Gå til innhold

Wide-gamut, eller kanskje ikke?


Anbefalte innlegg

Har nå fått min HP 2275W, der W visstnok står for wide-gamut, og ikke widescreen som mange kanskje tror. Etter å ha lest litt viser det seg at det ikke er alltid så lett med det siste og beste. Det største problemet mitt er om jeg vil kunne vise farger korrekt i forhold til en utskrift.

 

Laptoppen min er av HP og har en grei skjerm, og jeg har fått vist at det er mulig å få svært så like resultater på den som på en utskrift. Men da jeg koblet opp min nye skjerm ser jeg at spesielt grønn er ekstremt grønn, selv i PS. Det som skulle vært en varm gul-grønn farge, og som er det på laptop og utskrift, er fullstendig ildgrønn på ny-skjermen.

 

Fikses dette med kalibrering, for forskjellen er STOR? Jeg har forstått det slik at mye ikke er laget for slike skjermer, noe som gir oversaturerte farger på feks ikoner og i skriveprogrammer. Men det ikke nøye for meg så lenge jeg har en skjerm som viser det samme i PS som på utskrift.

 

Noen som har tips? Skal jeg sende tilbake skjermen og få en med billigere panel som kan vise farger korrekt (hvis det er saken her da)?

 

Edit: Dog har jeg ikke lyst å ofre superb innsynsvinkel og en fantastisk bra bygd skjerm. Kan jo vris i alle retninger..

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Problemet" med Vista (slik jeg kjenner det) er at profilen fra kalibrering loader fint ved oppstart, men så og si altid så blir den byttet tilbake til orginalen sekunder etterpå.

 

For å være sikker på at riktig profil er aktivert, kjører jeg derfor bare ColorVisionStartup manuelt noen minutter etter at jeg har startet maskinen.

 

Selve kalibreringen er med andre ord ikke problematisk i Vista, bare at profilen ofte må aktiveres manuelt.

Lenke til kommentar

Jeg tenker mer på hvordan selve skjermen viser farger fra Vista.

 

Jeg trodde det skulle være som å vise vanlig tv-sending på en hd-tv. Det blir ikke værre.

 

Trenger bare å vite at jeg ikke trenger å skifte skjerm. Har noen med slik wide-gamut skjerm fått korrekte farger i Vista (i forhold til en print)?

 

Edit: Har også en tråd på dpreview, og der er det en som mener skjermenr som kan vise veldig mye farger er veldig ukalibrerte ut av boksen. Høres ikke dumt ut..

 

Blir vel kalibreringsverktøy på meg nå. Men hadde vært kjekt med noe erfaringer fra slike skjermer.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Selve kalibreringen er med andre ord ikke problematisk i Vista, bare at profilen ofte må aktiveres manuelt.

Er det ikke bare å si det som det er. Det er Vista som er problemet :p

 

I Windows 7 så er det en manuell kalibreringsrutine. Den er selvsagt ikke en erstatning for "the real thing"; men det lille jeg har testet; så får den skjermen rimelig grei. Men så var det printerdrivere da; det skal jeg teste på søndag ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...