Gå til innhold

[Løst!] Trukket 6000kr - mulig forsøk på svindel!


FuzzFuet

Anbefalte innlegg

Hallo!

Fikk lønn forrige fredag og nå på onsdag oppdaget jeg at på mandag ble det trukket ca 6300kr fra kontoen min (Visa kort), ca 100kr mer enn lønna uten at jeg har kjøpt noe som helst.

 

Snakket med banken og de sa at pengene var klargjort til å bli sent til en konto til et firma som kaller seg "Fotovista" og at det var noe med møbel og interiør.

Jeg skjønner ikke noe.. har ikke hørt om det firmaet engang, banken sperret kontoen osv.

 

Fikk tilsent en egenerklæring fra sparebanken og der ser jeg at det er 712 EUR det er snakk om, så det er et utenlandsk EU firma sikkert.

 

Finner ikke noe info om "Fotovista"når jeg googler det heller.

 

Når jeg handler fra utlandet som fra ebay eller andre sider bruker jeg Paypal, eneste sidene som jeg husker ikke bruker paypal må være Play.com.

 

Når jeg handler innenlands bruker jeg Visa.

 

Noen her som vet hva som skjer?? :hmm:

Noen som har hørt om "Fotovista"?

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville fått banken eller visa til å stoppe transaksjonen og sperre kortet og få banken/visa til å hjelpe deg til å bestride trekket før de går ut fra kontoen. dette burde du gjort med en gang du oppdaget at det foregikk noe fishy.

 

Edit

Kan være du har trukket kortet ditt i en betalingsterminal her i norge som er skimmet og at noen bruker informasjonen til å bestille varer i fra kortet.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Ville fått banken eller visa til å stoppe transaksjonen og sperre kortet og få banken/visa til å hjelpe deg til å bestride trekket før de går ut fra kontoen. dette burde du gjort med en gang du oppdaget at det foregikk noe fishy.

 

Edit

Kan være du har trukket kortet ditt i en betalingsterminal her i norge som er skimmet og at noen bruker informasjonen til å bestille varer i fra kortet.

Det gjorde jeg :yes: I følge banken var ikke pengene overført enda.

 

Tviler sterkt på at noen har skimmet den lokale nærbutikken her på bygda :hmm:

Men man vet aldri..

Lenke til kommentar

vet ikke om det har skjedd i norge, men har hørt at selskaper som har fått stjelt kundebasen med kredittkortinformasjon.

En mulighet er at du uforvarende har fått en keylogger på maskinen din.

Er mange måter og skaffe informasjonen på for svindlere . Ble aen gang vkrevd kopi av legitimasjon når jeg skulle avhente en rekommandert sending på posten, brukte bankkortet hvor ccv koden er på bildesiden og visanummeret vistes speilvendt,

Tok lang tid og diskusjoner før jeg fikk lov til å stryke over ccv koden og visanummeret på kopien da hvem som helst av utroe tjenere kunne brukt denne informasjonen til å handle for.

så er ikek alle muligheter som de vet om som vi tenker på til daglig.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...