganske godt. Jeg har vært en ganske sein type, løp seint, var treig osv. Men etter noen par mnd med knebøy så løp jeg fortere, mye fortere. Slo alle sammen, og fikk en ny skolerekord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...